Comerţul online a câştigat încrederea europenilor

Creşterea numărului de persoane care au conexiune la internet şi sporirea încrederii acestora în sistemele de tranzacţionare online vor umfla în 2007 afacerile din domeniul comerţului electronic la nivel global. Şi în România vânzările pe internet au început să câştige încrederea clienţilor. În timp ce creşterea economică din Uniunea Europeană va fi în acest an de aproape 2,5%, vânzările online se vor majora cu 30% faţă de cele înregistrate anul trecut. De altfel,

Creşterea numărului de persoane care au conexiune la internet şi sporirea încrederii acestora în sistemele de tranzacţionare online vor umfla în 2007 afacerile din domeniul comerţului electronic la nivel global. Şi în România vânzările pe internet au început să câştige încrederea clienţilor.

În timp ce creşterea economică din Uniunea Europeană va fi în acest an de aproape 2,5%, vânzările online se vor majora cu 30% faţă de cele înregistrate anul trecut. De altfel, expansiunea acestui domeniu va continua într-un ritm anual de peste 20% în următorii cinci ani, conform unei prognoze realizate de firma americană de cercetare Forrester Research.

Analiştii Forrester apreciază că vânzările europene online vor creşte de la 102 miliarde euro în 2006 la 263 miliarde în 2011. Această evoluţie are două cauze. În primul rând, numărul clienţilor va creşte de la la circa 100 milioane persoane la 174 milioane în perioada amintită. În acelaşi timp, datorită încrederii tot mai mari în sistemele de plăţi prin internet şi eficienţei acestui canal de vânzări, europenii îşi vor majora şi suma anuală pe care o vor cheltui astfel, de la 1.000 euro la 1.500 euro.

O evoluţie similară este aşteptată şi în Statele Unite, unde analiştii Forrester apreciază că valoarea comerţului electronic se va dubla în următorii cinci ani. Anul acesta, în SUA se estimează că vânzările prin internet vor atinge echivalentul a 187 miliarde euro, nivel cu 43% mai mare decât cel din Uniunea Europeană.
Nici România nu este ocolită de această tendinţă. „Numărul magazinelor online s-a dublat în fiecare an: de la aproximativ 200 în 2004 la aproape 400 în 2005. Estimăm că, în 2007, acestea vor ajunge la 1.000. În prezent, aproximativ trei sferturi din magazine au implementată o soluţie de plată online“, declară Carmen Sebe, CEO al GECAD ePayment.

O evaluare exactă a volumului total de vânzări pe internet din România este greu de realizat. Spre deosebire de afacerile din UE sau SUA, unde majoritatea plăţilor se face prin internet, în România este încă preferată plata în numerar, chiar dacă ordinul de cumpărare se lansează prin intermediul unui site. În plus, datele nu se centralizează cu exactitate la nivel de industrie. „Nu avem informaţii precise despre valoarea totală a pieţei de comerţ electronic, dar în ceea ce priveşte tranzacţiile online prin card, ele reprezintă poate mai puţin de 15% din totalul plăţilor la comercianţi – restul fiind prin ordin de plată sau numerar“, afirmă Carmen Sebe. Majoritatea plăţilor online acceptate de firmele din România sunt procesate de către firma Romcard. Potrivit directorului general al companiei, Marin Mitroi, valoarea acestor tranzacţii a fost anul trecut de 9,6 milioane euro.

În aceste condiţii, dacă plata electronică pentru magazinele autohtone a fost în medie între 10%-15% din totalul vânzărilor, o estimare Capital a pieţei din România ar fi între 70 şi 100 de milioane de euro pentru anul trecut. Pentru 2007, Marin Mitroi prognozează o dublare a plăţilor prin internet, „deşi din evoluţia pe care am observat-o în ianuarie este probabilă o creştere mai mare.“
Creşterea va fi stimulată de mai mulţi factori. În primul rând, autorităţile au lansat serviciul Ghişeul Virtual prin care se pot plăti foarte simplu amenzile de circulaţie. În al doilea rând, operatorii de telefonie mobilă au început să ofere abonaţilor posibilitatea achitării online a facturilor. Iniţiativele vor contribui la creşterea încrederii populaţiei în securitatea şi eficienţa acestui tip de plăţi şi oamenii vor începe să cumpere produse şi servicii din magazinele virtuale.

Un alt factor care va determina creşterea comerţului electronic este faptul că antreprenorii vor observa că oportunităţile sunt din ce în ce mai mari în acest domeniu. „La gradul de dezvoltare actual din România al comerţului electronic, trebuie doar să stai puţin să te gândeşti şi descoperi atât de multe nişe şi atât de multe oportunităţi, încât este evident că trebuie să faci ceva“, spune Mădălin Matica, director general DotCommerce. Matica averizează, însă, că „nişele nu rămân foarte mult timp neocupate. Dacă nu intră antreprenorii autohtoni să le ocupe, vor veni cei de afară“. 

1,1 miliarde euro

este volumul prognozat în 2007 pentru vânzările de flori comandate prin internet în Uniunea Europeană. Americanii vor cumpăra pe internet flori în valoare de 2,4 miliarde de euro