Analizând structura consumului, consultanții Colliers punctează că vânzările de îmbrăcăminte și încălțăminte au accelerat în prima jumătate a acestui an, iar achizițiile de diverse produse electronice și electrocasnice au avut o evoluție bună. Pe de altă parte, categoria articolelor pentru renovarea, modernizarea sau amenajarea locuinței s-a stabilizat în ultimele trimestre, fiind influențată de faptul că piața rezidențială a atins un nou maxim de vânzări.

Și comerțul electronic a bifat, de asemenea, un vârf, fiind în prezent doar ușor sub nivelul din 2021. În ansamblu, chiar dacă vânzările retailerilor de produse nealimentare pentru unele segmente ar putea stagna sau trece pe o pantă descendentă în a doua jumătate a anului, profitabilitatea retailerilor din România este una dintre cele mai bune din Uniunea Europeană.

Vânzările de produse nealimentare ar putea să se stabilizeze în a doua jumătate a anului, scenariul de bază pentru economia României nu presupune o cădere bruscă

Singurele inaugurări din prima jumătate a anului au fost extinderea proiectului Colosseum Mall (16.500 de metri pătrați) din nord-vestul Bucureștiului și finalizarea noului Funshop Park Timișoara (10.800 de metri pătrați), un parc de retail deținut de dezvoltatorul polonez Scallier, nume relativ nou pe piața locală.

„În ceea ce privește cererea, este important de remarcat faptul că în centrul redresării economice din România în perioada post-pandemică a fost consumul robust, și, din fericire, vedem în continuare rezultate bune. Acest climat este rezultatul pieței foarte dinamice a forței de muncă, unde numărul total de angajați din economie este deja peste nivelul de dinaintea pandemiei încă de la începutul lui 2022.

Totuși, deși este îmbucurător că salariile au accelerat în termeni nominali, în termeni reali, acestea se situează ușor sub rata inflației de ceva timp. Iar dacă activitatea economică va încetini din cauza evoluțiilor din alte țări, acest lucru va duce, la rândul său, la o creștere mai lentă a salariilor, chiar dacă dinamica prețurilor rămâne ridicată. De asemenea, vânzările de produse nealimentare ar putea să se stabilizeze în a doua jumătate a anului, dar scenariul nostru de bază pentru economia României nu presupune o cădere bruscă”, subliniază Simina Niculiță, Partner & Head of Retail Agency la Colliers.

Experții se așteaptă ca România să rămână în continuare atractivă și să vedem noi branduri intrând pe piață în următorii ani

În prezent, România are un stoc total de retail modern de aproximativ 4 milioane de metri pătrați, din care peste 2,7 milioane de metri pătrați mall-uri, iar restul în principal parcuri de retail. Peste 60% din suprafața totală de retail modern este concentrată în primele 10 cele mai mari orașe (peste 200.000 de locuitori), deși ne așteptăm ca decalajul să se reducă odată cu livrarea proiectelor anunțate pentru următorii 2 ani, majoritatea fiind parcuri de retail în orașe mici și mijlocii.

Dat fiind că pe piața noastră este încă prezent un număr relativ limitat de branduri față de celelalte țări din regiune, acest context intern asigură încă o concurență limitată între retaileri și poate fi o explicație de ce România oferă unele dintre cele mai mari medii de vânzări din Uniunea Europeană. Prin urmare, consultanții Colliers se așteaptă ca piata din România să rămână în continuare atractivă și să vedem noi branduri intrând pe piață în următorii ani.