Preşedintele consiliului de administraţie al Automobile Dacia și șef al regiunii Euromed în grupul Renault, Jacques Chauvet, a declarat, într-un interviu acordat revistei Capital, că „a fost deja luată decizia de a produce două noi modele Dacia la viitoarea uzină de la Tanger, în Maroc. Pentru că la Pitești, capacitatea este folosită la maximum“.
Răspunzând întrebării dacă, în urma acestei decizii, este posibil ca românii să cumpere mașini Dacia importate, oficialul Renault a menționat că nu vede de ce să nu cumpere românii o Dacie produsă în Maroc, „așa cum germanii sau francezii cumpără modele Dacia produse la Pitești. Nu mai vorbesc de francezii care cumpără mașini Renault produse în Turcia, Slovenia sau Spania. Aceasta este noua lume a industriei auto. Deci, nu văd nicio problemă ca românii să cumpere o Dacie produsă în afara țării“.
Ce modele Dacia am putea importa
În acest moment, uzina de la Mioveni produce șase modele pornite de la platforma B0 (Logan). Este vorba despre Logan, Logan MCV, Sandero, Duster, Logan VAN și Logan Pick-Up. Presa franceză menționează pentru uzina din Tanger alte două modele, un monovolum și o utilitară. Numai că, în urmă cu șapte luni, Gerard Detourbet, şeful programului entry-level Renault (X90), vorbea despre „o maşină de mici dimensiuni şi una mai mare decât Logan“, iar Patrick Pelata, numărul doi din cadrul grupului francez, declara pentru Capital că gama Dacia poate cuprinde până la zece modele.
Prin urmare, având în vedere că la Mioveni nu se mai poate produce niciun nou model decât prin scoaterea din producție a unuia deja existent, din cauza lipsei de capacitate, este foarte posibil ca, la nivelul anilor 2012-2014, când uzina din Tanger își va mări treptat capacitatea, în România să fie importate un vehicul mai mic decât Sandero, un monovolum și o utilitară.
Cu ce rămâne uzina românească
Cele șase modele produse în acest moment la Mioveni sunt încă suficient de căutate de către clienți pentru a menține producția la capacitate maximă. De fapt, cererea mare pentru modele Dacia pune la grea încercare programul industrial al francezilor. În țările din Europa Occidentală există lungi liste de așteptare pentru noul Duster, iar Logan și Sandero sunt și ele încă în plin avânt. În primele nouă luni ale anului, înmatriculările mărcii românești pe piața europeană au crescut cu peste 11%, în timp ce mărci precum Skoda, Fiat, Chevrolet sau chiar Volkswagen au înregistrat scăderi.
„Dacia este un brand care a făcut din România o țară de succes. Succesul Dacia se traduce deja în succesul României. Chiar dacă modelul va fi produs în Tanger sau Pitești, cred că rădăcinile mărcii sunt «atât de românești», încât toți o numesc deja o marcă românească“, consideră Jacques Chauvet.
„Să luăm Duster, de exemplu. Cred că vom produce circa 80.000 de unități în acest an și poate de două ori mai mult anul viitor. La început, producția maximă pentru Duster era programată la 150.000 de unități, valoare care trebuia atinsă în doi-trei pași. Acum, suntem deja mult peste primul pas“, a adăugat acesta. De altfel, Renault a anunțat, cu numai câteva zile în urmă, că intenţionează să majoreze producţia acestui model de la 150.000 de unităţi la 180.000 de unităţi, începând cu 2011. Desigur, cum capacitatea este deja la limită, înseamnă că alte uzine ale grupului pot prelua o parte din din producția modelului Sandero.
Viitorul Logan, mai bun dar și mai ieftin
„Odată cu lansarea noului Scenic, am decis ca noile modele (n.n. – ale grupului Renault) să nu fie vândute mai scump decât cele anterioare“, a declarat Patrick Pelata cu ocazia expoziției auto de la Paris, adăugând și că viitorul Logan „va avea un aspect mai modern, mai agreabil. Va fi principala sarcină a centrului din România, după Duster“.
Întrebat despre înlocuitorul actualului bestseller românesc, și Jacques Chauvet ne-a explicat că „modelul Logan, așa cum îl știm, va fi înlocuit cu o nouă generație, dar asta nu se va întâmpla acum și nici în viitorul foarte apropiat. Este posibil chiar ca viitoarea generație să aibă costuri mai mici decât aceasta. De fapt, toți producătorii trebuie să încerce asta. Având în vedere scăderea veniturilor populației, suntem nevoiți să încercăm să producem o mașină cu dotări cât mai bune, dar mai ieftină. Este cheia care te poate face să reziști în industria auto actuală“.
Apariția viitorului Logan pare stabilită de oficialii Renault pentru 2012. „Dacia va prezenta în fiecare an ceva nou, iar în 2012 o să vedeţi lucruri extrem de interesante ieşind din uzina de la Mioveni“, spunea Constantin Stroe, vicepreşedintele Dacia, cu ceva timp în urmă, în vreme ce Fabrice Cambolive, directorul comercial Dacia, îi întărea opinia declarând că „lucrăm deja la viitoarea gamă Logan, al cărei prim exponent ar putea intra pe piaţă în următorii doi-trei ani“.
Din discuțiile purtate de Capital cu mai mulţi oficiali ai grupului, rezultă că francezii caută acum o stratificare cât mai corectă în piață a propriilor sale mărci. Astfel, odată cu lansarea noului Logan și cu demararea producției de modele Lada pe platforma actuală a gamei Dacia, cele două branduri, cel românesc și cel rusesc, vor reprezenta grupul francez într-o zonă a pieței pe care francezii preferă să o numescă „smart-buy“, și nu „low-cost“. Cum un Logan mai bine echipat și cu un design mai modern poate încurca socotelile actualului Renault Symbol produs în Turcia, cel mai ieftin model al mărcii franceze, acesta din urmă are mari șanse să dispară din gamă.
Cu patru ani înaintea concurenței
Intenția francezilor de a scoate pe piață viitoarea gamă Logan cu un preț chiar mai mic decât cel actual poate părea greu de susținut. Pentru că, de la un an la altul, autoritățile europene impun producătorilor condiții tot mai stricte de siguranță și emisii poluante, iar orice dotare suplimentară înseamnă și cheltuieli mai mari de producție. Cu toate acestea, modelul de business aplicat de Renault pentru mașinile cu preț redus începe să dea roade, iar industrializarea modelelor Dacia în tot mai multe țări înseamnă și o extindere a zonei de achiziție a componentelor. Forța cu care Renault poate negocia prețul acestora și costurile de logistică pot fi astfel mult coborâte.
Concurenții care se tot anunță de ani buni nu îi sperie pe oficialii Dacia-Renault. Patrick Pelata, chief operating officer al grupului francez, admite că „va fi mult mai greu decât ceea ce am fost nevoiţi să facem în 2001-2004 (n.n. – când a început proiectul Logan) și trebuie să facem totul bine, pentru că deja avem competitori şi în acest segment“.
Dar Jacques Chauvet, șeful regiunii Euromed, a explicat pentru Capital că „noi am fost primii în segmentul pe care ne place să îl numim «Dacia». Un segment mai degrabă «smart-buy» decât «low-cost». Avem cel puțin patru ani avans față de oricare alt competitor în această clasă de vehicule. Avem deja și un model de business complet, de la inginerie la producție și distribuție. Nu vom pierde acest avans. Avem în plan să menținem Dacia ca punct de referință în categoria «smart-buy» a industriei auto. Până acum, am observat că nici chiar   mașinile coreene sau chinezești care au prețuri uneori mai mici decât Dacia nu reușesc să ne fure din cota de piață“.

Nu văd de ce, așa cum germanii sau francezii cumpără Dacii produse la Pitești, românii să nu cumpere o Dacie produsă în Maroc.
Jacques Chauvet, senior vicepreședinte Renault


13,4%
din totalul de mașini Dacia vândute anul trecut la nivel mondial au fost comercializate în România. Principalele piețe sunt Germania și Franța

193.000
de vehicule Dacia au fost înmatriculate în primele nouă luni din acest an în Europa, în creștere cu 11,4% față de perioada similară din 2009