Codul Rutier de modifică în 2024. Legea care te bagă la închisoarea între 5 și 10 ani

sofer suparat, nervos (2)

SURSA FOTO: Dreamstime

O nouă propunere legislativă prevede sancțiuni mai severe pentru șoferii fără permis și pentru cei care le permit acestora să conducă. Schimbările vin după tragediile care au șocat opinia publică.

Un nou proiect de lege propus pentru șoferii fără permis

Închisoare pentru șoferii fără permis. Senatorii Robert Cazanciuc (PSD) și Daniel Fenechiu (PNL) au depus un nou proiect de lege la Senat care modifică reglementările pentru șoferii fără permis.

Proiectul propune introducerea unui alineat care prevede pedepse cu închisoarea între 5 și 10 ani pentru șoferii neautorizați care provoacă accidente soldate cu moartea uneia sau mai multor persoane.

Noua propunere legislativă stipulează că, în cazul în care un accident de circulație produs de un șofer fără permis duce la pagube materiale sau vătămarea corporală a uneia sau mai multor persoane, pedeapsa va fi între 4 și 8 ani de închisoare.

Dacă accidentul provoacă moartea uneia sau mai multor persoane, pedeapsa va fi de la 5 la 10 ani de închisoare.

„dacă, urmare a faptei prevazute în alin. (1), s-a produs un accident de circulație care a avut ca urmare pagube materiale sau vătămarea integrității corporale sau a sănătății uneia sau mai multor persoane, pedeapsa este închisoarea de la 4 la 8 ani, iar dacă s-a produs moartea uneia sau mai multor persoane, pedeapsa este închisoarea de la 5 la 10 ani”, arată noul alineat din lege.

Propunerea legislativă include și modificarea alineatului 1 al articolului 335, care prevede creșterea pedepselor pentru conducerea fără permis. Astfel, pedeapsa va fi majorată de la 1-5 ani la 3-7 ani de închisoare.

Aceleași sancțiuni se aplică și persoanelor care încredințează autovehiculele altora.

Noua propunere legislativă prevede că nu va fi posibilă suspendarea executării pedepsei sub supraveghere.

Această inițiativă a fost impulsionată de un accident tragic într-o parcare de parc, unde un băiat de 9 ani a murit și sora sa de 7 ani a fost rănită grav.

Șoferul, un tânăr de 17 ani, a părăsit inițial locul accidentului și ar fi fost lăsat să conducă de un prieten, care ar fi trebuit să ducă mașina unchiului său.

Inițial, proprietarul mașinii a declarat că l-a trimis pe nepot să conducă, dar ulterior a schimbat declarația, susținând că nu știa că vehiculul fusese ridicat din service.

Legea Anastasia

Un incident care a avut un impact profund asupra opiniei publice și a dus la schimbări semnificative în legislația rutieră a fost accidentul din județul Iași, în care o fetiță de 4 ani a murit.

La început, șoferița a fost condamnată doar cu suspendare, fiind ulterior acuzată de ucidere din culpă. În contextul acestui incident, a fost promulgată Legea Anastasia pe 7 iulie 2023, inițiată de senatorii Cazanciuc și Fenechiu.

Aceasta prevede închisoare pentru șoferii care provoacă accidente mortale sub influența alcoolului sau a drogurilor, sau care nu au permis de conducere.

Un alt incident tragic care a provocat schimbări majore a fost accidentul din localitatea 2 Mai, în care doi tineri și-au pierdut viața

Șoferul, aflat sub influența drogurilor, a avut două ocazii în care ar fi putut fi oprit, conform raportului Corpului de Control al MAI.

Accidentul din august anul trecut nu doar că a condus la modificarea legii, dar a și dus la demiterea oficialilor responsabili pentru că l-au lăsat pe Vlad Pascu să plece.

Ministrul de Interne, Cătălin Predoiu, a anunțat o reorganizare extinsă a Inspectoratului Județean Constanța, considerată un proiect pilot pentru reforma Poliției Române.

Cu toate acestea, reorganizarea a fost criticată de polițiști pentru lipsa de personal. Ulterior, pe 31 mai 2024, a fost promulgată o lege care interzice dreptul de a conduce pe o perioadă de până la 10 ani pentru șoferii depistați sub influența drogurilor sau alcoolului, chiar dacă nu au provocat un accident.

O lege recent promulgată de președinte pe 20 martie 2024 interzice ca persoanele găsite vinovate de trafic de droguri de mare risc să primească închisoare cu suspendare.

Procesul șoferului implicat în accidentul din localitatea 2 Mai a stârnit un interes public considerabil și a generat chiar proteste. Vlad Pascu a solicitat din nou arestul la domiciliu, după ce cererea sa anterioară a fost respinsă.

În ședința de miercuri, 14 august, decizia a fost amânată pentru a se aștepta rezultatele unor expertize de la Institutul Național de Medicină Legală (INML). Aceste rezultate ar putea modifica încadrarea juridică a cazului de la vătămare corporală la vătămare corporală cu circumstanțe agravante.

O altă modificare semnificativă vizează suspendarea permisului de conducere pentru șoferii care refuză testarea cu etilotestul sau drugtestul

Deși inițiativa a fost criticată, Poliția Română a oferit clarificări, explicând că aceasta se aplică doar în anumite situații specifice.

Ordonanța prevede un termen maxim de 72 de ore pentru efectuarea analizelor ce vizează prezența substanțelor psihoactive sau a alcoolului în sânge și transmiterea rezultatelor către Poliția Română.

Dacă acest termen nu este respectat, permisul de conducere va fi restituit. Potrivit statisticilor Poliției Române, anul trecut s-au înregistrat 4526 de accidente rutiere, 1545 de decese și 3536 de răniți.

În 2022, numărul accidentelor a fost de 4715, cu 1633 de victime decedate și 3695 de răniți.