Comisia Europeană renunță la angajamentul de a curăța mașinile, stimulând în același timp economia, deoarece noul său Plan de acțiune pentru automobile diminuează standardele de CO2 ale mașinilor, scrie Euractiv. În 2017, cu mult înainte de a porni Green Deal, UE a stabilit standarde de emisii pentru vehicule. Cea mai recentă versiune a regulilor ar fi interzis efectiv mașinile noi pe benzină și diesel din 2035.
După lobby intens, producătorii auto s-au făcut auziți
Dar acum, după luni de lobby intens, cererile producătorilor auto de a evita penalizările pentru vânzarea mașinilor poluante s-au făcut auzite.
Concret, cu noul plan anunțat miercuri, Comisia propune o altă modificare a regulilor privind CO2, de data aceasta pentru a crea un cadru de conformitate mai relaxat. Producătorii de mașini își pot îndeplini acum obiectivele anuale anterioare într-o perioadă de trei ani, făcând o medie a performanței, cu evitarea amenzilor. Șefa Comisiei, Ursula von Leyen, a prezentat inițial o viziune a unui impuls al competitivității care s-a bazat pe tranziția curată.
Dar cel mai recent plan arată clar că doar una dintre acele priorități câștigă.
”Planul „aduce îndoieli profunde cu privire la cât de serioasă este UE în reducerea emisiilor din transportul rutier și a obiectivelor sale climatice”, a declarat Dominic Phinn, șeful departamentului de transport la organizația de afaceri Climate Group.
Primul pas spre dezmembrarea politicii UE
În cele din urmă, propunerea sugerează că fie Bruxelles-ul nu mai vede obligațiile și sancțiunile corespunzătoare ca mijloc pentru atingerea unui scop, chiar dacă scopul nu justifică mijloacele pentru industria auto.
Mai mult decât atât, semnalează că dezmembrarea politicii UE privind emisii zero pentru transportul rutier este în curs, atât industria, cât și PPE salutând această mișcare drept „doar primul pas”.
Lucie Mattera, de la asociația industriei de încărcare a vehiculelor electrice Charge Up, a spus că „flexibilitățile introduse sunt o greșeală care creează confuzie”.
„Regretăm că limitele de CO2 ale Europei pentru 2025 au fost slăbite, situație care riscă să afecteze vânzările de vehicule electrice pe termen scurt”, a adăugat Chris Heron, secretar general pentru E-Mobility Europe.
Țările UE, îndemnate să „schimbe cele mai bune practici”
În timp ce flexibilitățile introduse lasă în urmă stimulente puternice pentru stimularea pieței, consumatorii vor trebui să aștepte scheme suplimentare de stimulente, care sunt încă în discuție între Bruxelles și statele membre, se precizează în Planul CE.
Deocamdată, țările UE sunt îndemnate să „schimbe cele mai bune practici” cu privire la stimulente, în timp ce Comisia va face eforturi pentru sisteme de leasing social, care să ajute gospodăriile cu venituri mai mici să-și permită vehicule noi și second-hand cu emisii zero.
Până atunci, consumatorii se pot confrunta cu a alege intre vehiculele electrice europene mai scumpe sau cele chineze mai accesibile, care, în ciuda tarifelor UE, continuă să se vândă foarte bine, notează Euractiv. Țintele mai slabe „elimină presiunea asupra industriei de a lansa modele de vehicule electrice mai ieftine”, potrivit ONG-ului T&E.