La nici un an de zile de la numirea lui in functia de sef al Tarom, Nicolae Demetriade si-a dat o demisie "de onoare". In locul lui a fost numit Alexandru Szlivka. Imediat, sindicatele au scos de la naftalina programul de restructurare conceput de compania germana Lufthansa Consulting inca de anul trecut si care prevede masuri ferme de redresare a Tarom prin concedieri masive si reduceri de destinatii. Practic, relatia buna a lui Demetriade cu ministrul transporturilor, Miron Mitrea, s-a racit i
La nici un an de zile de la numirea lui in functia de sef al Tarom, Nicolae Demetriade si-a dat o demisie „de onoare”. In locul lui a fost numit Alexandru Szlivka. Imediat, sindicatele au scos de la naftalina programul de restructurare conceput de compania germana Lufthansa Consulting inca de anul trecut si care prevede masuri ferme de redresare a Tarom prin concedieri masive si reduceri de destinatii. Practic, relatia buna a lui Demetriade cu ministrul transporturilor, Miron Mitrea, s-a racit in momentul in care presedintele Tarom nu a mai ascultat sfaturile specialistilor din minister. Mitrea spune ca restructurarea companiei din ultimele opt luni a functionat doar in proportie de 75% si ca principalele probleme aparute pe traseu „au fost la restructurarea agentiilor Tarom din strainatate si la comercializarea biletelor de calatorie”. Pierderile de pe urma acestor probleme sunt evaluate la sapte milioane de dolari.
Prin intermediul sotiei, Demetriade este proprietarul agentiei de turism Happy Tour, care este si cel mai important partener al Tarom. Cu alte cuvinte, fostul sef al Tarom este acuzat voalat de Miron Mitrea ca a lucrat in beneficiu personal si in defavoarea companiei nationale.
Pentru fiecare dintre biletele vandute agentiile de turism, si in general agentii Tarom, au primit in ultimii ani un comision de 9%. Asta inseamna ca anul trecut compania nationala a bagat in buzunarele agentilor de vanzari in jur de cinci milioane de dolari (la o cifra de afaceri de aproape 60 milioane de dolari).
Mitrea se joaca de-a restructurarea
Alexandru Szlivka crede ca fosta conducere ar fi trebuit sa impuna agentilor un comision de doar 7%. „BAR a semnalat faptul ca in Romania nu s-a luat o decizie de reducere a comisionului IATA de la 9% la 7%”, spune Szlivka.
Cu alte cuvinte, pentru ca a uitat sa reduca comisioanele, Demetriade a ocolit o posibilitate de reducere a pierderilor cu peste un milion de dolari, bani care
s-au dus in buzunarele agentiilor de turism.
De pe urma acestei omisiuni au avut de suferit si celelalte companii aeriene prezente pe piata romaneasca. „Fiind cel mai puternic operator aerian din Romania, Tarom este primul care ar trebui sa reduca nivelul comisioanelor acordate”, spune Szlivka. Nicolae Demetriade a refuzat sa comenteze toate acuzatiile aduse.
Cat despre programul de restructurare, este clar ca Miron Mitrea foloseste fara noima explicatii alambicate. Dezbaterile deja publice facute in jurul curselor de lung-courier au primit din partea oficialului guvernamental urmatoarea declaratie: „In maximum trei-patru saptamani vom analiza posibilitatea renuntarii la cursele long-courier, care in mod cert sunt nerentabile. Oricum, daca acest lucru se va intampla, nu se va realiza de a doua zi. Mai degraba, inclin sa cred ca nu se va renunta la aceste rute”, a spus Mitrea.
Alexandru Szlivka pune insa degetul pe rana si spune ca nu se pune problema anularii curselor cu destinatia China si Statele Unite. „Pastram cursa de Pekin care are un trend pozitiv, iar pe destinatia New York vom avea patru plecari saptamanale”, spune acesta. In paralel, noul sef al companiei nationale spune ca va incerca sa optimizeze avioanele prin „reincercarea unor usoare expansiuni pe destinatia Paris, Madrid si Bruxelles”.
Scandalul Tarom a fost declansat la inceputul anului trecut, o data cu demiterea lui Gheorghe Racaru pe motiv ca sub conducerea sa compania inregistrase pierderi anuale de 60 milioane de dolari. In 2001, pierderile Tarom au fost reduse cu 20 milioane de dolari. Tot la inceputul anului trecut ministrul transporturilor, Miron Mitrea, se declara nemultumit de masurile adoptate de noul management al companiei, afirmand ca unele ordine ale sale au fost ignorate de Nicolae Demetriade.
Miron Mitrea se uita la Happy Tour
· 38% din totalul biletelor de avion vandute de Happy Tour, firma la care actionar majoritar este sotia lui Nicolae Demetriade, au fost in primavara acestui an pe relatia Tarom.
· In aceeasi perioada, Tarom a inregistrat o cota de 34% din piata de ticketing, evaluata la 11 milioane de dolari lunar. Practic, lunar, Happy Tour a vandut de 400.000 de dolari. Pentru simplul motiv ca a vandut bilete de avion pentru cele 21 de companii aeriene care opereaza pe piata romaneasca, Happy Tour a castigat anul trecut, doar din ticketing, peste 500.000 de dolari.