Începând de la 1 septembrie, companiile de distribuţie din Polonia cu o cifră de afaceri lunară mai mică de 170 milioane zloţi (38,3 milioane euro) trebuie să plătească o taxă de 0,8% din cifra de afaceri, iar cele care realizează o cifră de afaceri mai mare decât suma menţionată o taxă de 1,4%. În schimb, societăţile de distribuţie care au afaceri lunare sub 17 milioane de zloţi sunt scutite de la plata noii taxe.
"Comisia are îngrijorări că acest impozit progresiv bazat pe cifra de afaceri dă companiilor cu o cifră de afaceri redusă un avantaj preferenţial în raport cu competitorii lor, ceea ce încalcă prevederile comunitare privind ajutoarele de stat", se arată într-un comunicat al executivului comunitar.
"Comisia nu pune sub semnul întrebării dreptul Poloniei de a decide cu privire la nivelul taxelor sau cu privire la scopul diferitelor taxe şi impozite. Cu toate acestea, sistemul de taxe trebuie să respecte legislaţia UE, inclusiv prevederile privind ajutoarele de stat, şi nu ar trebui să favorizeze în mod incorect niciun tip special de companii, de exemplu companiile cu o cifră mică de afaceri", adaugă Comisia Europeană.
Organizaţia companiilor poloneze din sectorul comerţului şi distribuţiei (POHiD), care reprezintă interesele companiilor de distribuţie în special a grupurilor franceze Auchan, Carrefour, Castorama, E. Leclerc, a companiilor germane Kaufland, Lidl şi Metro, a grupului portughez Jeronimo Martins sau a celui britanic Tesco, a anunţat că va recurge la toate mijloacele juridice şi instituţionale pentru a denunţa noua măsură fiscală.
Potrivit POHiD, zece grupuri de distribuţie cu capital străin ar urma să verse 80% din sumele colectate de fiscul polonez din sectorul de distribuţie. În consecinţă, POHiD crede că noua măsură fiscală este o dovadă a xenofobiei faţă de un sector care a investit 50 de milioane de euro în Polonia şi a creat 200.000 de locuri de muncă.
Sumele generate de noul impozit ar urma să permită Guvernului de la Varşovia să-şi finanţeze o parte din promisiunile făcute în timpul campaniei electorale, printre care şi acordarea unei alocaţii de 50 de zloţi (112 euro) pe lună familiilor cu cel puţin doi copii.
În România, preşedintele Klaus Iohannis a promulgat pe 11 iulie 2016 legea prin care magazinele mari vor fi obligate să se aprovizioneze cu produse alimentare de provenienţă autohtonă, pe lanţul scurt, iar supermarketurile vor funcţiona în continuare şi în week-end. Potrivit actului normativ, "comercianţii – persoane juridice autorizate au obligaţia ca pentru categoriile carne, ouă, fructe, legume, miere de albine, produse lactate şi de panificaţie să achiziţioneze aceste produse în proporţie de cel puţin 51% din volum de marfă pe raft, corespunzător fiecărei categorii de produse, provenite din lanţul scurt de aprovizionare". Actul normativ stipulează faptul că de la noile prevederi vor fi exceptaţi comercianţii a căror cifră de afacere este de până la 2 milioane de euro, echivalentă în lei. Agerpres