Uniunea Europeană a prezentat un proiect pentru revizuirea Directivei privind pachetele de servicii pentru călătorii, în scopul de a extinde măsurile de protecţie şi în cazul turiştilor care îşi fac rezervări pe internet pentru diferite servicii turistice (avion, hotel, închirieri maşini). Directiva privind protejarea consumatorilor de servicii turistice a fost elaborată ţinând cont de condiţiile pieţei de la începutul anilor '90, când durata unei vacanţe era de circa dou
Uniunea Europeană a prezentat un proiect pentru revizuirea Directivei privind pachetele de servicii pentru călătorii, în scopul de a extinde măsurile de protecţie şi în cazul turiştilor care îşi fac rezervări pe internet pentru diferite servicii turistice (avion, hotel, închirieri maşini).
Directiva privind protejarea consumatorilor de servicii turistice a fost elaborată ţinând cont de condiţiile pieţei de la începutul anilor ’90, când durata unei vacanţe era de circa două săptămâni, iar marea majoritate a pachetelor erau achiziţionate prin agenţii, pe baza unor oferte standard din broşuri şi cataloage. Însă, între timp, modul de contractare a serviciilor turistice s-a modificat dramatic. Dacă în 1997, 98% din pasagerii din Marea Britanie erau acoperiţi de directiva privind pachetele turistice, până în 2005, ponderea s-a redus sub 50%.
Un raport al Comisiei arată că 56% din turiştii din Uniunea Europeană îşi planifică singuri vacanţele, iar obiectivul Comisiei este să extindă protecţia oferită consumatorilor şi la nivelul celor care achiziţionează mai multe servicii turistice, separat, de la acelaşi furnizor – chiar dacă este vorba de un website.
Proiectul de modificare a directivei pentru pachete turistice este pus la dispoziţia publicului pe site-ul instituţiei.
Alinierea legislaţiei din ’90 la noile tendinţe
Consultările privesc extinderea acoperirii de bază, legiferate de Directiva din 1990, şi la noua generaţie de „pachete dinamice” (cele create de consumatori, deseori online, prin intermediul unor site-uri unice sau al mai multor site uri partenere). În acest sens, drepturile suplimentare pe care comisia vrea să le dea consumatorilor se referă la transparenţa informaţiilor privind costurile, la răspunderea pentru serviciile inferioare standardelor şi protecţia în caz de insolvabilitate a furnizorului.
„Avem nevoie de un nivel ridicat de protecţie, mulţumită căreia toţi consumatorii să poată rezerva un pachet de servicii pentru vacanţe în deplină siguranţă. Mă interesează în special problema insolvabilităţii. Oricine a văzut la televizor imaginile miilor de călători blocaţi în aeroporturi, ca urmare a falimentelor companiilor Sky Europe, XL, Futura şi Zoom, va fi de acord că a sosit momentul unor întrebări importante în legătură cu generalizarea protecţiei de bază în caz de insolvabilitate”, a declarat Meglena Kuneva.
Directiva ia în vizor operatorii „virtuali”
Astfel, UE strânge opinii legate de noile pachetele care trebuie acoperite de Directiva revizuită, care, potrivit documentului ar trebui să includă pachetele constituite pe internet, dar şi croazierele sau mijloacele de transport care include cazarea (călătoriile de noapte cu vaporul sau trenul) achizţionate de la acelaşi furnizor sau de pe acelaşi site web.
Un alt subiect dezbătut este informarea consumatorilor, actuala Directivă reglementând doar informaţiile publicate în broşuri, dar nu şi site-urile web. Consultarea mai urmăreşte să obţină opinii pentru a stabili cine trebuie considerat responsabil legal pentru furnizarea serviciilor şi pentru asistenţa oferită consumatorilor care se confruntă cu probleme în timpul vacanţei.
Răspundere faţă de pasageri, în caz de faliment al operatorului
Valul recent de falimente al unor companii aeriene ridică problema extinderii protecţiei în caz de insolvabilitate, astfel încât aceasta să acopere şi cumpărarea separată a biletelor de avion, neincluse în pachetele turistice, propunându-se ca pasagerilor să li se ramburseze suma platită sau să li se asigure repatrierea în cazul falimentului operatorului.