Situatia este chiar mai neagra decat pare la prima vedere pentru firmele europene care vand prin Internet, deoarece aceia care totusi cumpara de pe web nu fac decat achizitii marunte, din trei insi doar unul declarand ca a cheltuit mai mult de 200 de euro (asta inseamna cam cinci milioane in lei) in ultimele sase luni, pe lucruri cumparate de pe web. In acest timp, americanii cheltuiesc cam 273 USD (320 de euro) pe luna pe web-shopping.Dar, desi estimarile spun ca mai putin de 1% din vanzarile c
Situatia este chiar mai neagra decat pare la prima vedere pentru firmele europene care vand prin Internet, deoarece aceia care totusi cumpara de pe web nu fac decat achizitii marunte, din trei insi doar unul declarand ca a cheltuit mai mult de 200 de euro (asta inseamna cam cinci milioane in lei) in ultimele sase luni, pe lucruri cumparate de pe web. In acest timp, americanii cheltuiesc cam 273 USD (320 de euro) pe luna pe web-shopping.
Dar, desi estimarile spun ca mai putin de 1% din vanzarile cu amanuntul in Europa de Vest sunt facute prin Internet (comparativ cu aproximativ 3% in Statele Unite), studiul mai sus mentionat arata ca acest tip de vanzari on-line este in crestere, pe masura ce rata de acces la Internet in Europa creste. Cele mai grase piete de e-commerce din Europa sunt Anglia si Germania, in ciuda faptului ca nu se ridica la nivelul Scandinaviei ca nivel de acces la Internet, aceasta din urma fiind recunoscuta ca fiind tara europeana cu cea mai mare arie de acoperire a retelei Internet.
In timp ce consumatorii englezi sunt cei mai increzatori in sistemul de cumparaturi on-line, suedezii sunt exagerat de reticenti atunci cand vine vorba sa completeze formulare pe web cu datele de pe cartile lor de credit.
Printre germani, cea mai mare cautare o au serviciile financiare on-line. Ei au fost, de altfel, primii care au introdus sistemul de electronic banking, chiar inainte de aparitia Internetului. Englezii, pe de alta parte, prefera sa-si cumpere de pe Internet bilete de avion si sa-si rezerve camere la hotel, site-urile lor preferate fiind lastminute.com si Easyjet.com. In ultimele sase luni, 36% din clientii englezi de pe Internet si-au facut fie rezervari la hotel, fie au cumparat tichete de calatorie de pe web, comparativ cu media de 21% pe toata Europa Vestica.
Pentru britanici, atractia Internetului este confortul de a cumpara si a face rezervari din fotoliul de acasa, iar germanilor le place faptul ca pot licita, pot cumpara sau vinde actiuni la bursa la orice ora din zi si din noapte. Si ca sa-si respecte traditia de popor boem si idealist, italienii privesc cumparaturile pe Internet ca pe un lucru foarte distractiv si amuzant.
Prea scump pentru francezi
Intre timp, francezii sunt tinuti departe de Internet de costurile prea mari ale navigarii pe web. Doar 35% dintre francezi au acces la Internet, fiind, din acest punct de vedere, tara cu cea mai scazuta rata de acces din vestul Europei. Pe primul loc al acestui clasament pe baza accesului este Danemarca, cu un procentaj de 75% din populatie care poate naviga, iar Anglia se situeaza pe locul patru, cu 60%, dintre care majoritatea sunt home-useri, adica au Internet la ei acasa si nu doar la serviciu sau in localuri publice.
Si totusi, nu costurile de acces sunt cele care impiedica europenii sa faca cumparaturi pe Internet. Ei sunt ingrijorati mai ales din cauza lipsei de siguranta in ceea ce priveste tranzactiile prin care trebuie sa-si divulge datele de pe cartile de credit si a problemelor ivite la livrarea marfurilor. Aproape doua treimi din respondentii germani si spanioli nu sunt de acord ca detailistii de pe net sa adune informatii personale despre clientii lor, iar in Europa de Sud mentalitatea este de a nu cumpara de la un vanzator cu care nu poti avea contact direct.
„Prin anii 90, efortul de a cumpara un PC si de a-l conecta la Internet era considerat a fi principalul obstacol in calea cresterii comertului electronic in Europa. Insa studiile facute in ultima vreme arata ca lucrurile s-au schimbat, impedimentul pretului fiind surclasat de problemele mult mai grave generate de securitatea tranzactiilor si pastrarea secretului asupra datelor personale”, scrie Rich Hudson, redactorul-sef al Wall Street Journal.
In concluzie, vanzatorii obisnuiti pot sta, deocamdata, linistiti, pentru ca nu risca inca sa fie inlocuiti de confratii lor cu afaceri pe Internet. Cel putin nu prea curand.
America este o alta planeta
Peste Ocean, in Statele Unite, lucrurile stau altfel. Navigarea pe Internet este ieftina, credit card-urile sunt folosite de multa vreme pentru cumparaturi chiar si prin telefon, si majoritatea americanilor se simt in siguranta si fericiti sa dea detalii personale in schimbul unei reduceri de cativa centi. Estimarile facute arata ca pana in 2005, 11% din vanzarile cu amanuntul din America se vor face on-line, in timp ce in Europa de Vest acest procent va fi de doar 6,6%.