Comisia Europeană a anunțat joi, 9 martie, că a relaxat prevederile în legătură cu ajutoarele de stat, cu scopul de a permite statelor membre ale UE să acorde ajutoare de stat companiilor, astfel încât să rămână în Europa în loc să se mute în America de Nord, profitând de subvențiile acordate de SUA (IRA).
Programul american de investiţii (Inflation Reduction Act, IRA) este un pachet de 369 de miliarde de dolari care prevede distribuirea de subvenții pentru industriile verzi, ca de exemplu fabricarea de baterii pentru vehiculele electrice sau producția de panouri solare.
Comisia Europeană relaxează prevederile cu privire la ajutoarele de stat
Comisia Europeană a anunțat într-un comunicat că a aprobat o modificare punctuală a Regulamentului general de exceptare de categorii de ajutoare (RGECA) cu scopul de a facilita, de a simplifica și de a accelera și mai mult sprijinul acordat industriei verzi și tranziției digitale a UE.
Alături de noul cadru temporar de criză și tranziție, aceasta are rolul de a facilita statelor membre acordarea sprijinului de care au nevoie pentru sectoarele-cheie în concordanţă cu Planul industrial al Pactului verde.
RGECA stabilește compatibilitatea anumitor categorii specifice de ajutoare de stat cu Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, atunci când sunt îndeplinite anumite condiții. Așadar, regulamentul scutește aceste categorii de cerința prealabilă de notificare către Comisie și de aprobare pentru aceasta, statul putând să acorde ajutoarele direct și să informeze Comisia numai ex post.
Modificarea acordă statelor membre o mai mare flexibilitate în elaborarea şi punerea în aplicare a măsurilor de sprijin în sectoarele esenţiale pentru tranziţia la neutralitatea climatică şi la o economie cu zero emisii nete. Acest lucru va permite accelerarea investiţiilor şi a finanţării destinate producţiei de tehnologii curate în Europa, în concordanţă cu Planul industrial al Pactului verde, potrivit Agerpres.
Noile norme reflectă recentele schimbări în diferite seturi de orientări în ceea ce privește ajutoarele de stat pentru a garanta faptul că RGECA are, încă, un caracter adecvat pentru tranziţia verde şi pentru tranziţia digitală. De asemenea, acestea vor oferi bazele corespunzătoare pentru a răspunde efectelor provocate de războiul Rusiei împotriva Ucrainei şi vor contribui la redresarea economiei europene, afectată, în plus, atât de pandemia de coronavirus, cât şi de preţurile ridicate la energie.
Ce s-a modificat?
În mod special, normele revizuite: sporesc şi raţionalizează posibilităţile de acordare de ajutoare în domeniul protecţiei mediului şi al energiei, între altele, pentru a sprijini introducerea energiei regenerabile, proiectele de decarbonizare, mobilitatea verde şi biodiversitatea, precum şi facilitarea investiţiilor în hidrogenul produs din surse regenerabile şi creşterea eficienţei energetice. Totodată, facilitează punerea în aplicare a anumitor proiecte care implică beneficiari din mai multe state membre, cum ar fi proiectele importante de interes european comun, în domeniul cercetării şi dezvoltării, atât prin creşterea intensităţii ajutoarelor, cât şi prin mărirea pragurilor de notificare şi extind posibilităţile de formare şi de recalificare în toate sectoarele prin scutirea de notificare a ajutoarelor destinate formării cu o valoare sub trei milioane de euro.
Mai mult, normele revizuite exceptează pe categorii măsurile de ajutor instituite de statele membre pentru a reglementa preţurile la energie, cum ar fi preţurile la energie electrică, la gaze şi la căldura produsă din gaze naturale sau energie electrică, introduc o mărire foarte semnificativă a pragurilor de notificare atât pentru ajutoarele de mediu, cât şi pentru ajutoarele destinate cercetării, dezvoltării şi inovării (CDI), clarifică şi raţionalizează posibilităţile de acordare de ajutoare pentru finanţarea de risc, atât pentru întreprinderile mici şi mijlocii (IMM-uri) şi pentru întreprinderile nou-înfiinţate, cât şi pentru produsele financiare finanţate de Fondul InvestEU.
Acesta prelungesc RGECA până la sfârşitul anului 2026 pentru asigurarea certitudinii juridice şi a stabilităţii în materie de reglementare, măresc pragurile cuprinse în RGECA, inclusiv dincolo de domeniile care fac obiectul revizuirii punctuale, în scopul de a permite o perioadă mai lungă de valabilitate a normelor şi aliniază dispoziţiile RGECA cu noile Orientări privind ajutoarele regionale, cu Orientările privind ajutoarele de stat în domeniul climei, energiei şi mediului, cu Orientările privind finanţarea de risc, cu Cadrul pentru cercetare, dezvoltare şi inovare şi cu Orientările privind ajutoarele de stat pentru reţelele în bandă largă.