UE ar putea relaxa regulile privind emisiile de CO2
Un director de top al grupului auto Renault este convins că Uniunea Europeană va relaxa standardele privind emisiile de dioxid de carbon pentru autoturisme. Aceste reglementări urmează să fie înăsprite în acest an, însă Josep Maria Recasens, directorul de strategie al Renault SA, afirmă că modificările vor oferi constructorilor auto mai multă flexibilitate în respectarea normelor de poluare.
„Nu este vorba să fie abandonate sau întârziate ţintele. Este vorba să fim flexibili cu privire la modul în care aceste ţinte sunt atinse. În caz contrar, care este alternativa? Să plăteşti amenzi sau să închizi uzine?”, a declarat Recasens în cadrul unui eveniment organizat la Madrid de Asociația Constructorilor de Automobile din Spania.
Negocieri intense între producători și Comisia Europeană
Comisia Europeană discută cu industria auto pentru a găsi soluții la provocările sectorului, inclusiv în ceea ce privește reglementările. Pe 5 martie, Executivul UE va prezenta un plan de acțiune. Producătorii avertizează că ar putea fi obligați să plătească amenzi de miliarde de euro în 2025, din cauza încetinirii cererii pentru vehicule electrice.

Pentru a evita sancțiunile, statele membre analizează alternative precum introducerea unor perioade multianuale de respectare a țintelor sau permiterea împrumutării creditelor de CO2. În plus, unii constructori auto au propus asocierea flotelor lor cu producătorii de vehicule electrice. Tesla, de exemplu, ia în calcul o colaborare cu Toyota, Ford și Stellantis, în timp ce Mercedes-Benz intenționează să se asocieze cu Volvo Car și Polestar.
Industria auto cere anularea amenzilor din 2025
Producătorii europeni solicită Comisiei Europene eliminarea amenzilor pentru depășirea limitelor de emisii în 2025, subliniind că tranziția către vehicule verzi este ireversibilă, dar necesită mai multă flexibilitate. Aceștia argumentează că lipsa infrastructurii necesare pentru producția de baterii și stații de încărcare, precum și insuficiența stimulentelor fiscale afectează ritmul electrificării.
UE a stabilit o reducere cu 15% a emisiilor de CO2 pentru flotele auto până în 2025, 55% până în 2030 și eliminarea completă a emisiilor până în 2035. Constructorii auto consideră că termenele pe termen lung pot fi ajustate ulterior, dar solicită soluții mai realiste pentru 2025.
Impactul economic al sancțiunilor și soluțiile alternative
Industria auto estimează că sancțiunile impuse în 2025 ar putea ajunge la 15 miliarde de euro, ceea ce ar afecta investițiile în tehnologii curate. În loc de amenzi, producătorii sugerează implementarea unor modele mai flexibile, precum cele din Marea Britanie sau Coreea de Sud, unde obiectivele sunt atinse în perioade de trei ani, în loc de anual.
În plus, incertitudinea reglementărilor afectează deciziile de investiții, iar scăderea vânzărilor de vehicule electrice cu 25% în perioada martie-octombrie 2024 agravează situația. Producătorii europeni subliniază și dependența de China pentru aprovizionarea cu materii prime și componente esențiale pentru vehiculele electrice, ceea ce complică și mai mult tranziția către mobilitatea electrică.