Aplicaţiile cu care ne-am obişnuit pe PC încep să migreze online. Se poate însă muta infrastructura unei companii pe internet? În ultima vreme, răspunsul că acest lucru este posibil se aude din ce în ce mai des.
Business everywhere, conceptul conform căruia angajaţii pot lucra de oriunde, la întreaga capacitate şi cu acces la toate resursele necesare, nu mai e de mult un vis, ba a devenit chiar o necesitate în multe sfere de activitate, cum ar fi serviciile, media sau avocatura.
Pentru o astfel de companie de dimensiuni mici, în ziua de azi este perfect posibil să ai o întreagă infrastructură virtuală, găzduită pe internet. De la crearea, stocarea, editarea în comun a documentelor şi până la administrarea companiei, gestionarea termenelor şi contactelor, generarea de rapoarte de activitate sau managementul relaţiei cu clienţii, totul se poate face online. Şi cu costuri mai mici. Atât Google Apps, cât şi serviciul Office Live, căruia Microsoft i-a adăugat de curând şi componenta de editare/gestiune a documentelor, sunt unelte prin care acest lucru devine posibil.
Deşi similare la nivel conceptual, serviciile au fost dezvoltate în mod diferit, având în vedere background-ul celor două companii. În timp ce Google este cel mai mare furnizor integrat de servicii internet şi câştigă din publicitatea online, Microsoft este cel mai mare vânzător de software, de aici şi grija sa ca, inclusiv prin intermediul Office Live, să îşi promoveze produsele aducătoare de venituri.
Prin urmare, suita Google Apps poate fi accesată de pe orice computer, cu orice fel de sistem de operare şi cu orice browser de internet, Office Live se împacă doar cu Windows şi Internet Explorer. Mai mult, în timp ce componenta Google Docs permite o editare simplă, online, a documentelor text, tabelelor de calcul şi a prezentărilor, partea înzestrată cu funcţii similare din oferta concurenţei, Office Live Workspace, necesită prezenţa suitei Microsoft Office (Word, Excel, PowerPoint) pe computerul de unde se face accesul. Ambele servicii au o variantă gratuită, unde ai posibilitatea să îţi configurezi şi să administrezi o pagină web, însă numai Office Live îţi oferă şi domeniu propriu gratuit (la Google Apps costă 10 dolari pe an). Google Apps oferă şi calendar pentru membrii organizaţiei în versiunea standard, în timp ce Office Live Small Business în varianta Basic, nu. În varianta Premier Edition, Google Apps oferă în plus, contra a 50 de dolari pentru fiecare utilizator, o aplicaţie online de planificare a resurselor, policy management şi recuperare a datelor şi unelte de integrare (Application Interface Protocol – API) a suitei Apps cu infrastructura companiei.
Office Live Small Business în varianta completă oferă, prin comparaţie, acces la 20 de alte utilitare, de la cel de management al unui magazin online conectat chiar şi la eBay şi până la o aplicaţie web de contabilitate sau de management al relaţiilor cu clienţii. Pentru fiecare dintre acestea se plăteşte separat un abonament lunar, iar ele pot fi activate sau dezactivate după necesităţile fiecărei organizaţii.
Office Live Small Business în varianta „full feature“ este disponibil, deocamdată, doar în SUA şi Anglia în limba engleză, iar în Franţa, Germania şi Japonia în limbile respective. „Există planuri de extindere. În funcţie de adopţia serviciilor de către utilizatori şi de feedbackul primit, Microsoft urmează să extindă ambele servicii către utilizatorii din alte zone geografice şi vorbitori de alte limbi decât engleza“, spune Marian Broştean, manager office business group la Microsoft România. Varianta „free“ a serviciilor Office Live Workspaces şi Small Business este accesibilă însă, în limba engleză, şi din România.
Google Apps, ca şi Office Live, oferă unei organizaţii mici posibilitate de a gestiona online atât întregul flux de documente, cât şi site-ul şi comunicaţiile prin e-mail, instant messenger sau apel telefonic de la computer la computer şi oferă suport, inclusiv telefonic, pentru serviciile plătite. Adăugaţi faptul că şi Adobe are o versiune online de creare a documentelor PDF, cuplaţi la reţea un hard disk extern pe care se poate scrie de la distanţă şi o multifuncţională programabilă şi accesibilă de pe internet, şi puteţi lăsa angajaţii să „zburde“ în voie după contracte, toată ziua.
Adopţie
450 000 este numărul de abonaţi pe care i-a strâns, până acum, Office Live. Microsoft dezvoltă şi versiuni localizate, care vor fi disponibile, treptat, pentru utilizatorii de pe toate pieţele
Capital – Editia nr.13, data 2 aprilie 2008