Comerțul online cu piese auto înregistrează o creștere accelerată în ultima perioadă, trend-ul fiind vizibil și în analiza făcută de Autovit.ro în acestă categorie, din 2019 pană în prezent. Practic spus, este o consecință naturală a dezvoltării comerțului cu autovehicule.
În România, anul trecut s-au tranzacționat aproape un milion (929.570) de mașini second-hand, atât din import, cât și pe plan intern.
În acest context, se înregistrează și o creștere a competiției pe piața de piese auto, fiind tot mai multe părți interesate, de la producători, distribuitori, magazine online până la service-uri sau dezmembratori auto.
Când este vorba de piața de piese auto, de regulă, ne referim la:
- Piața pieselor auto noi, originale (OE);
- Piața pieselor auto noi, aftermarket;
- Piața pieselor auto SH, provenite de regulă din dezmembrări.
Adesea se face confuzia între piesele auto aftermarket și cele contrafăcute. Principala diferență dintre ele este calitatea și siguranța pe care o oferă în exploatare, piesele auto aftermarket fiind similare cu cele așa-zise originale, OE sau „de origine”. Sunt comercializate legal, sunt omologate și pot asigura reparații de bună calitate.
Piesele OE, de origine sunt comercializate aproape exclusiv prin dealerii autorizați ai mărcilor, unde „circuitul este închis” și scade, astfel, riscul de a da peste un produs contrafăcut.
Piesele din dezmembrări au marele avantaj că pot furniza la un preț mic o piesă originală. Cele mai căutate sunt elementele de caroserie, care nu se uzează semnificativ în timp.
În timp, cererea mare pe piața de piese de schimb a condus la apariția unor modele noi de business – dezmembratori care funcționează ca magazine online sau service-uri auto care au linie de dezmembrări și comerț cu piese noi și second-hand.
Piața online de piese auto prezintă și o serie de avantaje pentru cumpărători:
- Diversitate mai mare de produse/piese auto, consumabile;
- Comandarea pieselor dureaza mai puțin și este mai confortabil;
- Servicii de livrare disponibile;
- Informarea se face din surse online, accesibile;
- Prețuri mai mici, obținerea unor reduceri sau accesarea unor promoții;
- Filtre de căutare și de verificare a compatibilității cu mașina.
Categoria de piese auto pe Autovit.ro
Înregistrează o creștere spectaculoasă în ultimii doi ani. La începutul lui 2019 erau aproximativ 160.000 de anunțuri publicate în categoria Piese Auto de pe platforma online. Numărul lor se dublează după doar un an, iar în luna martie 2021, se înregistrează peste 850.000 de anunțuri de piese de schimb și consumabile pentru mașini pe Autovit.ro.
Același trend crescător îl are și numărul de vizitatori: de la puțin peste 100.000 de vizitatori la început de 2019 până la peste 420.000 în luna martie 2021.
În acest moment, Autovit.ro reprezintă cel mai scurt drum spre piesa auto potrivită.
Cele mai căutate piese pe Autovit.ro sunt elemente de caroserie, părți ale motorului, anvelope sau accesorii auto.
Cele mai căutate piese pe Autovit.ro în luna februarie 2021:
Piese | Număr de căutări |
bară față | 7134 |
far | 5498 |
oglindă | 5086 |
aripă | 3058 |
bară spate | 2326 |
Piese | Număr de căutări |
ambreiaj | 2058 |
cutie viteze | 1771 |
ușă | 1560 |
distribuție | 1019 |
ștergător | 674 |
Piesele auto reprezintă o necesitate, în condițiile în care Romania are peste 90% din autovehicule mai vechi de 5 ani. Majoritatea mașinilor personale se găsesc în intervalul 5-20 de ani (69%). La fel și autobuzele, motcicletele sau camioanele.
Categorie | Total (mil.) | <5 ani | 5-20 ani | >20 ani |
Mașini personale | 6.9 | 9% | 69% | 22% |
Camioane/ utilaje | 1.6 | 13% | 56% | 31% |
Motociclete | 0.1 | 9% | 57% | 34% |
Autobuze | 0.05 | 16% | 59% | 25% |
Conform Autovit.ro, 82% din marcile de mașini cele mai prezente pe străzile din România (top 5) sunt mai vechi de 10 ani.
Brand | % din total mașini | % >10 ani |
15,6% | 78% | |
14,1 | 84% | |
8,7% | 89% | |
6,1% | 80% | |
4,3% | 76% | |
TOP 5 | 48,9% | 82% |
„Piața de piese auto din România este strâns legată de comercializarea mașinilor second-hand. Care nu trebuie, neapărat să fie și foarte vechi. De exemplu, anul trecut, pe Autovit.ro cel mai mult s-au căutat mașini second-hand produse după 2016, cu valori cuprinse între 10 și 25.000 de euro. Majoritatea producătorilor auto oferă garanții care nu depășesc 4-5 ani, ceea ce înseamnă că, după această perioadă, orice mașină are nevoie ca unele piese să fie schimbate sau îmbunătățite.
Pentru cele mai vechi de 10-12 ani, piața de piese auto second-hand reprezintă un mare avantaj, pentru că valoarea mică a mașinii nu justifică investiția în piese noi și scumpe. Și este și mai ușor să găsești piese compatibile.” – Andrei Dumuța, Business Manager Autovit.ro.
Pe Autovit.ro sunt, în acest moment, peste 600 de vânzători profesioniști de piese auto. Magazinele online, firmele de dezmembrări sau service-urile auto prezente în mediul virtual oferă garanții pentru piese, posibilitate de retur sau schimb, verificarea compatibilității cu mașina, informații și asistență sau livrare rapidă oriunde în țară. În plus, este și mai ușor de comparat prețurile, în online.
Piața națională de piese auto
Există puține informații oficiale despre valoarea pieței, dar cert este că a crescut și s-a adaptat enorm comerțul online de piese auto, în ultimii 10 ani.
Cel mai des, clienții cumpără piese auto prin atelierele de service la care își repară mașinile. În cazuri mai rare clienții își repară singuri mașinile. Indiferent de situație, tot printr-un magazin de desfacere asociat unui service sunt livrate sau sunt cumpărate online.
Cele mai frecvente reparații vizează partea de suspensii (bucșe, amortizoare, bielete de direcție) și motor (curele, injectoare, turbine) la automobile, precum și consumabilele uzuale (filtre, ulei, curele).
Prețurile pieselor auto nu variază foarte mult de la o mașină premium la una mai ieftină. Mărci auto precum BMW, Audi, Mercedes, Lexus vor avea prețuri la piese și consumabile similare cu o mașină de volum (Toyota, Volkswagen, Skoda, Renault, Ford). Diferența o face complexitatea proiectării și numărul de elemente care necesită înlocuire în cazul unei intervenții în service. Mai simplu spus, manopera de service. De exemplu, suspensia unui BMW Seria 3 este mai complicată decât a unei Skoda Fabia, deci are mai multe piese. De aceea costă mai mult reparația.
Costul unei vizite într-un service, cu piesele aferente, se situează, estimativ, în jurul valorii de 1.500 lei.
Cele mai ieftine piese sunt componentele mici de la suspensii (bielete, burdufuri) și de la motor (garnituri), care se pot încadra între 50-100 lei. Dar manopera face ca prețurile pentru intervenție să fie mai mari.
Cele mai scumpe piese sunt, mai nou, farurile, fiindcă răspândirea tehnologiei LED are costuri de producție mai mari. Durata de viață a unui far cu LED ar trebui să fie la fel de mare ca a mașinii, însă în cazuri excepționale acestea mai trebuie schimbate (defecte, tamponări). La o mașină modernă un far LED poate costa de la 1.000 euro în sus.