Consumatorii români care au cumpărat produse de pe aceste site-uri s-au plâns în principal de următoarele probleme:

– Livrarea altor produse decât cele prezentate pe site și comandate de consumatori
– Livrarea unor produse de calitate slabă sau deja folosite
– Defectarea produselor la prima utilizare sau după doar câteva utilizări.
– În fiecare din aceste situații, consumatorii au încercat fie telefonic, fie prin e-mail să rezolve problemele apărute, dar nu au reușit: fie comerciantul nu răspunde deloc, fie, în situațiile în care răspunde, nu dă curs solicitărilor consumatorilor.

Astfel, consumatorilor le sunt refuzate:

Returnarea produselor în termenul de 14 zile calendaristice și rambursarea contravalorii acestora, în conformitate cu regulile stabilite prin OUG 34/2014 care transpune în legislația română Directiva 2011/83/UE.
Remedierea deficiențelor apărute în termenul de garanție în conformitate cu regulile stabilite în Legea 449/2003 care transpune în legislația română Directiva 1999/44/CE.

Mai mult, consumatorii care au achiziționat produse de folosință îndelungată nu au primit certificat de garanție și instrucțiuni de utilizare în limba română, așa cum prevede legislația română. Deși compania este situată în Bulgaria, aceasta trebuie să respecte dispozițiile imperative ale legii române și să nu-i lipsească pe consumatorii români de protecția acestora, având în vedere faptul că acest comerciant își direcționează activitatea, prin orice mijloace către teritoriul României (site-uri în limba română, prețuri în lei, serviciu relații cu clienții în limba română), în conformitate cu regulile stabilite prin Regulamentul (CE) 593/2008 privind legea aplicabilă obligațiilor contractuale.

Plata pentru produsele comandate s-a făcut în majoritatea cazurilor în numerar, consumatorii neputând în acest fel să apeleze la protecția oferită de plata online prin card de credit sau de debit, în special procedura de refuz la plată (chargeback) prin care ar fi putut să-și recupereze sumele plătite.

 

ECC Romania a preluat toate reclamațiile și le-a transmis către ECC Bulgaria, Centrul din statul unde își are sediul comerciantul, conform procedurii de lucru a Rețelei ECC. Până în acest moment, toate încercările de soluționare pe cale amiabilă ale colegilor de la ECC Bulgaria au rămas fără niciun rezultat, comerciantul Comanda Online EOOD refuzând să răspundă.

„Din cauza acestor inconveniente, șansele de soluționare pe cale amiabila a reclamațiilor sunt foarte mici. Din acest motiv, sfătuim consumatorii să evite site-urile operate de Comanda Online EOOD și să cumpere online de la comercianți care își prezintă datele de identificare pe site (denumire companie, număr de înregistrare, date de contact unde poate fi transmisă o reclamație), care informează consumatorii asupra drepturilor pe care le au, în special dreptul de a renunța la contract și care au clar stabilită o procedură de returnare a produselor. Un alt criteriu important atunci cand facem achizitii online este si metoda de plata oferita de comerciant. Este de preferat utilizarea platii on-line prin card de credit sau de debit, metoda care ofera protectie consumatorilor în special prin procedura de refuz la plată (chargeback) prin care se pot recupera sumele plătite. ”, a declarat Irina Chiriţoiu, Director ECC Romania.

Având în vedere situația creată și numărul mare al consumatorilor prejudiciați, ECC Romania, împreună cu ECC Bulgaria au decis să aducă la cunoștința autorităților cu atribuții în domeniu cele constatate pentru luarea tuturor măsurilor legale care se impun. Centrele Europene ale Consumatorilor nu pot controla activitatea comercianților și nu pot aplica sancțiuni, ci pot doar facilita soluționarea pe cale amiabilă a reclamațiilor.

Sfaturi pentru a evita astfel de probleme:

Citește cu atenție termenii și condițiile comerciantului, verifică politica acestuia de retur și garanție. În cazul în care acestea sunt vagi, incomplete, dacă nu există un formular de retur sau o adresă la care poate fi returnat produsul, evită să cumperi de pe acel site.

Verifică termenii și condițiile, secțiunile de contact și informații legale pentru a afla care este identitatea comerciantului. Dacă nu există informații despre comerciant, denumirea acestuia, numărul de înregistrare, adresa poștală sau alte date de contact, nu cumpăra de pe acel site.

Caută informații pe internet – forumuri, opinii ale altor utilizatori etc. – despre respectivele site-uri sau respectivul comerciant.
Plătește, atât cât este posibil, prin card pentru a beneficia de protecția oferită în caz de fraudă, probleme legate de livrare, refuzul retragerii din contract în 14 zile etc.

Atunci când plătești în numerar la livrare, deschide coletul în prezența curierului și verifică starea produsului, iar dacă acesta nu este în regulă, nu-l accepta și nu plăti. Dacă vânzătorul nu-ți oferă opțiunea de a deschide coletul la livrare pentru a-l verifica înainte de a plăti, ar fi bine să refuzi coletul.