UE investighează comisioanele Visa și Mastercard

Autoritățile de reglementare antitrust ale Uniunii Europene investighează modul în care  comisioanele percepute de Visa și Mastercard îi pot afecta negativ pe comercianții cu amănuntul, se arată într-un document al UE analizat de Reuters.

Comisia Europeană (EC), responsabilă de aplicarea normelor Uniunii privind concurența, a trimis în septembrie comercianților cu amănuntul și furnizorilor de servicii de plată chestionare referitoare la Visa și Mastercard, cu termen de răspuns până în octombrie.

Visa și Mastercard domină de mult timp piața cardurilor de plată, ceea ce a generat plângeri din partea comercianților cu amănuntul privind comisioanele de sistem impuse de cele două companii în ultimii ani, precum și ceea ce aceștia consideră a fi o lipsă de transparență în legătură cu aceste comisioane. Comisioanele de sistem sunt percepute de operatorii de sisteme de plăți prin card pentru serviciile legate de participarea la sistemul de carduri.

„Nu avem alte comentarii de făcut, deoarece ancheta este în curs de desfășurare”, a declarat organismul de supraveghere antitrust al UE atunci când Reuters a cerut un comentariu cu privire la conținutul documentului.

Rolul chestionarelor trimise de autorități

Chestionarele de acest tip ajută, de obicei, autoritățile de reglementare ale UE să construiască un caz antitrust, care, dacă este urmărit și are succes, poate conduce la amenzi de până la 10% din cifra de afaceri anuală a unei companii.

Chestionarul urmărește să afle dacă numărul de comisioane din Spațiul Economic European (SEE) – cele 27 de țări ale UE, plus Islanda, Liechtenstein și Norvegia – în care își desfășoară activitatea comerciantul cu amănuntul, precum și „introducerea continuă de noi comisioane și eliminarea celor existente”, le-a afectat negativ activitatea în perioada 2016-2023.

Chestionarul întreabă, de asemenea, dacă comercianții cu amănuntul și prestatorii de servicii de plată sunt consultați în legătură cu introducerea, eliminarea și majorarea comisioanelor.

Răspunsurile Visa și Mastercard

Un purtător de cuvânt al Visa a declarat că compania a primit o cerere de informații din partea Comisiei la sfârșitul lunii august și că lucrează la aceasta „pentru a furniza informațiile relevante”.

Mastercard a declarat: „Guvernele și autoritățile de reglementare din întreaga lume doresc să se asigure că au acces direct la modul în care funcționează industriile. Aceasta este o simplă cerere de informații.”

Ce au fost întrebați comercianții și prestatorii

Comercianții cu amănuntul și prestatorii de servicii de plată au fost întrebați dacă pot negocia comisioanele de sistem, comisioanele de procesare și comisioanele de inovare cu Visa și Mastercard și dacă astfel de discuții sunt condiționate de acceptarea anumitor produse din partea acestora.

Comisioanele de procesare sunt percepute furnizorilor de servicii de plată de către entitățile de procesare, inclusiv operatorii sistemelor de plată cu cardul, pentru serviciile legate de procesarea tehnică a plăților cu cardul, necesare pentru autorizarea, compensarea și decontarea acestora.

De asemenea, autoritățile de reglementare ale UE doresc să afle dacă comercianții cu amănuntul și prestatorii de servicii de plată sunt informați cu privire la nivelul comisioanelor sau amenzilor pentru comportament sau conformitate percepute de Visa și Mastercard, precum și la justificarea acestora.

Ce spun comercianții despre comisioane

EuroCommerce, organizație din care fac parte membri precum Amazon, Carrefour, H&M, IKEA, Metro și REWE Group, a declarat că majorările comisioanelor de schemă și noile comisioane de schemă au anulat aproape în totalitate reducerea comisioanelor de card obținută în urma Regulamentului privind comisioanele interbancare din 2015.

„Am estimat că, în 2022, acest lucru a costat economia UE aproximativ 1,5 miliarde de euro anual”, a transmis grupul de lobby.

„Cu peste 800 de sisteme diferite de comisioane, constatăm că achizitorilor le este greu să le implementeze corect, ca să nu mai vorbim de comercianți, care adesea nu înțeleg valoarea lor sau baza de cost pe care sistemele o pretind”, a adăugat acesta.

Autoritatea de reglementare a sistemelor de plată din Marea Britanie a semnalat preocupări similare în luna mai, afirmând că există puține dovezi care să demonstreze că majorările constante ale taxelor au dus la o îmbunătățire semnificativă a serviciilor.