Introducerea combustibilului sustenabil pentru aviație în România

Începând din 2025, OMV Petrom va furniza combustibil sustenabil pentru aviație (SAF) companiei naționale TAROM, în cadrul unui contract semnat recent între cele două companii.

Aceasta reprezintă un pas important în direcția decarbonizării transportului aerian din România și alinierea la standardele europene de sustenabilitate.

avion
SURSA FOTO: Dreamstime

Implementarea combustibilului sustenabil SAF

Conform acordului, OMV Petrom va furniza SAF pe patru aeroporturi din România, începând cu 1 ianuarie 2025.

Aeroporturile vizate sunt:

  • Aeroportul Internațional Henri Coandă București
  • Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj
  • Aeroportul Internațional Traian Vuia Timișoara
  • Aeroportul Internațional Iași

Acest demers se aliniază la cerințele Regulamentului RefuelEU Aviation al Uniunii Europene, care impune utilizarea SAF în proporție de 2% din 2025, cu o creștere graduală până la 70% în 2050.

SAF este un combustibil produs din materii prime regenerabile, care reduce emisiile de gaze cu efect de seră cu peste 80% pe parcursul întregului său ciclu de viață, comparativ cu kerosenul convențional.

Implementarea acestuia reprezintă o etapă esențială în reducerea amprentei de carbon a sectorului aviatic european și în sprijinirea obiectivelor de mediu stabilite pentru 2030.

Angajamentul OMV Petrom pentru sustenabilitate

Radu Căprău, membru al Directoratului OMV Petrom, a subliniat angajamentul companiei față de un viitor mai sustenabil, precizând că OMV Petrom va investi peste un miliard de euro în decarbonarea transportului din România până în 2030.

De asemenea, compania a anunțat că va construi la rafinăria Petrobrazi o unitate de producție pentru biodiesel și SAF, cu o capacitate anuală de 250.000 de tone, programată să devină operațională în 2028.

OMV Petrom
SURSA FOTO: Facebook, OMV Petrom

Transformarea sustenabilă a TAROM

TAROM, una dintre primele companii aeriene din regiune care implementează combustibilul SAF, își continuă eforturile de transformare sustenabilă.

Compania a câștigat în 2022 și 2023 primul loc în cadrul competiției SkyTeam Sustainable Flight Challenge pentru zborul mediu cu cele mai reduse emisii de CO2.

Costin Iordache, directorul general al TAROM, a menționat că introducerea SAF pentru flota companiei reprezintă un angajament ferm față de respectarea obiectivelor europene de mediu și de reducere a emisiilor de carbon în aviație.

Reglementările europene și viitorul Aviației

Regulamentul RefuelEU Aviation, parte din inițiativa „Fit for 55” a Uniunii Europene, vizează sprijinirea tranziției către o aviație cu emisii reduse.

Acesta impune ca furnizorii de combustibil să ofere SAF în aeroporturile din Uniunea Europeană, contribuind astfel la decarbonizarea sectorului aviatic.

Utilizarea SAF este considerată principalul element pentru atingerea obiectivelor de mediu, iar introducerea acestui combustibil va deveni obligatorie în întreaga Uniune Europeană începând din 2025.