Comisia Europeană vrea să combată frauda prin TVA din UE
Comisia Europeană (CE) a propus joi, 8 decembrie 2022, o serie de noi măsuri pentru a moderniza şi îmbunătăţi funcţionarea sistemului taxei pe valoarea adăugată (TVA) din Uniunea Europeană în beneficiul întreprinderilor, dar și pentru a spori rezilienţa sistemului taxei pe valoare adăugată la fraudă prin adoptarea şi promovarea digitalizării. Propunerea CE urmăreşte să răspundă provocărilor apărute în domeniul TVA, ca urmare a dezvoltării economiei platformelor.
Conform celor mai recente cifre privind deficitul de încasare a TVA, statele membre UE au pierdut venituri din TVA în valoare de 93 de miliarde de euro în 2020. Potrivit unor estimări prudente, un sfert din veniturile pierdute pot fi atribuite în mod direct fraudei în materie de TVA legate de comerţul intra-UE.
Pierderile sunt în detrimentul finanţelor publice generale, într-un moment în care statele europene îşi ajustează bugetele pentru a face faţă crizelor suprapuse cauzate de războiului din Ucraina. Regimurile de TVA din UE pot constitui o povară pentru companiile locale, în special pentru IMM-uri şi pentru alte întreprinderi care îşi desfăşoară activitatea sau care urmăresc să se extindă la nivel transfrontalier.
Acţiunile-cheie propuse de către Comisia Europeană vor ajuta statele membre UE să colecteze anual cu până la 18 miliarde de euro mai multe venituri din TVA, ajutând în acelaşi timp întreprinderile, inclusiv IMM-urile, să se dezvolte, scrie într-un comunicat de presă emis de către Comisia Europeană.
Trecerea la facturarea electronică va contribui la reducerea fraudei în domeniul TVA cu până la 11 miliarde de euro pe an
Potrivit sursei citate anterior, noul sistem va introduce raportarea digitală în timp real în scopuri de TVA pe baza facturării electronice, care va oferi statelor membre UE informaţii valoroase pentru a intensifica lupta împotriva fraudei în domeniul TVA-ului, în special împotriva fraudei de tip carusel.
Trecerea la facturarea electronică va contribui la reducerea fraudei în domeniul TVA cu până la 11 miliarde de euro pe an şi va duce la o scădere a costurilor administrative şi de asigurare a conformităţii pentru comercianţii din Uniunea Europeană cu peste 4,1 miliarde de euro anual în următorii zece ani.
În plus, această schimbare asigură convergenţa sistemelor naţionale existente la nivelul întregii UE şi pregăteşte terenul pentru statele membre care doresc să instituie sisteme naţionale de raportare digitală pentru comerţul intern în viitor.
În temeiul noilor norme, operatorii din domeniul economiei platformelor care activează în aceste sectoare vor deveni responsabili pentru colectarea şi plata TVA-ului către autorităţile fiscale, atunci când furnizorii de servicii nu fac acest lucru, de exemplu, în cazul întreprinderilor mici sau al furnizorilor individuali.
Măsurile CE vor asigura o abordare uniformă în toate statele membre UE şi vor contribui la crearea unor condiţii de concurenţă echitabile între serviciile de transport şi serviciile de cazare pe termen scurt online şi serviciile tradiţionale. În plus, ele vor simplifica activitatea IMM-urilor, care, în caz contrar, ar fi nevoite să înţeleagă şi să respecte normele în materie de TVA din toate statele membre UE unde își desfăşoară activităţile.
Pornind de la modelul ghişeului unic pentru TVA, deja existent pentru site-urile de cumpărături online, propunerea făcută de către CE le-ar permite întreprinderilor care efectuează vânzări către consumatori dintr-un alt stat european să se înregistreze o singură dată în scopuri de TVA pentru întreaga UE şi să îşi îndeplinească obligaţiile în materie de TVA prin intermediul unui portal online unic într-o singură limbă.
Estimările arată că acest demers ar putea permite întreprinderilor, în special IMM-urilor, să economisească aproximativ 8,7 miliarde de euro în ceea ce priveşte costurile de înregistrare şi administrative pe o perioadă de zece ani. Printre măsurile suplimentare de îmbunătăţire a colectării TVA-ului se numără și introducerea obligativităţii ghişeului unic pentru importuri în cazul anumitor platforme care facilitează vânzările către consumatorii din UE.