Anii de criză ai pieței de autovehicule din România au rămas în urmă. În 2015, dar mai ales, în 2016, companiile care importă și comercializează mașini au raportat către Ministerul Finanțelor Publice bilanțuri cât se poate de faste. Cum și vânzările sunt pe o direcție ascendentă este impede că afacerile cu mașini din România au devenit tot mai profitabile, anul 2017 promițând rezultate chiar mai bune decât cele prezentate mai jos.

Un Top 10 de aproape 12 miliarde de lei

În timp ce majoritatea importatorilor, reprezentanțelor și dealerilor preferă să prezinte presei și publicului larg doar cifrele aferente vânzărilor bilanțurile financiare rămân, de cele mai multe ori, un subiect tabu. Asta în ciuda faptului că reflectă cel mai bine evoluția unei companii. O privire atentă asupra valorilor aferente cifrelor de afaceri relevă însă că toate companiile din Top 10 au avut în ultimii doi ani o evoluție pozitivă, în timp ce profiturile au crescut și ele în majoritatea cazurilor. Drept dovadă, după ce au crescut cu 26% în 2015, până la circa 10 miliarde de lei, afacerile importatorilor și comercianților de mașini din Top 10, s-au majorat cu încă 22% anul trecut. Astfel, cifra de afaceri totală înregistrată de cele mai puternice zece companii din domeniu a urcat în 2016 la 11,7 miliarde de lei.

Liderul cifrelor de afaceri din comerțul cu mașini este, de ani buni, Renault Commercial Roumanie, divizia de vânzări a grupului francez. După ce au crescut cu 19% în 2015, afacerile acestei companii care reprezintă pe piața autohtonă mărcile Dacia, Nissan și Renault, s-au majorat și anul trecut cu încă 15% până la 2,55 miliarde de lei. Pe locul secund în clasament se află Porsche România, divizie a Porsche Holding GmbH cu sediul în Salzburg, care gestionează la noi soarta mărcilor Audi, Seat, Škoda, Volkswagen, Volkswagen Autovehicule Comerciale, şi Das WeltAuto (mașini de ocazie). Aceasta a raportat la Ministerul Finanțelor Publice (MFP) o cifră de afaceri de 2,46 miliarde de lei, aferentă anului 2016, în creștere cu 22% față de 2015. Asta după ce și în acel an afacerile îi crescuseră cu 14% față de valoarea de 1,76 miliarde lei, raportată în 2014. Pe locul al treilea în acest clasament al cifrelor de afaceri din domeniul comerțului cu mașini se află Mercedes-Benz România, reprezentanța grupului german cu sediul la Stuttgart. Creșterile acestei companii sunt mai mari decât ale primilor doi clasați, doar în 2016  afacerile majorându-se cu 33%, până la 1,96 miliarde de lei. De altfel toate celelalte companii din Top 10 au raportat creșteri ale cifrelor de afaceri, demnă de remarcat fiind majorarea acestui indicator în cazul Automobile Bavaria, companie care a raportat către MFP, pentru 2016, cel mai puterniuc avans dintre primele zece (+38%). Din clasamentul alăturat lipsesc, din nefericire, companii importante. Compania Națională de Vânzări a Ford își include bilanțul în cel al firmei-mamă Ford România și, prin urmare, nu este posibilă o analiză exactă a veniturilor din vânzări, iar datele BMW Vertriebs Salzburg GmbH, Sucursala București, nu sunt încă disponibile.

 

Afaceri profitabile

În Top 10 al importatorilor și comercianților de autovehicule după profit, majorările sunt la ordinea zilei. Cu o excepție importantă, cea a liderului cifrelor de afaceri. Renault Commercial Roumanie a înregistrat în 2016 un profit net de 30,38 milioane de lei, cu 11% mai mic decât valoarea din 2015. Astfel, liderul profiturilor realizate din afaceri cu mașini a fost, în 2016, Porsche Romania. Compania a raportat anul trecut un profit net de 105,15 milioane de lei, în creștere cu 29% față de valoarea realizată în 2015. Profitul de anul trecut este comparabil cu cel obţinut de firmă în 2012 când indicatorul se ridica la 103.543.762 lei. De altfel, profitul obţinut în 2016 este cel mai mare din ultimii ani, doar în 2011 Porsche România înregistrând unul mai mare, de 114.723.266 lei.

Pe locul secund în clasamentul profiturilor se află, la mare distanță de lider, Mercedes-Benz România, cu 51,46 milioane de lei. Chiar dacă a obținut doar jumătate din valoarea raportată de Porsche România, reprezentantul mărcilor Mercedes-Benz și Smart, se află într-un moment fast. În ultimii trei ani, profitul a crescut continuu, de la 16,1 milioane de lei în 2014, la 28,18 milioane în 2015 și la peste 51 de milioane anul trecut. În ciuda scăderii profitului net față de 2015, reprezentanța Renault în România ocupă locul trei în acest clasament, ea fiind urmată de Premium Auto, importatorul mărcilor Jaguar și Land Rover, parte a Țiriac Holdings. Această companie a înregistrat anul trecut un profit net de 24,87 milioane de lei, în creștere cu 61% față de anul anterior. Un profit foarte apropiat este cel înregistrat de MHS Truck & Bus, parte a MHS Holding alături de Automobile Bavaria. Importatorul vehiculelor comerciale MAN a înregistrat în 2016 un profit net de 24,73 milioane de lei mai mult decât dublu față de cel raportat în 2015 (11,21 milioane lei).

Toate celelalte companii  din Top 10 au raportat pentru 2016 majorări ale profiturilor care, în unele cazuri sunt impresionante. Aici sunt demne de remarcat creșterile afișate de companiile Autoklass Center (+1208%!), dealer Mercedes-Benz și Porsche Inter Auto, divizia de retail a Porsche Romania (+85%).