Piața românească de retail rămâne nr. 1 în topul creșterilor așteptate pentru perioada 2010-2020, arată un studiu al Oxford Economics, citat într-un raport al firmei de consultanţă Contrast Management-Consulting. Mai exact, va creşte cu 62% în următorii opt ani, mult în faţa unor ţări precum Portugalia, Spania, Italia sau Grecia, unde avansul va fi de doar aproximativ 10%.
Retailul din România a înregistrat cea mai mare rată de creștere din regiune în ultimii zece ani, iar așteptările sunt ca acest trend să continue și în următorii opt ani. Concret, pentru piața locală se prognozează o creștere medie de 5% pe an.
”Principalii piloni care vor susține această dinamică sunt creșterea puterii de cumpărare a populației, continuarea dezvoltarii agresive a comerțului modern și modificările comportamentului de consum al populației”, explică Adrian Comăneci, manager la Contrast Management-Consulting.
Până în 2020, retailul ar urma să crească până la 26 de miliarde de euro, adică un plus de aproape două treimi faţă de 16 miliarde de euro nivelul actual.
”Pe termen lung, perspectivele sectorului de retail din România sunt favorabile, datorită decalajului semnificativ existent între nivelul cheltuielilor de consum anuale pe cap de locuitor din România şi cele de la nivelul Uniunii Europene (4.700 EUR în România, comparat cu aproximativ 20,000 EUR în Uniunea Europeană)”, comentează și Bogdan Belciu, partener la PwC.
Deocamdată însă, suma medie cheltuită de un român în retail este încă la mai puțin de jumătate din media europeană (46%), arată calculele Contrast, pe baza datelor de la European Intelligence Unit.
Magazinele tradiţionale, de tip alimentară şi chioşc, domină comerţul local ca număr de unităţi, cu un total de circa 74.000, în timp ce comerţul modern (cash&carry, hipermarketuri, supermarketuri şi magazine de tip discount) numără aproape 900 de spaţii.