Comerțul electronic din România prezintă un potențial semnificativ de expansiune și ar trebui să fie încurajat. În același timp, legislația care asigură protecția consumatorului trebuie să fie revizuită și actualizată pentru a fi în concordanță cu evoluțiile din domeniul comerțului electronic.
Comerțul electronic din România are potenţial de creştere
Există potențial de creștere pentru comerțul electronic. Este necesară adaptarea și actualizarea legislației care protejează consumatorul pentru a ține pasul cu dezvoltările din domeniul comerțului electronic. În ultimii trei ani, creșterea prețurilor produselor achiziționate de pe platformele online a fost mai mică decât creșterea inflației.
Acest lucru indică faptul că comerțul electronic poate oferi un beneficiu concret consumatorilor, chiar dacă acest aspect nu este întotdeauna evident.
„Relaţia dintre instituţiile publice şi acest sector trebuie intensificată. Am iniţiat un memorandum pentru a putea discuta într-un cadru interministerial acest comerţ electronic. Cred că această creştere a comerţului electronic ţine foarte mult de schimbările culturale, de modul în care privim comerțul electronic.
A existat un impuls major dat de pandemie, atunci când el a salvat comerţul şi ne-a ajutat pe toţi să trecem peste acele momente dificile”, a spus consilierul de stat Florin Spătaru în cadrul evenimentului ZF și eMag „eCommerce Summit”.
În 2022, a existat o revenire la comerțul tradițional
În 2022, a existat o revenire la comerțul tradițional. Totuși, Black Friday a contribuit la susținerea comerțului electronic prin vânzări semnificative. Digitalizarea reprezintă un domeniu în care trebuie să recuperăm mult teren.
Comerțul electronic beneficiază de această tendință educativă. Facilitățile oferite de comerțul electronic, cum ar fi posibilitatea de a efectua comenzi online și de a plăti cu cardul bancar, contribuie la dezvoltarea sa.
„De la comerţul electronic ne dorim o creştere a veniturilor la buget, un cadru de reglementare şi de taxare corect astfel încât să putem să oferim o piaţă concurenţială bine reglementată şi, bineînţeles, o protecţie a consumatorilor în aşa fel încât acest nou mod de a face comerţ să ducă la o protecţie a tuturor consumatorilor”, a adăugat consilierul de stat în cadrul Cancelariei premierului.
Trebuie crescută capacitatea de a opri la vamă produsele venite din China
Întrebat de jurnaliștii dacă pe agenda grupului de lucru interministerial se va afla şi creşterea accelerată a retailerilor din China, dar şi ce măsuri vor fi luate în ceea ce priveşte respectarea legislaţiei, a drepturilor consumatorilor și plata taxelor, Florin Spătaru a răspuns:
„Trebuie să creştem capacitatea de a opri la vamă, la graniţa Uniunii Europene, aceste produse. De ce? Pentru că ele ar putea ulterior să genereze o problemă majoră de mediu.
Aceste produse practic nu ar trebui să intre pe piaţa europeană. Selecţia ar trebui făcută foarte riguros, în aşa fel încât produsele venite din ţări terţe să respecte aceleaşi principii ca şi produsele europene.
Este un efort pe care Uniunea Europeană trebuie să-l facă. Până la urmă, vorbim şi de protecţia pieţelor interne europene şi, bineînţeles, că acest lucru se va vedea şi în planul de acţiune pe care îl avem în perioada următoare.”
Este nevoie de laboratoare care să testeze calitatea produselor venite din China
A spus, totodată, că este nevoie de laboratoare care să testeze calitatea produselor venite din China și cantitatea de plastic existentă în ele.
„Sunt laboratoare private care pot fi folosite. Universităţile şi-au dezvoltat anumite capabilităţi. La Universitatea Dunărea de Jos din Galaţi, de exemplu, există un laborator realizat pe fonduri europene care poate face astfel de analize.
(…) Mă bucură faptul că românii cumpără de pe platformele româneşti în marea lor majoritate, peste 90% din achiziţiile online sunt de pe platforme româneşti, ceea ce este un lucru foarte bun, dar ne-am dori foarte mult ca produsele româneşti să se găsească din ce în ce mai mult în aceste platforme, iar comerţul tradiţional să fie contra-ponderea, echilibrul, care să ducă la o creştere a încrederii consumatorului”, a adăugat el.