Românii sunt tot mai interesați să cumpere mașini și motociclete. Volumul cifrei de afaceri din comerţul cu autovehicule şi motociclete a crescut în primele trei luni ale acestui an atât ca serie brută cu 17,5%, cât şi ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate cu 14,6%, comparativ cu perioada corespunzătoare a anului trecut, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică publicate joi.
Pe serie brută, avansul cifrei de afaceri a fost influenţat de creşterea afacerilor în comerţul cu autovehicule (+28,5%), activităţile de întreţinere şi reparare a autovehiculelor (+9,3%) şi comerţul cu piese şi accesorii pentru autovehicule (+2,9%). Comerţul cu motociclete, piese şi accesorii aferente, întreţinerea şi repararea motocicletelor a scăzut cu 9,8%.
Separat, în luna martie 2023, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu autovehicule şi motociclete a crescut faţă de luna februarie 2023, atât ca serie brută cu 18,7%, cât şi ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate cu 2,3%.
Pe serie brută, evoluţia a fost generată de creşterile înregistrate la comerţul cu piese şi accesorii pentru autovehicule (+23%), comerţul cu autovehicule (+20%), comerţul cu motociclete, piese şi accesorii aferente; întreţinerea şi repararea motocicletelor (+12,7%) şi la activităţile de întreţinere şi reparare a autovehiculelor (+5,6%).
Creşteri au fost consemnate şi faţă de luna martie 2022, pe serie brută majorarea fiind cu 16,8% iar pe serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate cu 16,2%.
Și serviciile sunt în creștere
Pe de altă parte, în primele trei luni ale acestui an, volumul cifrei de afaceri din serviciile de piaţă prestate populaţiei a crescut faţă de perioada ianuarie – martie 2022, atât ca serie brută cu 18,7%, cât şi ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate cu 24,9%.
Pe serie brută, activitatea pe acest segment a fost influenţată de creşterea cifrei de afaceri la: activităţile de spălare şi curăţare (uscată) a articolelor textile şi a produselor din blană (+64,1%), activităţile hotelurilor şi restaurantelor (+23%), serviciile de coafură şi alte activităţi de înfrumuseţare (+19,5%), activităţile agenţiilor turistice şi tur-operatorilor (+19,3%) şi activităţile de jocuri de noroc şi alte activităţi recreative (+5,3%).
În martie, volumul cifrei de afaceri pe acest segment a crescut faţă de februarie ca serie brută cu 7,5%, datorită majorărilor înregistrate la activităţile de spălare şi curăţare (uscată) a articolelor textile şi a produselor din blană (+11,1%), serviciile de coafură şi alte activităţi de înfrumuseţare (+9,8%), activităţile hotelurilor şi restaurantelor (+8,1%) şi la activităţile de jocuri de noroc şi alte activităţi recreative (+7,1%). Activităţile agenţiilor turistice şi tur-operatorilor au scăzut cu 0,1%.
Activitățile recreative au scăzut
Ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, afacerile din serviciile pentru populaţie au scăzut cu 1,8%.
Faţă de luna martie 2022, volumul cifrei de afaceri din serviciile de piaţă prestate populaţiei atât ca serie brută cu 12,4%, cât şi ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate cu 17,5%.
Pe serie brută, avansul în ritm anual a fost generat de creşterile înregistrate la activităţile de spălare şi curăţare (uscată) a articolelor textile şi a produselor din blană (+53%), activităţile hotelurilor şi restaurantelor (+17,5%), serviciile de coafură şi alte activităţi de înfrumuseţare (+12,7%) şi la activităţile agenţiilor turistice şi tur-operatorilor (+6,2%). Activităţile de jocuri de noroc şi alte activităţi recreative au scăzut cu 1,9%.