Raportul Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) arată că, în primele cinci luni ale acestui an au fost comercializate în România 46.222 de autovehicule noi, 35.889 dintre acestea fiind autoturisme. În același timp, cifrele aferente înmatriculărilor, date publicității de Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), arată că în perioada ianuarie – mai au intrat în circulație 29.990 de autoturisme. Diferența dintre vânzări și înmatriculări, majoră dacă o raportăm la nivelul redus al pieței, rezidă, conform oficialilor APIA, din așa-numitele reexporturi, dar și din imposibilitatea de a cuantifica exact mașinile achiziționate de autorități ale statului. Cum despre problema reexporturilor care denaturează statisticile și creează mari probleme la realizarea planurilor de afaceri ați putut citi deja în revista Capital în urmă cu câteva săptămâni, să menționăm că reprezentanții comercianților prezenți la masa rotundă organizată de Dan Vardie Consult iau în calcul o creștere a pieței de autoturisme cu circa 10% în acest an. Incluzând aici, desigur, și reexporturile.
Mihai Ivănescu, managerul care coordonează activitatea de import auto din cadrul Ţiriac Holdings estimează că „în 2016 vom avea o creștere cu 10% – poate mai mult la utilitare – fiind vremea să fie schimbate flotele. Totalul pieței va ajunge la 135.000 unități, dintre care 108.000 vor fi autoturisme“. Mai puțin optimist decât oficialul Țiriac Auto, Cristian Milea, Opel Country Manager, consideră că „în 2016 putem ajunge la 130.000 de unități dintre care 105.000 autoturisme și 25.000 utilitare“. Numai că, reprezentantul mărcii Opel și-a nuanțat opinia menționând că estimarea are la bază piața actuală pe care o cunoaștem și „care nu reprezintă neapărat piața reală“, din cauza reexporturilor. Tot pe o creștere de 10%-15% mizează și Laura Plugaru, de la AutoItalia, în timp ce Silviu Sepciu, reprezentantul mărcii Dacia, este de părere că piața va crește în acest an cu circa 10%, adică va depăși 100.000 autoturisme. În același ton moderat optimist, Viorel Eremia, directorul mărcii Citroen din cadrul companiei Trust Motors, apreciază că în 2016 piața va atinge „130.000 unități, dar că după reexporturi și destocaj, real vor fi 95.000 de unități“.
Peste 175.000 de mașini în 2020
Reprezentanții importatorilor și dealerilor auto sunt de părere că piața va continua să crească și în următorii ani, într-un ritm la fel de lent, astfel încât, la nivelul anului 2020 această să depășească 175.000 de unități. Au existat, desigur, și prognoze mai optimiste care anunță vânzări de aproape 200.000 de unități la nivelul aceluiași an. „În 2020 în România se vor vinde cumulat între 175.000 și 220.000 unități“, consideră Mihai Ivănescu, în timp ce Cristian Milea este de părere că „piața ar putea ajunge la 185.000 – 190.000 de unități atâta vreme cât avem o vechime însemnată a parcului și un indice de motorizare mic la nivel european“. De asemenea, Aurelian Cârlan, director Autoklass, estimează că „până în 2020 piața va crește peste 150.000 de unități spre 200.000 unități, dar un accent mai mare se va pune pe nișe“. O opinie mai moderată a venit din partea reprezentanților AutoItalia și Dacia. „Pentru 2020, cu un optimism exagerat, ne gândim la 180.000 de unități“, a declarat Laura Plugaru, iar Silviu Sepciu este de părere că „în perspectiva anului 2020 prognozele noastre indică 150.000 de autoturisme noi“.