Unele state ale UE unde sunt înregistrate numeroase companii ce activează în sectorul online, precum Irlanda şi Luxemburg, susţin că taxarea sporită a acestui domeniu le va afecta competitivitatea, în lipsa unor soluţii globale. 

Însă cei care atrag atenţia asupra necesităţii revizuirii reglementărilor privind taxarea sectorului online subliniază că societăţi precum Google sau Facebook recurg la procedee financiare prin care îşi transferă profiturile către ţări cu fiscalitate redusă, cum sunt cele două menţionate. 

„Oamenii se plâng că nu există un Google european, un Facebook european sau un LinkedIn european, dar părerea mea este că dacă doriţi aceste lucruri în Europa şi doriţi ca acest gen de companii să producă în Europa, nu o veţi obţine prin taxe grele şi reglementări excesive”, a susţinut premierul irlandez Leo Varadkar. El a avertizat totodată că se va opune oricărei încercări a Comisiei Europene de a elimina posibilitatea ca o ţară membră să poată bloca prin veto deciziile ce privesc acest sector. 

În schimb, premierul italian Paolo Gentiloni a susţinut armonizării taxării respectivelor companii, el subliniind că mulţi dintre „aceşti giganţi digitali care nu au fabrici sau zeci de mii de angajaţi, cum aveau giganţii din trecut”, nici măcar nu sunt europeni, dar obţin în Europa venituri imense pentru care plătesc taxe foarte mici. 

„Opinia noastră este că în sectorul digital taxele trebuiesc plătite acolo unde sunt datorate, fie că este vorba despre online sau offline”, a indicat preşedintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, la o conferinţă de presă după summitul european desfăşurat la Tallinn. 

Prin urmare, el a anunţat că executivul comunitar „va propune anul viitor noi reguli privind o taxare justă şi efectivă care să ofere siguranţă legală şi aceleaşi reguli ale jocului pentru toţi”. 

La rândul său, preşedintele Franţei, Emmanuel Macron, a apreciat că multinaţionalele din sectorul online trebuie „taxate pe valoarea creată în ţările noastre europene” şi a susţinut demersul pe care executivul comunitar îl are în vedere. 

În declaraţiile acordate presei după summit, cancelarul german Angela Merkel a pledat pentru crearea unei pieţe digitale comune a UE pentru a nu mai depinde la acest capitol de ţările terţe. 

Potrivit estimărilor Comisiei Europene, în timp ce, de exemplu, companiile din sectorul construcţiilor sunt taxate în medie la nivelul UE cu un procent de circa 23% din profit, în cazul societăţilor din sectorul online acest procent ajunge la numai 10%.

Agerpres