Raportul Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) privind vânzările de vehicule noi din primele șapte luni ale acestui an arată o scădere cu 20,5% a pieței autoturismelor. Cumulat, din 2008 până acum, vânzările s-au redus cu 76%.
Reprezentanții APIA susțin că vânzările de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale) au scăzut cu 18,5% faţă de aceeaşi perioadă din 2011, la un volum total de 50.003 unităţi, autoturismele înregistrând o scădere mai mare, de 20,5%, la un volum de 41.553 unităţi.
La autoturisme, in primele 7 luni din 2012, topul pe marci este format de Dacia, cu 11.006 unităţi vândute (26,5% din total), urmată de Volkswagen (4.745 unităţi / 11,4%), Skoda (3.958 unităţi / 9,5%), Renault (2.787 unităţi / 6,7%), Ford (2.727 unităţi / 6,6%) şi Hyundai (1.778 unităţi / 4,3%). Pe modele, avem pe primul loc Dacia Logan cu un volum total în 2012 de 5.534 unităţi vândute, urmat la mare distanţa de Dacia Duster cu 3.118 unităţi. Podiumul estecompletat de către Skoda Octavia (2.089 unităţi), urmată de către Renault Clio şi Logan MCV. Analizând segmentarea pe clase, dacă la 6 luni înca se mai regǎseau douǎ clase pe plus (Clasa E si SUV), acum singura creştere, in contiunuare semnificativa seinregistreazǎ la clasa E / premium (33% la un volum total de 621 unitati). Celelalte (A-C şi monovolum) care sunt de volum şi, de regulă, sunt mai accesibile, au înregistrat scăderi de 15%-28%. În funcţie de tipul de combustibil, pe primele 7 luni din 2012, raportul dintre diesel şi benzină este favorabil motoarelor diesel, care înregistrează o cotă de piaţă de 50,3% faţă de 41,3% în 2011. Pentru prima data in acest an, în concordanta cu regresul înregistrat la vânzarile de autoturisme (-18,5%), vânzările de autoturisme cumotoare diesel au avut o scǎdere de 3.2% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.
Alte situaţii utile unei analize detaliate a pieţei auto sunt cele legate de raportul dintre persoanele fizice şi cele juridice în ceea ce priveşte achiziţia de autoturisme, emisia de CO2 sau preferinţa pentru anumite culori. Astfel, livrările către persoanele fizice au scăzut constant pâna la nivelul lunii iunie cand au inregistrat o cotă de doar 31%, restul de 69% fiind achiziţionate de către persoanele juridice, cotǎ care a ramas nemodificatǎ in luna iulie. Evident, la această situaţie contribuie şi valoarea scăzută a Programului “Rabla” din acest an. In ceea ce priveşte emisia medie de CO2, estimăm că aceasta este neschimbata fata de situatia de luna precedenta de cca. 140 g CO2/km pentru autoturismele noi, majoritatea distribuitorilor având disponibile modele extrem de eficiente din punct de vedere energetic. Dar, la nivel naţional această medie este afectată negativ de vehiculele rulate nou intrate în parc, acestea având o medie a emisiilor de CO2 superioară (care, dintr-o altă perspectivă, afectează şi costul carburantului, consumul / km, fiind în relaţie directă cu emisia de CO2). Referitor la preferinţa pentru culori, cele mai căutate sunt albul şi griul (29% si27%), urmate de albastru (14%) si negru (11%).
Ca urmare a evolutiei dezastruoase din ultima perioadǎ, APIA a ajustat în sens negativ estimǎrile asupra pieţei. „În acest context, considerăm că trebuie să tragem un semnal de alarmă faţă de creşterea extrem de puternică a numărului de vehicule rulate intrate până acum în parcul naţional, atât autoturisme (+76,4% faţă de 2011, volum 89.261 unităţi, faţă de doar 41.553 noi), cât şi la vehicule comerciale (+63,4% faţă de 2011, volum 23.988, faţăde doar 8.450 noi). Ceea ce este şi mai ingrijorător este faptul că cea mai mare parte a acestor autovehicule au peste 10 ani vechime (50,2% la autoturisme şi 55,5% la vehicule comerciale !) Soluţia este de a se stimula într-o mai mare măsură achiziţia de autovehicule cu tehnologie performantă, care corespund cerinţelor de mediu ale UE (emisii poluante şi de dioxid de carbon cât mai reduse), simultan cu retragerea din parc a celor poluante şi nesigure în trafic”, menționează oficialii asociației.
În plus, aceștia consideră că „după şapte luni din 2012, datele de vânzări raportate de către operatorii din piaţă arată că scăderea vânzarilor continuă şi, ceea ce este mai grav, adânceşte criza pe care o traversează sectorul auto din România. Este adevărat ca şi în alte State Membre ale UE, piaţa auto înregistrează scăderi record (Portugalia, Grecia, Italia, Franţa), dar acestea vin după doi ani (2010, 2011) caracterizaţi de o oarecare stagnare. În plus, trebuie reţinut şi aspectul că tragem cu acest prilej un semnal de alarma asupra faptului că, din 2008 şi până acum, scăderea pieţei auto din România este de 76% (pentru perioada ianuarie – iulie), în timp ce media UE este de doar – 20%”.
Citește și: