Incertitudinile din SUA şi Europa sunt mai evidente ca oricând. În timp ce unii anticipează continuarea trendului ascen-dent din 2009, alţii avertizează cu privire la următoarea prăbuşire.

Perspectivele legate de acţiuni, evaluate prin prizma oportunităţilor şi riscurilor implicate, sunt considerabil mai bune raportat la temerile prezente ale observatorilor pieţei. Acest lucru este valabil mai ales pentru companiile mari, care şi-au asigurat de mai mulţi ani poziţii deosebit de puternice pe piaţă în sectoarele lor de activitate, sau chiar le domină (de exemplu, cel mai mare retailer din lume, Wal-Mart, Nestlé, cel mai mare producător mondial de bere, Anheuser-Busch, Coca-Cola, Intel Corp. şi Microsoft).

Acestea sunt companii foarte puternice, de multă vreme solide din punct de vedere financiar, cu o cotă de piaţă importantă şi costuri care cu greu pot fi ameninţate de competitori. Ar putea face faţă chiar şi într-un mediu puternic inflaţionist; înclusiv în condiţiile creşterii preţurilor, şi-ar putea asigura marjele de profit. De asemenea, datorită resurselor proprii, puterii financiare şi prezenţei globale, aceste companii sunt, de obicei, mult mai rezistente la crizele economice decât concurenţa lor. Prin asigurarea unei bune poziţii în cadrul pieţelor emergente, în general, astfel de firme beneficiează şi mai mult de aprecierea pe care o cunosc.

Companiile de top sunt subevaluate

Fără îndoială, un mediu global deflaţionist nu ar fi un aspect pozitiv – dar aceste companii vor reuşi chiar şi în acest caz să se menţină într-o poziţie bună. În plus, băncile centrale vor face tot posibilul pentru a preveni o deflaţie prelungită – dacă este necesar, şi prin creşterea masei monetare. Este de aşteptat, în acest caz, ca o parte semnificativă din banii proaspeţi care vor intra în pieţele de capital să meargă în active.

Surprinzător, acţiunile acestor compa-nii de top sunt în prezent evaluate mult mai scăzut decât au fost în urmă cu mai mulţi ani, înainte de declanşarea crizei. Cursul acestor acţiuni pentru ultimii zece ani a cunoscut o apreciere redusă, în timp ce vânzările şi profitul companiilor, cel mai adesea, a crescut puternic.

Socotind istoric, acţiunile unor astfel de companii, care se află în prezent la un nivel de evaluare foarte scăzut, au adus întotdeauna un randament excelent investitorilor. Managerii fondurilor de investiţii în acţiuni de la Raiffeisen Capital Management se manifestă pozitiv în prezent faţă de aceste titluri. Riscul este limitat de ratingul scăzut, iar scăderile de curs vor reprezenta o şi mai bună oportunitate de cumpărare.

Băncile centrale vor face tot posibilul pen­tru a preveni deflaţia, in­clu­siv prin creşterea masei monetare.
Gerhard Aigner, general manager, Raiffeisen Capital Management Viena