Comerțul cu autovehicule şi motociclete a crescut cu 17,5% în primul trimestru

masini

Sursă: Dreamstime

Achiziția de autoturisme și motociclete este pe trend ascendent în România. În primele trei luni ale acestui an, cifra de afaceri din comerţul auto de la noi a crescut comparativ cu perioada similară a anului trecut. Și comerțul cu piese şi accesorii pentru autovehicule se înscrie în tendința națională.

Românii sunt tot mai interesați să cumpere mașini și motociclete. Volumul cifrei de afaceri din comerţul cu autovehicule şi motociclete a crescut în primele trei luni ale acestui an atât ca serie brută cu 17,5%, cât şi ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate cu 14,6%, comparativ cu perioada corespunzătoare a anului trecut, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică publicate joi.

Pe serie brută, avansul cifrei de afaceri a fost influenţat de creşterea afacerilor în comerţul cu autovehicule (+28,5%), activităţile de întreţinere şi reparare a autovehiculelor (+9,3%) şi comerţul cu piese şi accesorii pentru autovehicule (+2,9%). Comerţul cu motociclete, piese şi accesorii aferente, întreţinerea şi repararea motocicletelor a scăzut cu 9,8%.

Separat, în luna martie 2023, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu autovehicule şi motociclete a crescut faţă de luna februarie 2023, atât ca serie brută cu 18,7%, cât şi ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate cu 2,3%.

Pe serie brută, evoluţia a fost generată de creşterile înregistrate la comerţul cu piese şi accesorii pentru autovehicule (+23%), comerţul cu autovehicule (+20%), comerţul cu motociclete, piese şi accesorii aferente; întreţinerea şi repararea motocicletelor (+12,7%) şi la activităţile de întreţinere şi reparare a autovehiculelor (+5,6%).

Creşteri au fost consemnate şi faţă de luna martie 2022, pe serie brută majorarea fiind cu 16,8% iar pe serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate cu 16,2%.

Și serviciile sunt în creștere

Pe de altă parte, în primele trei luni ale acestui an, volumul cifrei de afaceri din serviciile de piaţă prestate populaţiei a crescut faţă de perioada ianuarie – martie 2022, atât ca serie brută cu 18,7%, cât şi ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate cu 24,9%.

Pe serie brută, activitatea pe acest segment a fost influenţată de creşterea cifrei de afaceri la: activităţile de spălare şi curăţare (uscată) a articolelor textile şi a produselor din blană (+64,1%), activităţile hotelurilor şi restaurantelor (+23%), serviciile de coafură şi alte activităţi de înfrumuseţare (+19,5%), activităţile agenţiilor turistice şi tur-operatorilor (+19,3%) şi activităţile de jocuri de noroc şi alte activităţi recreative (+5,3%).

În martie, volumul cifrei de afaceri pe acest segment a crescut faţă de februarie ca serie brută cu 7,5%, datorită majorărilor înregistrate la activităţile de spălare şi curăţare (uscată) a articolelor textile şi a produselor din blană (+11,1%), serviciile de coafură şi alte activităţi de înfrumuseţare (+9,8%), activităţile hotelurilor şi restaurantelor (+8,1%) şi la activităţile de jocuri de noroc şi alte activităţi recreative (+7,1%). Activităţile agenţiilor turistice şi tur-operatorilor au scăzut cu 0,1%.

Activitățile recreative au scăzut

Ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, afacerile din serviciile pentru populaţie au scăzut cu 1,8%.

Faţă de luna martie 2022, volumul cifrei de afaceri din serviciile de piaţă prestate populaţiei atât ca serie brută cu 12,4%, cât şi ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate cu 17,5%.

Pe serie brută, avansul în ritm anual a fost generat de creşterile înregistrate la activităţile de spălare şi curăţare (uscată) a articolelor textile şi a produselor din blană (+53%), activităţile hotelurilor şi restaurantelor (+17,5%), serviciile de coafură şi alte activităţi de înfrumuseţare (+12,7%) şi la activităţile agenţiilor turistice şi tur-operatorilor (+6,2%). Activităţile de jocuri de noroc şi alte activităţi recreative au scăzut cu 1,9%.