Samsung este liderul pieţei locale de smartphone-uri cu o cotă de peste 50%. Cristian Cojocaru, şeful diviziei telecom Samsung, estimează că 85% dintre telefoanele vândute pe piaţă sunt smartphone-uri, iar restul sunt telefoane clasice.  

“Ne aşteptăm anul acesta ca piaţa de smartphone-uri să ajungă la 4,2- 4,5  milioane unităţi. Rata de adopţie a smartphone-urilor creşte şi acesta este un lucru bun, pe de altă parte există categorii de utilizatori care preferă telefoane clasice din diferite motive. Noi observăm că în zona urbană rata de adopţie este mult mai mare, de 80%, însă la nivel naţional ne aşteptăm la finalul anului la o rată de penetrare de 60-65%. Evident că în zona rurală rata de adopţie este mai mică, dar lucrurile se vor mişca şi acolo”, spune Cojocaru.

Rata de adopţie a smartphone-urilor în Cehia este de 64,8%, în Polonia de 63,4%, în Grecia de 59,5%, iar în Portugalia de 65% , conform datelor de la Uniunea Internațională pentru Telecomunicații. Anul viitor, creşterea va continua, dar într-un ritm mai puţin alert. “Ne aşteptăm ca piaţa să crească cu 10-15 % pentru că rata de penetrare creşte, iar de la un nivel de 70% ritmul va fi mai mic.  Rata de creştere va fi acoperită de zona premium unde văd creşteri similare cu anul acesta undeva la 30%”, precizează Cojocaru.

Potrivit oficialului Samsung, cele mai populare modele ale companiei sunt cele din zona premium precum Galaxy S8, S8 Plus şi Note 8. Aceste sunt printre cele mai avansate telefoane din prezent, însă anul viitor am putea asista la câteva premiere. Sud-coreenii vor lansa anul viitor o reţea 5G comercială în timpul jocurilor olimpice de iarnă de la Pyeongchang (9-25 februarie), ceea ce înseamnă că tot atunci vom vedea şi primele prototipuri de terminale. “Din punct de vedere 5G lucrurile sunt destul de avansate, în toata lumea sunt foarte multe teste, inclusiv în România operatorii au făcut teste 5G. Ne pregătim pentru ceea ce urmează. Vom aduce terminale 5G în momentul în care tehnologia va fi disponibilă, atât la nivel global, cât şi în Romania”, a spus Cojocaru.

Plăţi cu mobilul

O altă caracteristică a telefoanelor care va fi mult mai prezentă în viitorul apropiat este cea legată de plăţi. Atât Apple, cât şi Samsung, cei mai mari producători de telefoane din lume, oferă utilizatorilor posibilitatea de a efectua plăţi prin intermediul terminalelor. “România este o piaţă din ce în ce mai interesantă pentru zona de plăţi mobile şi e doar o chestiune de timp până când vom introduce tehnologia Samsung Pay. Avem un program de lansare în Europa. Deocamdată tehnologia e disponibilă în  Spania, Marea Britanie şi Elveţia”, explică oficialul Samsung.  Samsung Pay este o tehnologie care permite plata la POS-urile din magazine cu ajutorul telefonului mobil. Este vorba de o autentificare care se face biometric, scanare de iris sau amprentă, iar apoi plata se face automat.

 

Piaţa de tablete, tot în scădere

Legat de piaţa de tablete oficialul Samsung a declarat că tendinţa de scădere se manifestă la nivel european, dar şi în România de câţiva ani. Scăderea este pusă pe seama polarizării consumului. “Sunt două direcţii de consum: profesional, care din punct de vedere cantitativ înseamnă un volum mic de unităţi şi casnic care înseamnă, în special, zona de copii. Acest comportament de consum are un impact direct în modelele de tablete care se vând, în tehnologiile care sunt căutate şi în brandurile care sunt vândute. Noi am scăzut mai puţin decât piaţa ceea ce ne-a permis să ne menţinem poziţia de lider şi pe piaţa de tablete din punct de vedere valoare”, afirmă Cojocaru. Un segment cu potenţial este cel dispozitivelor purtabile, de la ceasuri, brăţări fitness sau căşti inteligente. Cojocaru se aşteaptă ca această piaţă să crească rapid, iar Samsung să îşi păstreze poziţia. Legat de planurile de viitor, Samsung România ar putea lansa un magazin online. “Este o direcţie la care ne uităm şi pe care o investigăm”, a concluzionat Cojocaru.

SCURT CV

  • Cristian Cojocaru are o experiență de 20 ani în vânzări și a condus, timp de zece ani, mai multe echipe de vânzări din cadrul mai multor companii de telecom.
  • Şi-a început cariera la Orange România, unde a contribuit timp de șase ani la creșterea rețelei de parteneri a companiei.
  • În perioada 2005 – 2007, Cojocaru a contribuit la creșterea diviziei GSM din cadrul LG România, iar din 2008 a devenit șeful diviziei de vânzări Sony Ericsson pe zona balcanică, având o contribuție majoră la creșterea cifrelor de vânzări ale companiei.
  • În ultimii ani, a dezvoltat strategia de vânzări pentru Vodafone România și strategia B2B pentru Telekom România, conducând în același timp cu succes propria companie de consultanță în business.