La vederea unei scoici de ocean, gandul multora fuge la povesti si filme in care tineri musculosi si bronzati, originari din insule exotice, se scufunda in apele oceanului si culeg minunatii pe care le vand pe mai nimic unor marinari pusi pe inselat naivi. Si daca in toata povestea isi face aparitia si umbra amenintatoare a vreunui rechin, preturile cu sase zerouri par intru totul justificate.
Din pacate, originea scoicilor puse in vanzare in tot mai multe magazine romanesti nu este nici pe departe atat de exotica. De pe vasele de pescuit oceanic, scoicile ajung in fabrici unde se extrage pulpa, dupa care cochiliile sunt vandute angrosistilor. Acestia le spala si, dupa caz, le prelucreaza, iar apoi le exporta in lumea intreaga.
Comerciantii romani si-au dat seama de potentialul decorativ al scoicilor in timpul unor deplasari in strainatate. Traian Saplacan, actionar la Trias Amway, o firma importatoare de plante decorative, isi aminteste: „Mergand in Belgia si Olanda dupa flori, am remarcat o multime de magazine in care se vindeau diverse obiecte de origine marina. Comertul cu scoici nu are nimic neobisnuit in Belgia, cu exceptia formelor si culorilor extraordinare ale cochiliilor. Si, ne-am gandit sa importam scoici pe care sa le vindem in cele doua florarii ale noastre din Bucuresti. Romanii au fost placut surprinsi cand, intrand pentru flori, au descoperit scoicile. In timp, au inceput sa vina special pentru a cumpara scoici”.
Un exemplu asemanator este cel al firmei de cosmetice Genmar Cosmetics. Calatorind la Paris si Londra, Mariana Tudorache, directoarea companiei, a remarcat preocuparea occidentalilor pentru decorarea magazinelor si a apartamentelor cu scoici, fie separat, fie amestecate cu plante parfumate. Ideea decorarii magazinelor Genmar cu scoici a venit la fix, deoarece noua gama de produse a firmei are la baza algele marine si extractele de crustacee. Cand cererea pentru cochilii a inceput sa creasca, firma de cosmetice a incheiat un contract cu o companie care prelucreaza scoici aduse din toate zonele globului. Apoi, in interiorul companiei s-au realizat diferite tipuri de aranjamente cu plante parfumate si scoici pe care au inceput sa le comercializeze in magazinul de prezentare si in alte magazine de decoratiuni interioare si cadouri.
Nostalgia verii vinde marfa iarna
Pretul unei scoici depinde de forma, marime, culoare si raritatea speciei. Apoi, cumparatorii neavizati pot avea in fata unei scoici naturale, dar foarte rare, reactii de genul „Daca scoica aceea la care s-a muncit atat de mult este 1.200.000 de lei, asta, pe care doar au spalat-o de nisip, cum poate costa cu un milion mai mult?”.
Marea parte a clientilor comerciantilor de scoici provin din categoria celor cu venit mediu, dar cochiliile cu pret aproape modic ii tenteaza si pe cei mai saraci. „Am pornit afacerea cu scoici vizand omul de rand, salariatul din clasa medie, chiar mai sarac, cu posibilitati financiare mai mici, dar cu mai mult suflet. In plus, experienta ne-a demonstrat ca potentialul cumparator de scoici nu are varsta”, explica Traian Saplacan.
Majoritatea cumparatorilor este compusa din femei si copii. Cei mici folosesc scoicile mai mult pentru decorarea acvariilor, dar au fost si cazuri in care au recunoscut ca vor sa faca o surpriza mamei, bunicii sau profesoarei. Femeile sunt cele mai inclinate sa investeasca in „confortul psihic” oferit de scoici. Dar nici barbatii nu raman indiferenti la frumusetea cochiliilor. Reprezentantii sexului tare care intra in florarii, magazine cu produse cosmetice sau obiecte decorative, se lasa relativ repede convinsi sa cumpere partenerelor o cochilie care sa impodobeasca baia, dormitorul sau terasa alesei. Sau poate fi folosita drept suport pentru bijuterii. In preajma Sarbatorilor de iarna se face simtita o crestere a cererii de scoici. S-ar parea ca una din explicatii este nostalgia cumparatorilor dupa caldura verii si concediul petrecut pe malul marii. Ziua Indragostitilor este un alt moment prielnic pentru vanzarea cochiliilor.
Intreprinzatorii romani au incredere in viitorul afacerii cu scoici de ocean. Totusi, Mariana Tudorache este convinsa ca mai sunt cateva hopuri de trecut: „Pentru o perioada de unu-doi ani, comertul cu scoici mai poate fi un succes. Dar va fi umbrit de aparitia multor kitch-uri, de tipul scoici lipite care imita animale, pasari. De asemenea, preturile vor fi bulversate de vanzarile efectuate de catre diverse persoane care nu platesc taxa vamala si TVA. Consider ca cererea pentru scoici va exista intotdeauna, dar se va mentine la un nivel nu prea ridicat”.