Comisia Europeană propune României și Bulgariei schimbări ale programei școlare

Comisia Europeană propune României și Bulgariei o nouă reformă a programei școlare, adaptată fiecărui nivel de învățământ. Modificările vizează simplificarea capitolelor dense, pentru a permite o recapitulare constantă a lecțiilor și pentru a facilita interconectarea dintre discipline.

De asemenea, experții vor colecta periodic feedback-ul profesorilor și elevilor.

Uniunea Europeană a solicitat României să evalueze performanța profesorilor și să reducă numărul elevilor cu rezultate mediocre.

Probleme în remedierea deficiențelor din sistemele de învățământ

În ceea ce privește educația, Comisia Europeană abordează România și Bulgaria împreună, nu doar din cauza apropierii geografice, ci deoarece ambele state au demonstrat dificultăți în remedierea deficiențelor propriilor sisteme publice de învățământ.

„În ultimii 10 ani, am făcut multe eforturi să reformăm programa, dar se pare că de câteva ori am îmbunătățit ceva, am stricat ceva care funcționa anterior”, a spus Natalia Miteva, consilierul Ministrului Educației și Științelor din Bulgaria.

Dificultățile se regăsesc la toate nivelurile de învățământ, de la programele încărcate până la lipsa unei conexiuni coerente între discipline.

„Istoric vorbind, educația a avut mai degrabă o abordare rigidă, segmentată a materiilor, a împărțit clar domeniile de studiu. Astăzi, creăm legături între discipline, să le dăm elevilor idei care leagă domeniile. Să renunțăm la predarea pe caiet și teste tradiționale, și să-i învățăm pe copii cum să învețe”, a spus Paulo Santiago, reprezentantul directoratului de educație și competențe.

În învățământul gimnazial, unul dintre obstacolele majore este absența unor ore dedicate recuperării materiei pentru elevii care nu au înțeles lecțiile. Sistemul educațional din România pune accent pe parcurgerea rapidă a programei, lăsând puțin timp pentru consolidare.

Un exemplu relevant este modul în care sunt gestionate rezultatele simulărilor naționale – ideal, acestea ar trebui analizate împreună cu elevii, evidențiind greșelile și capitolele ce necesită aprofundare. În realitate, însă, mulți dintre ei primesc doar nota, fără explicații suplimentare.

„Chiar vreau să văd cum fiecare școală folosește în analiza internă datele pe care le are și cum ajunge personalizat la copii”, a spus Daniel David, ministrul Educației.

Daniel David
SURSA FOTO: danieldavid.ro

Ce obiective are Comisia Europeană pentru România

Comisia Europeană a stabilit obiective clare pentru România în domeniul educației digitale, al competențelor de citire și matematică. În următorii cinci ani, proporția elevilor cu rezultate mediocre ar trebui să scadă sub 15%, iar cel puțin 60% dintre elevi să atingă un nivel mediu de performanță.

Totodată, se urmărește extinderea accesului copiilor mici la creșe și grădinițe, un obiectiv deja atins în Bulgaria.

„Am sprijinit Bulgaria în îmbunătățirea calității educației și îngrijirii copiilor preșcolari și vom începe curând un alt proiect privind competențele digitale din școli”, a declarat Cireșica Feyer, reprezentantul Comisiei Europene.

Experții OECD recomandă ca profesorii să participe periodic la cursuri de formare profesională, urmate de evaluări pentru a le verifica progresul și competențele.