Comisia Europeană nu are în buget bani imediați și nici o modalitate clară de a ajuta la finanțarea costurilor suplimentare de transport cu care urmează să se confrunte exporturile de cereale ucrainene, după încheierea acordului privind transportul pe Marea Neagră. Pentru Rusia, această situație ar reprezenta o oportunitate să facă venituri exportând propriile cereale.
Luna aceasta, Rusia a renunțat la acordul referitor la transportul cerealelor pe Marea Neagră, mediat de ONU şi Turcia, care permitea trecerea în siguranţă a navelor de marfă ucrainene încărcate cu cereale şi seminţe oleaginoase, astfel încât să ajungă pe pieţele globale.
În consecință, Ucraina, care este unul dintre cei mai mari exportatori de cereale din lume, va trebui să se bazeze pe rute costisitoare prin Uniunea Europeană. Mai mult, este posibil ca Dunărea, cea mai ieftină alternativă, să nu își poată extinde volumul atât de mult pe cât se spera după recente bombardamente ruse.
De asemenea, Rusia a promis deja cereale gratuite unora dintre clienții africani ai Ucrainei.
Drept consecință a acestei situații, Fondul Monetar Internațional a estimat o creştere cu 10-15% a preţurilor globale la cereale.
Ucraine cere Uniunii Europene ajutor financiar pentru costurile suplimentare de transport
Într-o scrisoare datată 21 iulie, Ministerul ucrainean al Agriculturii i-a cerut şefului UE pentru comerţ, Valdis Dombrovskis, să ofere ajutor financiar pentru costurile suplimentare de transport legate de utilizarea rutelor alternative ale UE, cunoscute sub numele de „coridoarele de solidaritate”. Potrivit estimărilor ucrainenilor, suma ar fi de 30-40 de dolari pe tonă.
Comisarul european pentru agricultură,Janusz Wojciechowski a declarat săptămâna aceasta că Rusia ar putea beneficia de o reducere a costurilor faţă de Ucraina, în cazul în care UE nu contribuie la reducerea uşurarea poverei financiare a Kievului.
Surse de la Bruxelles au declarat totuși pentru Reuters că încă nu există nicio cale clară.
„Nu am găsit încă o soluţie pentru a sprijini transportul de cereale. Oamenii se tot gândesc încă de anul trecut”, a spus o sursă care are cunoştinţă despre discuţiile din Comisie.
„S-au depus deja multe eforturi pentru simplificarea sistemului”, a adăugat aceasta.
În acea scrisoare, Ucraina a cerut, de asemenea, ca aceste coridoare de solidaritate să fie extinse cu 1-1,5 milioane de tone pe lună prin „coridoare verzi”, inclusiv către Marea Adriatică, către statele baltice, către Germania şi Olanda.
Banii sunt foarte puțini
O sursă diplomatică a afirmat însă că sunt foarte puțini bani, iar fondurile substanţiale ar putea veni numai după revizuirea bugetară, la jumătatea perioadei, care ar mai putea dura câteva luni pentru a fi pusă la punct, în condiţiile în care recolta de porumb de toamnă se apropie.
„În prezent, evaluăm astfel de cereri şi vom răspunde în timp util”, a declarat un purtător de cuvânt care a confirmat primirea scrisorii.