Comisia Europeană a anunţat vineri, 4 octombrie, că are suficient sprijin din partea membrilor UE pentru a impune tarife de până la 45% la importurile de mașini electrice din China. Totuși, autoritatea va continua să negocieze acest dosar comercial sensibil cu Beijingul, potrivit Reuters.

Comisia Europeană adâncește tensiunile cu China

Comisia Europeană supervizează politica blocului european în materie de comerţ. Anunțul recent a venit după o anchetă antisubvenţii care a durat un an. În urma acesteia, autoritatea europeană a propus taxarea suplimentară a vehiculelor electrice construite în China în următorii cinci ani.

Măsura ar avea ca scop contracararea subvențiilor chineze. CE consideră că acestea ar fi o practică neechitabilă a statului chinez faţă de producătorii din Europa.

Zece state membre UE au susţinut tarifele, cinci au votat împotrivă, iar 12 s-au abţinut

Potrivit sursei menționate, zece state membre UE au susţinut tarifele în cadrul unui vot desfăşurat vineri. Cele mai multe state, respectiv 12, s-au abținut.

Ar fi fost nevoie de opoziţia unei majorităţi calificate de 15 membri ai UE, reprezentând 65% din populaţia UE, pentru a bloca propunerea.

Sursa menționată a relatat miercuri că măsura ar putea trece, Franţa, Italia şi Polonia intenţionând să voteze în favoarea ei.

Executivul UE a anunţat că a obţinut „sprijinul necesar” pentru a adopta tarifele. Totuși, va continua discuţiile cu Beijingul pentru a găsi o soluţie alternativă.

China, steag, drapel
SURSA FOTO: Dreamstime

Măsura propusă de Comisia Europeană a fost aspru criticată

Amintim că măsura propusă de Comisia Europeană a fost aspru criticată. Cea mai mare economie din regiune şi principalul producător auto din Europa, Germania, a votat împotriva propunerii de supraimpozitare, potrivit sursei menționate.

O propunere critică a venit și din partea BMW. Directorul executiv al gigantului auto, Oliver Zipse, a descris votul drept „un semnal fatal pentru industria auto europeană”.

De asemenea, el a explicat că este nevoie de o soluţionare rapidă între Bruxelles şi Beijing. În caz contrar, spune el, vom avea de-a face cu un conflict comercial.

O poziție similară a venit și de la gigantul auto Volkswagen. Compania a transmis că tarifele planificate sunt „abordarea greşită”.

Stellantis a declarat că susţine concurenţa liberă şi loială. Compania a explicat că sectorul auto se confruntă cu mai multe dificultăți.

Acestea sunt provocate planurile de reducere a emisiilor de carbon şi „ofensiva comercială globală chineză”, potrivit Stellantis.

Viktor Orban a subliniat faptul că UE se îndreaptă spre un „război rece economic” cu China

Un avertisment clar a venit și de la Viktor Orban. Premierul ungar a subliniat faptul că UE se îndreaptă spre un „război rece economic” cu China.

Amintim că poziția UE faţă de Beijing s-a înăsprit în ultimii cinci ani. Bruxelles-ul consideră China drept un potenţial partener în anumite probleme, dar şi drept un concurent şi un rival sistemic.

Această poziție a fost criticată de mai multe ori. Drept răspuns, Beijingul a lansat anul acesta propriile anchete privind importurile de brandy, produse lactate şi carne de porc din UE.