Coface se pregăteşte să muşte din felia băncilor

Acreditivul bancar şi scrisoarea de garanţie au acum un concurent direct: poliţa de credit comercial. În prima etapă, aceasta va fi lansată de compania de asigurări cu care vor intra pe piaţă austriecii de la Coface. O firmă care livrează marfă de la Bucureşti la Baia Mare, cu termen de încasare la 90 de zile, se poate teme că partenerul de afaceri nu îi va plăti facturile la timp. Multe companii din ţară au pierderi din cauza unor mărfuri achitate cu întârziere sau a

Acreditivul bancar şi scrisoarea de garanţie au acum un concurent direct: poliţa de credit comercial. În prima etapă, aceasta va fi lansată de compania de asigurări cu care vor intra pe piaţă austriecii de la Coface.

O firmă care livrează marfă de la Bucureşti la Baia Mare, cu termen de încasare la 90 de zile, se poate teme că partenerul de afaceri nu îi va plăti facturile la timp. Multe companii din ţară au pierderi din cauza unor mărfuri achitate cu întârziere sau a partenerilor intraţi în incapacitate de plată. Încasarea veniturilor în firmă poate fi dată peste cap şi de noi reglementări legale.

Pentru a compensa o pierdere de 100.000 de euro din neîncasarea unor facturi, firma păgubită ar trebui să realizeze o cifră de afaceri de 1,6 milioane de euro, dacă practică o marjă brută de profit de 6%, sau de un milion de euro, dacă marja este de 10%. Ca să reuşească, are nevoie să suplimenteze multe contracte şi chiar să găsească noi parteneri de afaceri. Firmele mai norocoase nu s-au confruntat cu astfel de situaţii sau au reuşit să amortizeze şocul negativ. Ghinioniştii nu au scăpat însă de probleme, unii fiind chiar scoşi de pe piaţă.
Până acum, în România, acest tip de risc putea fi acoperit cu ajutorul unui acreditiv bancar sau al unei scrisori de garanţie bancară. Aceste instrumente financiare asigurătorii erau disponibile însă numai pentru firmele din comerţul exterior şi doar pentru cele cu o forţă de negociere mare, care-şi permit să ceară partenerului extern deschiderea unui acreditiv.

Zona liberă existentă pe piaţă a fost intuită de grupul Coface. Acesta a înfiinţat Coface Austria Asigurări de Credit, unde firmele româneşti vor putea să-şi asigure aceste riscuri, indiferent dacă partenerii lor sunt din România sau de oriunde din lume. Noul tip de asigurare a creditelor comerciale acoperă riscul de neîncasare a creanţelor, de insolvenţă a partenerului de afaceri, riscul de neplată prelungită şi chiar riscul politic. Cristian Ionescu, viitorul manager al sucursalelor din România ale Coface Austria, spune că trei produse de asigurare sunt deja structurate: poliţa pe cifra de afaceri, cea pe o linie de business şi poliţa de asigurare pe cei mai mari clienţi. Limita de credit este stabilită de asigurător pe baza analizei bonităţii partenerului de afaceri al clientului asigurat.

Riscuri greu de estimat fără o bază de date

Câteva societăţi de asigurări (Omniasig şi Astra) au mai încercat să încheie poliţe de acest gen în trecut, dar nu au dus planurile foarte departe. „Asigurătorii s-au cam ferit, pentru că riscul este foarte greu de cuantificat, nu există date despre agenţii economici şi nici un istoric al creditelor agenţilor economici“, spune Ovidiu Demetrescu, director general London Brokers.

Coface Austria nu se teme însă de aceste impedimente, deoarece baza filialei grupului din România deţine deja istoricul a peste 1,1 milioane de firme care au existat din 1989 până acum în România (la finele lui 2005, pe piaţa românească mai erau active doar 530.000 de firme) şi peste 7,3 milioane de firme din Europa Centrală şi de Est.

„Facem circa 60.000 de investigaţii pe an, iar potenţialul pieţei de asigurări de credite din România este foarte mare. Ne aşteptăm ca portofoliul nostru de asigurări să fie 90% pentru afacerile interne şi 10% pentru cele externe“, spune Cristian Ionescu. Coface se uită, deocamdată, către firmele cu cifre de afaceri de peste 100 – 150 de milioane de euro. Cele mai interesate de acest produs sunt societăţile de factoring, care vor să-şi asigure „facturile cumpărate de la clienţii lor“. Un alt avantaj al poliţei constă în faptul că poate fi cesionată către o bancă pentru a obţine finanţări.

Noul produs de asigurare va îmbogăţi oferta de instrumente financiare cu care firmele se pot proteja. Cu ajutorul lui, societăţile de asigurare vor face, pentru prima dată, concurenţă băncilor. Din cauza costurilor mari practicate pentru acreditive (deschiderea unui acreditiv variază între 600 şi 10.000 de euro, fiind deschis în general pentru o singură operaţiune) şi a girurilor cerute la scrisorile de garanţie, acestea ar putea pierde în viitor o parte din acest gen de activitate.  

Asigurare versus acreditiv

Asigurarea de credit comercial securitizează încasările viitoare, când plata unui transport se face la un anumit termen. Stabileşte clar o limită până la care clientul se poate expune faţă de partenerul de afaceri.

Existenţa unei astfel de poliţe conduce la o disciplinare a vânzărilor, dar livrările către clienţi cu un grad de risc ridicat sunt, de fapt, blocate de societatea de asigurare.
Acreditivul bancar certifică faptul că agentul economic va primi marfa la termenul convenit. Se deschide, în general, pe o singură operaţiune, chiar dacă valoarea mărfii este de 500 de euro.

Costurile bancare sunt ridicate, între 0,15% şi 0,2% pe trimestru. Pe durata deschiderii acreditivului, banii sunt blocaţi în bancă.