Aproximativ 150.000 de containere maritime se află în Rusia, iar importatorii încearcă să le aducă înapoi în China, potrivit platformei logistice Container xChange într-un raport publicat recent, citat de CNN.

„Există o mișcare semnificativă a marfurilor din China în Rusia, dar o mișcare foarte redusă înapoi în China. Containerele se adună în Rusia, ceea ce înseamnă că prețurile containerelor second-hand sunt foarte mici în Rusia”, a  declarat CEO-ul Container xChang, Christian Roeloffs în raport.

China, un colac de salvare economică pentru Rusia

China a devenit un colac de salvare economică pentru Rusia, după invadarea Ucrainei, deoarece Statele Unite și aliații lor au întrerupt comerțul și au impus sancțiuni dure Rusiei. China a insistat că este neutră și nu vrea decât pace în Ucraina. Liderii chinezi văd Moscova ca pe un partener strategic și o contrapondere la adresa unui Occident din ce în ce mai ostil.

Beijingul a criticat sancțiunile occidentale asupra vecinului său din nord, în timp ce intensifică achizițiile rusești de energie, devenind un furnizor esențial de bunuri de larg consum pentru piața rusă. Excesul de containere, care a făcut ca prețul containerelor de 12 metri să scadă de șapte ori de la începutul anului trecut, este o consecință a „adâncirii dezechilibrului comercial dintre Rusia și China” când vine vorba de tipul de produse trimise prin container, spune raportul Container xChange.

 Volumul total al comerțului dintre Rusia și China a ajuns la 155 de miliarde de dolari

De altfel, în primele opt luni ale anului 2023, comerțul bilateral a crescut cu 32%, față de aceeași perioadă a anului precedent, volumul total al comerțului ajungând la 155 de miliarde de dolari, potrivit datelor vamale chineze publicate la începutul lui septembrie. Aceasta a inclus o creștere a exporturilor din China către Rusia, cu 63,2% față de anul precedent, ajungând la 71,8 miliarde de dolari. Importurile în China au crescut cu 13,3%, până la 83,3 miliarde de dolari.

Rusia a spus că se așteaptă ca în acest an comerțul cu China să atingă cifra record de 200 de miliarde de dolari – cu un an înaintea programului pe care președintele Vladimir Putin și liderul chinez Xi Jinping l-au anunțat în 2019. Legăturile comerciale puternice au deplasat comerțul rusesc cu energie spre est, Beijing-ul fiind criticat adesea că sprijină războiul Rusiei împotriva Ucrainei.

Pe lângă India, China a reprezentat 80% din exporturile rusești de petrol din luna iulie

Raportul se referă la achizițiile Chinei de materii prime din Rusia, care sunt transportate în principal prin cisterne feroviare și vagoane deschise, mai puțin decât în ​​containere. Mașinile și electronicele de larg consum sunt produsele cele mai importante pe care furnizorii chinezi le vând Rusiei, după ce sute de mărci globale au plecat din Rusia. Între timp, aproximativ o cincime din importurile de țiței ale Chinei, în iulie, au venit din Rusia, a declarat Organizația Țărilor Exportatoare de Petrol într-un raport publicat la începutul lunii septembrie.

Pe lângă India, China a reprezentat 80% din exporturile rusești de petrol din luna iulie, a declarat Agenția Internațională pentru Energie în raportul din august. Container xChange a subliniat, de asemenea, probleme logistice ample legate de schimbarea tiparelor comerciale. „Porturile și drumurile rusești supraîncărcate provoacă deficiențe de transport. Deși s-au făcut unele investiții pentru îmbunătățirea infrastructurii, constrângerile fiscale și. metodele utilizate pentru acoperirea deficiențelor bugetare complică lucrurile. Pivotarea Rusiei către Asia depinde de dezvoltarea substanțială a infrastructurii”, a adăugat acesta.