În plus, are în vedere o a doua directivă pentru a dezvolta definiţia de "sediu permanent" al companiilor, astfel încât să se ia în considerare "crearea de valoare" şi nu doar prezenţa fizică, aşa cum se întâmplă în prezent, pentru a se stabili unde operează efectiv şi, astfel, unde trebuie să contribuie la fisc.
Propunerile vin la solicitarea mai multor ţări, în frunte cu Franţa, care au cerut măsuri urgente la nivel european pentru a pune capăt lacunelor ce permit companiilor digitale, în special unor giganţi precum Facebook, Amazon, Google şi alţii mai puţin cunoscuţi, să plătească impozite foarte mici.
În acest context, Executivul comunitar propune ca soluţie provizorie un impozit care să vizeze veniturile brute – în loc de profituri – obţinute din activităţi digitale care generează valoare prin participarea utilizatorilor, conform proiectului la care a avut acces EFE.
Concret, vor fi impozitate veniturile din vânzarea de spaţiu publicitar sau de date privind utilizatorii, precum şi cele provenite din servicii de intermediere care permit utilizatorilor să interacţioneze cu ceilalţi (cel folosit în afacerile de închirieri sau transport privat, de exemplu).
Rata de impozitare se va aplica numai companiilor care facturează anual peste 750 milioane euro în toată lumea şi peste 50 milioane euro în UE, praguri care încearcă să excludă companiile mai mici şi pe cele în emergente astfel încât măsura să se concentreze pe cele cu cel mai mare potenţial de planificare fiscală agresivă.
Comisia propune stabilirea unei rate de 3% şi colectarea "va fi în mâinile" statelor membre, conform proiectului.
Propunerea Bruxellesului este provizorie, până când se va ajunge la o soluţie la nivel global în OCDE (Organizaţia pentru Cooperarea şi Dezvoltare Economică) şi G20, dar necesară pentru a evita, între timp, ca statele să abordeze problema unilateral şi să se pună capăt "mozaicului" de măsuri fiscale disparate.
Ca soluţie pe termen lung şi la nivel global propune extinderea definiţiei de "sediu permanent" al unei companii pentru a se lua în calcul inclusiv prezenţa sa digitală, în funcţie de baza de utilizatori şi contribuţia pe care o au la afacere.
Astfel, se va considera că o companie are o prezenţă digitală într-un stat dacă veniturile sale din prestarea de servicii digitale în acea jurisdicţie depăşesc 10 milioane de euro pe an, sau dacă numărul de utilizatori ai unui serviciu digital este mai mare de 100.000, însă, conform surselor consultate de EFE, aceste praguri ar putea fi modificate până miercuri.
Sunt considerare servici digitale, colectarea, înmagazinarea şi vânzarea de date despre utilizatori sau al conţinutului generat de aceştia, vânzarea de spaţiu publicitar online sau punerea la dispoziţie a conţinutului creat de o terţă parte pe o piaţă online, printre altele.
Comisia Europeană intenţionează să includă această definiţie şi în directivă, pentru a crea o bază de impozitare consolidată comună pentru întreprinderi şi va face recomandarea ca statele membre să o introducă în acordurile lor bilaterale privind dubla impozitare.
Pentru a merge mai departe, propunerile vor avea nevoie de acordul unanim al celor 28 de state membre, ai căror lideri le vor dezbate, fără a adopta concluzii, la reuniunea din 23-23 martie.
Agerpres