Potrivit datelor din sistemul integratorului de plăți, primele 5 luni ale anului au adus o creștere cu peste 30% a numărului de tranzacții achitate online de către clienții magazinelor online românești.
Valoarea coșului mediu achitat online crește cu 20%
Spre deosebire de ultimii 3 ani, când valoarea medie a coșului de cumpărături a scăzut sub efectul diversificării gamei de produse achiziționate online, în primele 5 luni ale anului 2014 aceasta a crescut, în medie, cu 20% față de aceeași perioadă a anului trecut. Cele mai mari evoluții au avut loc pe segmentele turism, jucării, IT&C și fashion unde comanda medie a crescut cu 52%, 25% și respectiv 12%.
“Evoluția înregistrată pe toate segmentele arată o creștere a încrederii utilizatorilor în magazinele online și o înțelegere a beneficiilor cumpărăturilor online, lucru indicat și de studiul Shopping Experience Rank dat publicității cu ocazia campaniei e-Românește. Evoluția unor segmente precum cel al jucăriilor, unde valoarea medie o depășește chiar și pe cea din fashion și se apropie de IT&C, este un alt mod prin care ne putem da seama că achizițiile online nu mai reprezintă o excepție, ci sunt parte integrantă din viața unui număr tot mai mare de oameni. De altfel, lunar, în sistemul PayU se înregistrează, în medie, 30.000 de utilizatori unici noi, cei mai mulți ajungând să fie utilizatori recurenți”, explică Cristina Vrânceanu, Strategic Partnerships Executive PayU România.
20% dintre comenzi sunt efectuate de pe dispozitive mobile, jumătate din acestea sunt plătite online
Creșterea accelerată a vânzărilor înregistrate de tablete și smartphone-uri se reflectă și în comerțul electronic românesc, unde aproximativ 20% dintre comenzi sunt plasate de pe un astfel de dispozitiv. Jumătate dintre acestea sunt și achitate online, tot prin intermediul unui telefon sau al unei tablete.
Segmentul cu cea mai mare pondere a plăților online efectuate de pe un dispozitiv mobil este cel al magazinelor de fashion, unde ajunge la 15%, însă cele mai mari evoluții au fost înregistrate pe segmentele telecom (de la 2% in 2013 la 8% in 2014) și utilități (de la 0,71% în 2013 la 6% în 2014).
Crește rata de adopție a metodelor alternative de plată
Concomitent cu evoluția numărului de tranzacții efectuate de pe un dispozitiv mobil, crește și adopția metodelor alternative de plată. Astfel, cardurile cu rate, care au început să fie tot mai utilizate în ultimul an și jumătate, continuă să crească în preferințele de plată, înregistrând o creștere lunară de aproximativ 10% iar numărul tranzacțiilor achitate prin iTranfer – metoda de plată prin internet banking cu confirmare instant, oferită exclusiv de PayU – crește cu aproximativ 30% în fiecare lună.
“După mai bine de un an de când oferim aceste metode de plată integrând mai multe bănci, putem vedea foarte clar că ele adresează publicuri și comportamente distincte, motiv pentru care este important ca ele să se regăsească în oferta fiecărui comerciant. Cardurile cu rate sunt alese în cazul achizitiilor mai scumpe, valoarea medie pe carduri fiind cu peste 300% mai mare față de o tranzacție obișnuită. Astfel, prezența acestei metode de plată poate aduce o creștere a vânzărilor. iTransfer este o metodă de plată pentru cei care vor să își asigure produsul plătind rapid, fără a utiliza însă cardul. Faptul că au o încredere crescută în interfața de internet banking a băncii se traduce, din nou, printr-o valoare medie mai mare cu 138% dar, în acest caz, creșterea vânzărilor provine mai ales din atragerea unui segment nou de utilizatori”, conchide Cristina Vrânceanu.