Schimbarea sistemului de facturare a apelurilor telefonice după modelul aplicat în SUA este o variantă luată în considerare pentru scăderea la jumătate a facturilor de mobil.
Prin introducerea portabilităţii, piaţa romånească de telecomunicaţii a rezolvat şi ultima dintre cele trei prevederi principale ale Comisiei Europene pentru acest domeniu, parte a reformei propuse de Comisie şi aprobate de Parlamentul European la sfårşitul lunii septembrie. Dacă reducerea tarifelor de roaming a început deja şi tarifele de interconectare îşi urmează graficul de reducere, portabilitatea era singurul drept important care lipsea utilizatorilor romåni.
Şi cum, cel puţin la nivel declarativ, comisarul european pentru telecomunicaţii, Viviane Reding, are ca prim-obiectiv respectarea intereselor utilizatorilor, însemnånd obţinerea de beneficii maxime în ceea ce priveşte opţiunile, preţul şi calitatea serviciilor, europenii ar putea avea un alt sistem de tarifare a apelurilor telefonice. Şi asta din cauza a două probleme principale acuzate de membrii Comisiei Europene, legate de tarifele de interconectare: taxele percepute de operatorii de telefonie mobilă sunt, în medie, de nouă ori mai mari decåt cele percepute în telefonia fixă, existånd, de asemenea, discrepanţe mari între ţările membre ale Uniunii Europene, fără o justificare obiectivă. „Credem că aceste discrepanţe reprezintă o distorsiune a competiţiei dintre fix şi mobil, într-un moment în care vrem ca operatorii de telefonie fixă să investească în infrastructura de nouă generaţie“, a declarat Martin Selmayr, purtătorul de cuvånt al comisarului pentru Societate Informaţională şi Media.
În acest context, Comisia Europeană propune o soluţie ce ar trebui adoptată de industrie, aşa-numitul sistem „bill & keep“. Practic, înseamnă că tarifele de interconectare dispar, fiecărui operator revenindu-i veniturile generate de propriul client. „Comisia Europeană discută cu autorităţile locale de reglementare în comunicaţii şi, în funcţie de rezultat, va fi luată cea mai bună decizie în această direcţie“, a declarat Martin Selmayr. Un astfel de sistem poate reduce cu pånă la 50% factura unui abonat, a mai afirmat reprezentantul Comisiei Europene. Sistemul este aplicat în Statele Unite, unde clienţii operatorilor de telefonie mobilă sunt taxaţi şi pentru apelurile primite, în schimbul unor pachete de servicii avantajoase din punctul de vedere al tarifelor percepute. Însă implementarea sistemului „bill & keep“ nu implică neapărat introducerea taxării şi pentru apelurile primite, a subliniat Martin Selmayr. În funcţie de interesul propriu, operatorii au poziţii diferite. „Nu există niciun element care să demonstreze că acest sistem aduce beneficii pentru utilizatorii finali“, explică Dorin Odiaţiu, Wholesale, International & Regulatory Affairs Director la Orange. Dimpotrivă, taxarea apelurilor primite va afecta în mod negativ clienţii, mai ales pe cei cu posibilităţi financiare reduse“, mai spune el. În schimb, operatorii mai mici, care în prezent subvenţionează practic activitatea companiilor cu un număr mai mare de clienţi, susţin ideea acestui proiect. „Am spus autorităţilor de mai multe ori că dacă ar stabili preţul pentru interconectare la un cent în loc de 6,3 am fi o companie foarte fericită, pentru că acest lucru ne-ar permite să reducem costurile plătite de clienţi. Să nu uităm că în prezent suntem cel mai mare client al altor operatori de telefonie mobilă“, au declarat pentru Capital reprezentanţii Zapp.
Selmayr a mai declarat şi că autorităţile europene susţin Autoritatea Naţională pentru Comunicaţii în aplicarea ultimei etape de reducere a tarifelor de interconectare la reţelele de telefonie mobilă, care va intra în vigoare în 2009.
Cu toate acestea, organizaţiile care reprezintă interesele consumatorilor, fie rezidenţiali, fie business, acuză diferite disfuncţionalităţi ale pieţei. „Contractele tot mai lungi încheiate între operatori şi utilizatori, transparenţa, dinamismul pieţei şi implicarea autorităţilor de reglementare sunt probleme care afectează concurenţa pe piaţa europeană a comunicaţiilor“, a declarat Levi Nietvelt, reprezentanta Organizaţiei Europene a Consumatorilor.
47 de milioane de utilizatori au apelat la portabilitate în UE, pånă la sfårşitul anului 2007. În Finlanda 68% dintre utilizatori şi-au schimbat operatorul, păstråndu-şi numărul
«Aceste discrepanţe reprezintă o distorsiune a competiţiei dintre fix şi mobil, iar noi vrem ca operatorii să investească în infrastructura de nouă generaţie.»
Martin Selmayr, purtătorul de cuvånt al comisarului pentru Societate Informaţională şi Media
Costuri / roaming
Tarifele convorbirilor în roaming reprezintă în continuare un subiect de discuţii lungi între Comisia Europeană şi operatorii de telefonie mobilă, fiind, în opinia CE, un important dezavantaj al mediului de afaceri european. „Avem exemplul unui om de afaceri care a vizitat-o recent pe Viviane Reding“, povesteşte Martin Selmayr. „El a fost într-un turneu, organizånd mai multe prezentări ale unei noi investiţii în 18 state din SUA şi în 12 ţări din Uniunea Europeană, împreună cu zece experţi, pentru o perioadă de circa zece zile.
Au folosit telefoanele nu doar pentru apeluri, ci şi pentru a descărca emailurile şi a transmite prezentări. La final, costurile acestor zece zile au fost de 30 de ori mai mari decåt ale aceleiaşi perioade petrecute în SUA. Acest lucru dovedeşte că de pe urma eliminării tarifelor de roaming nu beneficiază doar cetăţenii britanici aflaţi la plajă în Spania, ci şi utilizatorii din categoria business“, conchide reprezentantul Comisiei Europene.