De asemenea, generații diferite acționează fiecare în felul lor atunci când vine vorba de a cumpăra online. În contextul actual legat de o posibilă încetinire a economiei globale și a celor locale, este important să înțelegem cum își schimbă cumpărătorii obiceiurile de cumpărare.
În 2012, România a avut cel mai mic procent de cumpărături online din Europa. Doar 11% din populația care a accesat internetul în ultimele 12 luni a făcut cel puțin o achiziție online în acel an, potrivit Eurostat. În ciuda creșterii procentului de cumpărături online în timpul pandemiei, în 2022 suntem tot în coada clasamentului cu 51%, în urma noastră fiind doar Turcia cu 50%, Bulgaria cu 49% și Muntenegru cu 31%. Țările nordice domină acest clasament, Olanda și Norvegia fiind pe primul loc cu 92%, urmate de Danemarca. În pofida locului din coada clasamentului, România a avut unul dintre cele mai mari salturi din Europa în ultimii 10 ani, procentul de cumpărători online crescând cu 41%, peste noi fiind doar Ungaria cu o creștere de 43% și Estonia cu 47%.
Comerțul electronic, stimulat de grupul de vârstă 25-34 de ani
Comerțul electronic în UE a fost stimulat de cererea grupului de vârstă de 25-34 de ani în 2022, deoarece 87% dintre persoanele din acest grup de vârstă au cumpărat sau comandat bunuri sau servicii online în 2022. Expertă în tehnologie și conectată, această categorie de vârstă este o mare parte a grupului „Millenials”. Pentru toate categoriile de vârstă, achiziția online numărul unu în 2022 a fost îmbrăcămintea, inclusiv pantofii și accesoriile. În timp ce pentru persoanele cu vârste cuprinse între 16 și 54 de ani, a doua cea mai comandată categorie a fost livrarea de produse alimentare, pentru cei cu vârste de peste 55 de ani a fost mobila, accesoriile pentru casă sau produsele de grădinărit. În timp ce pe locul al treilea pentru cei sub 55 de ani au fost produsele cosmetice, iar pentru cei peste 55 de ani au fost medicamentele și revistele sau cărțile în format fizic.
Pentru investitori, modul în care oamenii își cheltuiesc banii poate fi un factor de alegere a unei companii în detrimentul alteia. Un studiu recent al GWI arată că milenialii acordă prioritate brandurilor fiabile, inovatoare, inteligente și autentice. Aceștia doresc branduri care ascultă feedback-ul clienților, care sunt responsabile din punct de vedere social și care sunt ecologice.
42% dintre mileniali cheltuiesc mai puțin pe bunuri de lux
De asemenea, când vine vorba de a face față presiunii financiare, 42% dintre mileniali se așteaptă să cheltuiască mai puțin pe lux. Acest lucru include ochelari de soare, bijuterii sau ceasuri de mână – toate acestea fiind produse pe care tot mai puțini consumatori le cumpără de la an la an. De asemenea, 38% spun că vor reduce cheltuielile cu ieșirile și mâncarea în oraș și 26% cheltuielile de transport și cele cu îmbrăcămintea, în timp ce 24% vor reduce cheltuielile cu vacanțele. Unul din cinci (20%) caută să reducă costurile legate de înfrumusețare și același procent din aceasta categorie de consumatori spune că își va reduce cheltuielile cu cadourile pentru alte persoane.
Dar reducerea cheltuielilor este uneori o sarcină dificilă, mai ales în circumstanțe sociale. Un studiu realizat în numele Intuit Credit Karma, arată că mai mult de o treime din generația Z și milenialii din SUA (36%) au un prieten care îi determină să cheltuiască prea mult. Acest lucru îi forțează pe mulți să se îndatoreze și, în unele cazuri, să pună capăt prieteniei pentru a-și proteja finanțele. Acest lucru ar putea explica de ce tinerii, 35% dintre respondenții din Generația Z și 29% dintre mileniali, caută acum prieteni care câștigă la fel de mult ca și ei.