Comerţul online începe să devină afacere

De la prima tranzacţie online în care s-a plătit cu cardul printr-un sistem securizat, în martie 2004, piaţa românească de comerţ electronic a evoluat – prea încet, după părerea multora – şi încearcă să îşi găsească reperele. Cu toate că ne apropiem de tendinţele manifestate la nivel mondial în comerţul electronic, piaţa românească de profil de abia acum descoperă noi categorii de produse, precum articolele vestimentare, cele cosmetice sau farmaceutice

De la prima tranzacţie online în care s-a plătit cu cardul printr-un sistem securizat, în martie 2004, piaţa românească de comerţ electronic a evoluat – prea încet, după părerea multora – şi încearcă să îşi găsească reperele.

Cu toate că ne apropiem de tendinţele manifestate la nivel mondial în comerţul electronic, piaţa românească de profil de abia acum descoperă noi categorii de produse, precum articolele vestimentare, cele cosmetice sau farmaceutice, căutate afară. Totuşi, mai puţin de o treime din numărul total de comercianţi online acceptă carduri la plată. Primul studiu cu privire la piaţa românească de e-commerce efectuat de Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei (MCTI), arată că serviciul de monitorizare a traficului pe internet, trafic.ro, are înregistrate peste 1.000 de site-uri la categoria „comerţ electronic“. „Teoretic, este o cifră mare pentru România în acest stadiu de dezvoltare al pieţei, dar multe dintre ele au vânzări foarte apropiate de zero, practic nu există decât în statistici“, apreciază Mădălin Durca, marketing manager la PC Fun. „Multe dintre ele se vor închide în următorul an, dar vor apărea altele noi, astfel că în 2007 – 2008 vom asista, probabil, la o dinamică reală echilibrată pe intrare şi ieşire“.

Pe lângă magazinele virtuale care vând prin intermediul unor procesatori înregistraţi, în România sunt şi comercianţi care procesează la extern. Prin urmare, piaţa este greu de monitorizat şi evaluat.
RomCard, procesatorul român de plăţi electronice cu carduri bancare în sistem 3D secure, avea semnate, la jumătatea anului, contracte cu peste 200 de comercianţi, în vederea configurării site-urilor proprii pentru a putea vinde online folosind acest sistem răspândit pe pieţele vestice. Însă, dintre acestea, doar 78 îşi desfăşurau efectiv activitatea şi realizau vânzări online pe card bancar, arată studiul MCTI.

Potrivit aceloraşi statistici preluate de MCTI, media unei tranzacţii pe internet cu un card emis în monedă locală este de 160 de lei, iar pe cardurile emise în străinătate şi procesate la plată în România se înregistrează 182 de dolari, respectiv 210 euro pentru cele emise în Europa. Nu doar media scăzută pe tranzacţie, dar şi numărul redus al acestora, puţin peste 126 de mii, au determinat o valoare mică a pieţei în 2005, de numai 12,4 milioane de dolari, cu toate că aceasta a crescut cu 160% faţă de 2004.

La nivelul jucătorilor din piaţă, concluziile studiului arată că dinamica s-a schimbat pozitiv. Numărul magazinelor considerate active a crescut cu 50% într-un an (noiembrie 2005-noiembrie 2006). „Un număr care ne spune că în această perioadă s-a lansat un magazin virtual la fiecare două zile. Cea mai mare creştere s-a înregistrat în domeniul vestimentar, unde piaţa suferea foarte mult“, menţionează autorii studiului.

Grosul pieţei este format din magazinele care vând IT şi tehnologie, care au ajuns la o cotă de 25% din total. De asemenea, numărul magazinelor care vând cărţi s-a dublat şi el, până la o cotă de 15% din total, iar cei care vând muzică şi film s-au triplat ca număr şi au acum o cotă de 10%. „Este normal. Acelaşi lucru se întâmplă în toate ţările civilizate. Businessul IT este mult mai dezvoltat şi diversificat faţă de cel pe carte. Pe de altă parte, interesul pentru acest tip de produs este în creştere, tot mai multe edituri alegând să îşi extindă oferta şi online“, spune Alexandru Stoica, directorul general al Diverta Online (dol.ro). Totuşi, din 111 magazine care vând sisteme complete (computere), doar 17 acceptă plăţi online, la cele care vând software, proporţia e de 27 la 132, iar la telefoane mobile, 19 la 85. Dar, proporţia celor care acceptă la plată cardul bancar este mult mai mare la produse „audio“ faţă de magazinele de tehnologie.

„Dacă am face abstracţie şi de aceste magazine şi ne-am concentra doar pe magazinele de muzică, atunci rata la plata cu cardul ar fi mult mai mare, dovadă că ceea ce se vinde mondial «numărul 1» cu card, se vinde şi în România în aceeaşi tendinţă“, menţionează studiul MCTI. De asemenea, o nouă categorie de produse, cele farmaceutice, începe să fie vândută prin internet, fapt ce se înscrie în tendinţa mondială, dublată şi de o creştere a vânzărilor online de aparatură medicală. Conform concluziilor autorilor studiului, magazinele de farmaceutice au o tendinţă de a accepta plata cu cardul. Şi aceasta din cauza faptului că sunt branduri respectabile (care deseori o fac şi pentru imagine), sumele tranzacţionate fiind mici, iar deseori între vânzător şi consumatorul final se interpun mai multe lanţuri de distribuţie. 

Cartea Şi internetul, mână-n mână

PARADOX Şi în acest an, cele mai căutate produse online rămân computerele şi accesoriile acestora. Dar internetul, spaima cititorilor tradiţionali de carte a ajuns un canal de vânzări important pentru comercianţi. Vânzările online de cărţi sparg topul articolelor de tehnologie.

NECONVENŢIONAL Nimeni nu şi-ar fi imaginat că printre cele mai tranzacţionate articole online se vor număra vreodată hainele sau articolele sportive.

Piaţă mică – potenţial mare

LOVITURĂ Prin interdicţia de a mai accepta la plată carduri bancare provenite din România, de teama fraudelor, occidentalii au dat anul trecut o lovitură grea e-commerce-ului autohton.

REVENIRE Totuşi, comercianţii online îşi cresc afacerile încet, dar sigur. Piaţa online totală din România, estimată pentru 2006 la 50-60 milioane euro, ar putea creşte tot de 3-4 ori în 2007, la un nivel de circa 200 milioane euro“, apreciază Mădălin Durca, de la PC Fun.