Comisia Europeană vrea să amendeze România din cauza RCA. Cum s-a ajuns aici și cine stă în spatele deciziei

România a primit , de la Comisia Europeană, o “scrisoare de punere în întârziere”, prim pas în procedura specifică de amendare a unei țări, în termeni tehnici “infringement”. Motivul sancțiunii îl reprezintă legislația RCA, care ar tăia mult din libertatea societăților de asigurare de a își fixa tarifele. Capital vă prezintă, în exclusivitate, cum s-a ajuns în această situație și cine sunt, cel mai probabil, cei care au influențat CE în decizia pe care a luat-o.

Decizia CE a luat prin suprindere atât ASF cât și o bună parte a jucătorilor din piața asigurărilor, spun sursele Capital, în condițiile în care organismul a ezitat să intervină atât de dur chiar și atunci când prețurile au fost fixate prin lege.

Timp de șase luni, dinn timpul guvernării Cioloș, prețurile RCA au fost fixate prin lege, situație unicat în Europa și fără precedent în România. Atunci, însă, adică la finalul lui 2016 și începutul lui 2017, CE a cerut doar explicații, fără să deschidă o procedură, în ciuda faptului că a fost vorba despre o intervenție directă pe tarife.

Acum, nimic nu arăta că CE ar putea lua decizia de a deschide procedura de infringement, în condțiile în care piața părea așezată și relativ calmă.

Decizia, spun sursele Capital, a fost însă influențată de intervenția la nivel european a unor mari grupuri financiare prezente și pe piața din România. Ar fi vorba despre jucători globali mari, cum sunt Generali, Allianz sau Groupama.

Firmele pe care acestea le dețin în România, ca și întreaga piață de altfel,  pierd bani din emiterea de RCA în condițiile în care legea nu le permite să majoreze prețurile decât în anumite condiții și cu anumite limite.

Mai precis, în calculul tarifelor RCA companiile de asigurare nu pot include cheltuieli administrative și de marketing mai mari de 25%, ceea ce le limitează mult libertatea de mișcare, în condițiile în care unele dintre ele aveau cheltuieli de 35%-40%.

Mai mult, înainte de a stabili tarifele, legea obligă firmele de asigurare să notifice ASF care, în general, încearcă să își folosească pârghiile pentru a evita o majorare prea mare a tarifelor.

 

Lăcomia service-urilor a dat foc pieței

Pe de altă parte, noua lege RCA permite unităților service să stabilească tarife pentru manoperă fără niciun fel de control din partea asigurătorilor, care sunt defapt cei care plătesc.

Deci pe de o parte avem o limitare a posibilităților de majorare a tarifelor, iar pe de altă parte o creștere a nivelului despăgubirilor plătite, în condițiile în care service-urile au mărit tarifele pentru manoperă și de 6 ori, după ce legea le-a permis să facă acest lucru. Aceasta înseamnă că firmele de asigurare au fost condamnate să facă pierderi.

Fenomenul este vizibil din rezultatele pieței asigurărilor în primele trei luni din 2018, făcute publice de Autoritatea de Supraveghere Financiară.

De la  profit în 2017, piața RCA a ajuns pe pierdere semnificativă în primele trei luni din 2018. Concret, pentru fiecare 100 de lei încasați din vânzarea de polițe RCA, companiile de asigurare au achitat 110 lei în daune și alte cheltuieli. În termeni de specialitate aceasta înseamnă că rata combinată a daunei (raportul dintre totalul cheltuielilor și plăților și sumele încasate) a fost de 110%.

Deterioarea acestui indicator poate fi ușor explicată tocmai prin creșterea tarifelor impuse de unitățile service.

Valoarea totală a reparațiilor, arată datele ASF, a crescut cu 20% în primele trei luni, în timp ce frecvența daunelor(procentul de mașini asigurate care fac accident cel puțin o dată)  a rămas constantă.  

“Agitația” din ASF a fost transmisă și în piață

Firmele de asigurare au contestat încă de la început pervederile legii RCA, intrate în vigoare în anul 2017, însă ASF, spun sursele Capital, a reușit, pentru o perioadă, să încheie un fel de “gentelmen’s agreement” prin care supreveghetorul promitea că nu vor exista excese, iar asigurătorii că nu vor contesta noua lege.

Această înțelegere a funcționat o perioadă, până când chiar în interiorul ASF au început să apară diferențe de opinie.

Între Cornel Coca Constantinescu, vicepreședintele ASF pentru sectorul asigurări și cel care menține legătura direct cu firmele de asigurare și Ovidiu Wlassopol, prim-vicepreședintele ASF, s-a născut chiar un conflict, în condițiile în care Wlassopol a insistat, inclusiv prin ieșiri publice, asupra unor libertăți cât mai mari oferite service-urilor, ca reprezentante ale consumatorului.

În aceste condiții, arată mai multe surse din interiorul ASF, firmele de asigurare s-au simțit atacate și nu au mai respectat înțelegerea inițială. Astfel ar fi început, demersurile interne și internaționale pentru a elimina ăprevederile din legea RCA pe care le consider daunătoare.

 

Ce legi spune CE că a încălcat România

 

Comisia Europeană  este de opinie că limitarea cheltuielilor și obligația de a transmkite ASF intenția de a majora tarifele contravin dispozițiilor articolelor 21 și 181 din Directiva Solvabilitate II, astfel cum au fost interpretate de jurisprudența Curții de Justiției a UE, referitoare la principiul libertății tarifare. 

Legislația națională menționată cuprinde, de asemenea, dispoziții care îi obligă pe asigurători să emită, pentru anumite categorii de vehicule, o poliță valabilă doar pe teritoriul României și să stabilească cuantumul primei ținând seama de riscurile asociate. În opinia Comisiei, aceste dispoziții contravin articolului 14 din Directiva privind asigurarea auto, care impune ca polițele de asigurare de răspundere civilă auto să acopere întregul teritoriu al Uniunii pe baza unei prime de asigurare unice.