Comerţul electronic din Romånia traversează o perioadă de expansiune. Cu o rată a creşterii de peste 40% faţă de anul trecut, acesta ar putea depăşi în acest an 50 de milioane de euro.

Cifrele vorbesc de la sine: deşi a plecat de la o bază valorică mică (circa 3,5 milioane de dolari în 2004, conform datelor RomCard), se estimează că volumul actual al comerţului online din Romånia va depăşi la sfårşitul acestui an suma de 50 de milioane de euro, valoare care nu include, atenţie, tranzacţiile realizate prin internet în cazul în care modalitatea de plată nu este un card electronic, ci, de exemplu, plata ramburs (la livrarea obiectului achiziţionat) sau transferul bancar.

Plata cu cardul este în acest moment accesibilă practic tuturor. La sfårşitul anului 2007, existau, conform datelor Băncii Naţionale a Romåniei, peste zece milioane de carduri emise, numărul acestora fiind estimat să crească în acest an cu aproximativ o jumătate de milion. Însă, în ceea ce priveşte magazinele online, situaţia e puţin mai complicată.

În primul rånd, în ţara noastră există în jur de 2.000 de magazine cu activitate online, dintre care însă doar o parte acceptă plata direct pe site. În această privinţă, există două modalităţi de procesare a tranzacţiilor electronice cu carduri: 3D Secure (un sistem de plată pe internet bazat pe un nume de utilizator şi o parolă, iniţiat de Visa şi MasterCard) şi SSL (Secure Socket Layer), un standard mai vechi şi mai puţin sigur, care are însă acoperirea cea mai mare. „În prezent, există 148 de magazine online romåneşti înrolate în sistemul 3D Secure care sunt active şi au rulaj“, explică Andrei Radu, directorul general al publicaţiei online Link 2 eCommerce, specializată în comerţ electronic. „Dintre acestea, maximum 20 sunt importante din punctul de vedere al volumelor tranzacţionate. Estimez că numărul magazinelor care procesează în SSL prin alţi procesatori decåt RomCard (precum PayPal, 2checkout etc.) este de aproximativ 200.“

În total, în primul semestru al acestui an, volumul total al tranzacţiilor online cu cardul s-a ridicat la aproape 26 de milioane de euro, comparativ cu 35 de milioane de euro în tot anul trecut şi cu 9,5 milioane în 2006; „conform estimărilor noastre şi ale RomCard, anul 2008 se va încheia cu circa 50-52 de milioane de euro rezultate din plata online cu cardul“, afirmă Radu.

Din cele 26 de milioane de euro din comerţul electronic din primul semestru al anului, 15,75 milioane de euro au fost generate de carduri emise în euro, majoritatea tranzacţiilor, potrivit RomCard, provenind din străinătate. „Tranzacţiile efectuate cu carduri emise în valută sunt atribuite comercianţilor care oferă servicii de turism sau rezervări de bilete de avion“, spune Radu. „În cazul companiilor aeriene, explică Iuliana Butuc-Cerchez, PR & Communication manager al companiei GECAD ePayment, ponderea vånzărilor realizate prin internet poate ajunge şi la 90% din total, faţă de doar 5% în cazul magazinelor online de tipul eMag.ro.“ „Mai mult de 80% din totalul rezervărilor Wizz Air sunt realizate online“, confirmă şi Nataşa Kazmer, director corporate communications & public affairs al companiei aeriene. „Ca urmare a apariţiei unor website-uri precum wizzair.com, rezervarea individuală a fost înlocuită cu rezervarea online.“ Potrivit lui Andrei Radu, în comerţul electronic romånesc volume mari mai sunt generate, în ordine descrescătoare, şi de plata facturilor de telefonie mobilă şi de achiziţia de produse IT&C, electronice şi electrocasnice (în aceste cazuri, vorbim însă de carduri emise în lei).

Care este însă valoarea întregii pieţe de comerţ electronic din Romånia (incluzånd aici şi alte modalităţi de plată decåt cardurile) e cu totul altă poveste. Ponderea tranzacţiilor cu carduri din totalul comerţului electronic din Romånia este apreciată fie la 5% (de către Link 2 eCommerce), fie la 15% (de către GECAD), ceea ce, raportat la cele circa 50 de milioane de euro estimate pentru 2008, ar ridica valoarea pieţei la o cifră care s-ar putea apropia de un miliard de euro. Ţinånd cont că pe segmentul valoric cel mai important (servicii turistice şi rezervări de bilete de avion) ponderea plăţii cu cardul este de cel puţin 80%, probabil că estimarea mai apropiată de adevăr este cea din urmă, accea a GECAD.

448.779 de tranzacţii de e-commerce au efectuat romånii în 2007. În primul semestru din 2008, numărul acestora s-a ridicat la 298.868

Profesionalizarea pietei

În ciuda stadiului încă timpuriu de dezvoltare, piaţa de comerţ electronic face paşi rapizi spre profesionalizare. De exemplu, Gala Premiilor în eCommerce, eveniment care va avea loc pe 3 octombrie, prevede criterii dure de evaluare, comparate de oamenii din industrie cu un audit de site. Astfel, printre acestea se numără: afişarea şi evidenţierea preţului şi a tuturor taxelor/costurilor suplimentare; perioada de garanţie; service; modalitatea, costul şi timpul de livrare; procedura de achiziţionare a produsului în rate; prezenţa unui comparator cu alte produse similare; imagini de produs de calitate/rezoluţie superioară; instrumente ajutătoare (ajutor live, formulare de contact rapid, instant feedback, call center, alerta SMS); politica de returnare a produselor în zece zile, conform Legii Contractelor la Distanţă; informaţii despre derularea şi securitatea tranzacţiilor online cu cardul şamd.

120-17681-17business33.jpg