Înmatriculările tot mai mari de autoturisme noi, cu emisii poluante reduse, coroborate cu scăderea înregistrărilor de mașini second-hand sunt motive de bucurie pentru toți cei implicați în comerțul cu vehicule din România. Cele 28.643 de autoturisme noi intrate în circulație în primele trei luni din 2018, în creștere cu nu mai puțin de 28,58% față de perioada similară din 2017, asigură optimismul necesar pentru ca actorii din piață să demareze sau să continue investiții importante. „ Până la finalul acestui an vom continua să consolidăm rețeaua de dealeri. În acest sens ne vom concentra pe acoperirea a două zone principale unde încă nu avem parteneri. respectiv Sibiu și Timisoara. Totodată vom continua să investim în calitatea procesului de vâzare și interactiune cu clienții noștri”, a declarat pentru Capital Nicoleta Gerea, Office Leader Suzuki România. Marca pe care o reprezintă a comercializat în primul trimestru 904 vehicule, în creștere cu 71,21% față de primele trei luni din 2017, fapt ce a dus la o creștere a cotei de piață de la 2,4% până la peste 3%. Reprezentantul altei mărci cu o creștere importantă, de peste 67%, Cristian Rigu, Country Manager Mazda România, consideră că brandul său „continuă să aibă o creștere importantă, cu două cifre, a vânzărilor și în primul trimestru din acest an, într-o piață extrem de competitivă cum este cea din România, iar SUV-urile CX-3 și CX-5 sunt modelele principale care au favorizat aceste rezultate foarte bune. Am deschis anul într-o notă pozitivă și ne propunem să menținem acest trend ascendent și în viitor”. De altfel, merită notat că în foarte multe cazuri, mărcile cu majorări importante ale cotei de piață au avut ca atu existența în portofoliu a unor SUV-uri.
Este și cazul Opel unde, conform lui Cristian Milea, Country Director al mărcii, „creșterea constantă din ultima perioadă are la bază o ofertă deosebit de competitivă și introducerea de noi modele în gamă, precum SUV-ul de clasă B, Crossland X, și cel de clasă C, Grandland X”. Întregul segment SUV din România s-a majorat în primul trimestru de la 6.452 unități în 2017, până la 9.929 unități în 2018 (+54%), fiind depășit doar de cel al mașinilor de oraș (A) care a crescut, conform Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), cu 69%.
Patru mărci din Top 10 și-au majorat cota de piață
Deși nu apar în vârful clasamentului celor mai mari creșteri, mărcile cele mai căutate de români se luptă și ele pentru cote de piață cât mai mari, dar nu toate reușesc. Astfel, dintre cele mai vândute zece mărci pe piața din România doar patru au raportat creșteri mai mari decât media pieței reușind astfel să-și majoreze cota. Marca autohtonă Dacia, deținută de grupul francez Renault, are în 2018 o cotă de piață de 26,91%, cu 0,87 puncte procentuale mai mare decât anul trecut. La fel se întâmplă și în cazul Volkswagen, cea mai căutată marcă din import majorându-și cota de piață cu 0,19 puncte procentuale până la 9,65%. Aflată pe locul cinci în clasamentul înmatriculărilor, Opel a înregistrat cea mai mare creștere a cotei de piață de la 4,91% în primul trimestru din 2017 până la 6,10% în primele trei luni din 2018. În aceeași situație favorabilă se găsește și Hyundai, marcă ajunsă în acest an la o cotă de 3,66% din piața totală. Alte cinci mărci din Top 10 au înregistrat creșteri ale înmatriculărilor, dar acestea au fost mai mici decât media pieței, fapt ce a generat o scădere a cotei. Toyota este singurul brand din vârful clasamentului care a raportat o ușoară scădere atât în cazul vânzărilor cât și în cel al cotei de piață.
În lupta dintre comercianții de mașini pentru vânzări cât mai mari și o cotă cât mai bună de piață există, ca de fiecare data, învingători și învinși. În primul trimestru al acestui an, diferența a fost făcută, conform statisticilor, de existența în gamă a mașinilor de clasă A și a SUV-urilor. Desigur, asta pe lângă perfomanțele rețelei de vânzări și adaptarea politicii comerciale la realitățile pieței românești.
Scădere pe piața second-hand
Surprinzător pentru mulți, raportul Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) pentru primele trei luni din 2018 arată o scădere a înmatriculărilor de autoturisme de ocazie cu 5,84%, de la 128.123 de unități în T1 2017 până la 120.641 în aceeași perioadă din acest an. Această reducere trebuie pusă însă pe seama înmatriculărilor spectaculoase de mașini de ocazie din lunile februarie și martie ale anului trecut, acestea fiind primele în care statul român a oprit încasarea taxei pe poluare. În continuare, cele mai căutate mărci de autoturisme second-hand sunt Volkswagen (31.038 unități), Opel (13.531 unități), Ford (11.173 unități), BMW (11.130 unități) și Audi (11.027 unități).
„Piața de autoturisme noi este încă la un nivel relativ scăzut în valoare absolută, așadar deviații de plus, minus 10% ale unei prognoze de creștere între 10% și 15% vor fi nesemnificative”.
Nicoleta Gerea, Office Leader Suzuki România.
„Avem un obiectiv de vânzări pentru anul în curs de 2.000 de de unități și ne-am propus atingerea unei cote de piață la finalul anului de 2,4% din segmentul de autoturisme importate”.
Cristian Rigu, Country Manager Mazda România.