România și Bulgaria vor ridica un nou pod peste fluviul Dunăre, între Ruse și Giurgiu. Ideea este veche, de aproape 20 de ani, dar acum nevoia unui pod nou este urgentă.
România și Bulgaria vor ridica un nou pod peste fluviul Dunărea
România și Bulgaria au început acțiuni concrete de îmbunătățire a conectivității lor peste fluviul Dunărea.
Anunțul a fost făcut, săptămâna trecută, de către Ministerul Transporturilor din Bulgaria, citat de către publicația bulgară Kapital.
București și Sofia au înaintat deja Comisiei Europene (CE) un proiect comun pentru studiul de fezabilitate la cel de-al doilea pod de la Ruse – Giurgiu. Podul va fi combinat pentru transport rutier și feroviar peste Dunăre. Noul pod va avea circa trei kilometri lungime și va fi construit în direcția orașului bulgăresc Marten, la est de podul actual.
Guvernul de la București și Guvernul de la Sofia au semnat deja un acord conform, prin care confirmă că proiectul este considerat prioritar. Guvernul de la Sofia, Compania Națională pentru Infrastructură Feroviară și Agenția pentru Infrastructură Rutieră vor realiza studiul infrastructurii de legătură din Bulgaria.
Contribuția financiară a Bulgariei pentru studiul de fezabilitate este 1,4 milioane de euro. Până la 50% din sumă este de așteptat să fie un ajutor financiar nerambursabil în cadrul Mecanismului pentru Interconectarea Europei. Se va face și o analiză a diferitelor trasee și puncte din care va pleca podul din Ruse și Giurgiu.
Suma finală pentru construcția noului pod ar putea ajunge până la 500 de milioane de euro. În acest sens, va fi analizată și posibilitatea utilizării mecanismelor de parteneriat public-privat.
Acest lucru ar duce la o scurtare semnificativă a termenelor pentru construcția completă a podului și la atragerea de fonduri suplimentare din alte surse. Comisarul European pentru Transporturi, Adina Vălean, și-a exprimat deja sprijinul pentru acest proiect.
„Înainte de a se lua o decizie asupra unei legături feroviare sau rutiere suplimentare (inclusiv un nou pod peste Dunăre) va fi important să se identifice cea mai bună locație posibilă și cum se va conecta la principala rețea transeuropeană de transport (TEN-T)”, a zis ea, potrivit sursei citate anterior.
La începutul anului 2024, este de așteptat să fie anunțat dacă proiectul a fost aprobat pentru finanțare sau nu.
Bulgaria va renova partea sa de pod
Ideea unui pod nou peste fluviul Dunăre este veche de aproape 20 de ani, dar a fost pusă din nou pe ordinea de zi în Bulgaria, pe vremea când Nikolai Sâbev a fost ministrul Transporturilor. Atunci, el spunea că vrea să construiască cel puțin cinci poduri noi peste Dunăre.
Podul Dunării de la Ruse este cea mai aglomerată legătură dintre cele două state. Ea și-a depășit de mult capacitatea, iar nevoia de poduri noi este urgentă. Podul de la Ruse are o singură bandă pe fiecare sens și este tranzitat de aproximativ 2.000 de camioane pe zi. După ce a început războiul din Ucraina, fluxul de mărfuri a crescut semnificativ, iar cozile în ambele direcții sunt deja de câțiva kilometri.
În curând, pe partea bulgară va avea loc prima reparație majoră a podului respectiv, vechi de aproape 70 de ani. Lucrările vor fi demarate la începutul anului 2024 și vor dura cel puțin 24 de luni.