De câțiva ani încoace s-a tot dezvoltat un segment care a generat rulaj mare pentru mai multe sectoare: comerțul online. În timp ce comercianții și-au crescut volumele din vânzări, pentru curieri cifrele mari s-au datorat numărului uriaș de colete transportate. „Comerțul online este, de mai mult timp, principalul motor de creștere în piața de curierat, iar tendința se va menține și în următorii ani“, face o scurtă introducere Roxana Magopeț, director de Marketing și Comunicare FAN Courier, cel mai mare jucător cu capital românesc din acest sector. Pentru comparație, dacă în urmă cu trei-patru ani segmentul e-commerce nu depășea 4-5% în businessul anual al companiei, în 2016 acesta va genera aproximativ 40% din cifra de afaceri. Cu o mențiune: integrarea serviciilor de curierat contează pentru 95% dintre magazinele online, în timp ce orarul flexibil de ridicări și livrări, dar și comportamentul curierilor sunt foarte importante pentru 90% dintre retailerii digitali, spun statisticile.
„O viteză foarte mare“
„E-commerce-ul se dezvoltă cu o viteză foarte mare și, direct proporțional cu acesta, cresc și cerințele clienților. Magazinele sunt acum mai exigente și vor să aibă parte de flexibilitate în relația comercială și în orarul de ridicare sau livrare, iar coletele trebuie să ajungă rapid la destinatari. În plus, acum se pune un accent deosebit și pe comportamentul curierilor“, declară Lucian Aldescu, CEO al DPD România. Potrivit lui, toate aceste motive cântăresc foarte mult atunci când un retailer decide ce furnizor să aleagă pe zona de livrări și au un rol esențial inclusiv în dezvoltarea pieței de curierat, ridicând standardele de calitate a serviciilor. Un studiu recent realizat despre această piață arată că livrările non-standard și virarea rambursului în contul colector în 24 de ore sunt apreciate ca fiind aspecte importante în relația cu furnizorul de curierat de către 80% dintre clienți. Pe de altă parte, retailerii solicită acum și alte servicii noi din partea curierilor, precum livrarea în zilele de duminică, ridicarea coletelor după ora 20.00 sau plata cu cardul la livrare.
„Ne așteptăm ca până la finalul lui 2016 piața de curierat să crească cu circa 15% comparativ cu anul trecut, pe fondul evoluției pozitive a comerțului online“, spun reprezentanții DPD România. În cazul acestei companii, peste 50% din livrările realizate în primul semestru al anului au fost generate de retailerii online, cei mai mulți activând în zona de fashion și IT&C. În context, anul trecut, topul zonelor din care s-au trimis în cele mai multe colete în țară este condus de regiunea București-Ilfov, cu 50% din total, urmată de județul Cluj, cu aproximativ 10%, Timiş, Iași și Argeș. În ceea ce privește livrările internaționale, cele mai multe au mers către Germania, Marea Britanie, Italia și Ungaria.
„În ultimii ani, pe fondul crizei economice, obiceiurile de aprovizionare s-au schimbat vizibil, comercianții nu mai fac stocuri, ci lucrează în baza unor comenzi punctuale. Un alt factor este ciclul de viață al produselor, care este mult mai redus, iar nevoia de cumpărare este mai mare. Automat a crescut cererea de produse variate“, adaugă reprezentanții DPD România.
Aproape de jumătate de miliard de euro
Grosso modo, curierii estimează ca piaţa de curierat să se îndrepte anul acesta către o valoare de 450 milioane de euro, adică aproape jumătate de miliard de euro. Anul trecut, valoarea a fost de 350-360 de milioane de euro, în creştere cu 10-15% faţă de 2014. „Piața se consolidează. Cresc zona de e-commerce, livrările către persoane fizice, crește nevoia pentru livrările programate la anumite ore“, spune și Octavian Bădescu, fondator al Sameday Courier.
Ca o paranteză, cele mai mari zece companii cu activităţi poştale şi de curierat au înregistrat împreună afaceri în valoare de 1,6 miliarde de lei şi un profit total de 152 de milioane de lei. Fără a lua în calcul Compania Naţională Poşta Română, care are afaceri de 1 miliard de lei, deoarece aceasta obţine venituri şi din alte activităţi decât cele poştale sau de curier. Pe de altă parte, compania nu a adus profit pentru statul român, ci a livrat pierderi de 33 de milioane de lei.
Așadar, cea mai profitabilă afacere a fost FAN Courier (aproximativ 25% din cota de piață), cu un rulaj de aproape 400 de milioane de lei, la un profit de 74 de milioane de lei. „Suntem conştienţi de deficienţele sectorului rutier încă de la lansarea businessului nostru şi de asemenea ştim că nu este o chestiune pe care o putem influenţa noi. În consecinţă, trebuie să ne adaptăm şi asta facem. Investim an de an în reînnoirea şi modernizarea flotei“, mai spune Roxana Magopeţ.
Astăzi, IT&C-ul este lider detașat în topul industriilor din România în care se folosesc sisteme profesioniste de e-commerce, urmat de sectorul materialelor de construcții – în special segmentul business to business -, fashion și produse cosmetice. Potrivit datelor Teamshare (platformă de e-commerce integrat), peste două treimi din companiile mari folosesc deja platforme integrate care le oferă un sistem complet de comerț electronic, ce permite în timp real gestiunea de stocuri, prețuri sau proces de facturare. În schimb, procentul scade dramatic în sectorul IMM-urilor, deși timpul și costul de implementare sunt cu mult mai mici decât în cazul marilor companii cu procese complexe.
Sisteme integrate pentru companii
„Totuși, am observat că, raportat la numărul total al companiilor care implementează sisteme integrate, IMM-urile au o rată de adopție susținută a acestor soluții, ceea ce denotă faptul că tot mai multe companii mici și mijlocii au început să vadă beneficiile folosirii platformelor integrate de e-commerce. Practic, efectele unui astfel de software sunt majore, cu implicații în toate departamentele companiei, de la omul de vânzare sau departamentul de call center, până la financiar și firma de curierat“, punctează Marius Panait, managing partner Entelion Software, compania ce dezvoltă platforma Teamshare. Potrivit acestuia, prin implementarea unei platforme integrate de e-commerce, procesul de comanda se simplifică simțitor. Astfel, în câteva minute, comanda este confirmată, factura este procesată, se emite AWB-ul, iar pachetul poate pleca în aceeași zi către client. Asta în condițiile în care toate procesele sunt automate și nu mai este necesară intervenția operatorului uman decât pentru a ambala pachetul scos la livrare.
„Platforma integrată presupune stocuri actualizate în timp real și operativitate în procesarea comenzilor, iar toate acestea se reflectă în calitatea serviciilor adiacente oferite clienților, alături de produsele livrate. Deși integrarea este un proces invizibil consumatorului sau vizitatorului unui site, în timp efectele benefice se vor vedea. Când un site livrează peste 98% dintre comenzi fără a avea probleme de stoc, este evident că în back-office sunt procese automatizate și consumatorul va resimți acest lucru. Este suficient să ne uităm la cel mai mare site de retail din România și vom înțelege exact care sunt beneficiile“, detaliază Marius Panait. Magazinele online ce folosesc platforme integrate de e-commerce își reduc costurile cu 15% sau chiar 25%. Astfel, implementarea platformei reprezintă, de fapt, o investiție ce se recuperează încă din primele șase luni.