In timp ce clasa business este cu siguranta confortabila pentru toata lumea, clasa I este extravaganta din toate punctele de vedere. Sunt putini oamenii care sa nu se gandeasca de doua ori – indiferent ca biletul este platit de ei sau de compania la care lucreaza – inainte de a scoate din buzunar 10.000 de dolari pentru un singur bilet de avion. Ce primesti in schimbul acestei sume? Mai mult spatiu, un fotoliu rabatabil, mancare mai buna si diverse bonusuri. Mai important este modul in care esti tratat: ca si cum ai fi un ou de aur. De la sistemul de check-in privilegiat la salile de asteptare speciale si la vinurile frantuzesti, norocosii care isi permit sa calatoreasca la clasa I sunt scutiti de vicisitudinile calatoriilor moderne. Putina lume stie insa ca pasagerii de la clasa I platesc rareori un bilet intreg. Majoritatea se afla in acest sector din avion datorita sistemului de fidelizare a pasagerilor prin acordarea de puncte si bonusuri. Cu alte cuvinte, sunt pasageri care zboara frecvent, acumuleaza puncte sau mile si au astfel posibilitatea ca, platind un bilet la clasa business, sa primeasca din partea companiei un upgrade de clasa si sa zboare la clasa I.
Desi multi dintre cei mai bogati oameni din lume poseda un avion particular, nici o aeronava nu zboara peste Oceanul Atlantic la fel de rapid ca un Concorde. Dupa evenimentele de anul trecut din septembrie, liniile aeriene se lupta din greu sa-si pastreze pasagerii si sa-i atraga pe cei care isi pot permite macar un bilet la clasa business, daca nu mai mult. Pentru aceasta ofera vinuri mai scumpe, mancaruri pregatite de bucatari celebri, sali de asteptare dotate cu telefoane, faxuri si computere si, in unele cazuri, bonusuri precum masaje si limuzine gratuite.
Desigur, nici un contract de firma – ceea ce inseamna un contract incheiat cu o singura linie aeriana – si nici un sistem de fidelizare prin puncte nu-ti da voie sa optezi mereu sa zbori cu alta companie.
Asociatia Internationala de Transport Aerian (IATA) a prognozat pierderi totale de cinci-sapte miliarde de dolari, din zborurile efectuate pe rutele internationale din cauza declinului economic global. Incetinirea cresterii economice globale a determinat reducerea drastica a cheltuielilor clientilor-corporatii si scaderea brusca a numarului calatoriilor de afaceri, din cauza posibilitatii de a organiza teleconferinte. De asemenea, atacurile teroriste din 11 septembrie, ale caror efecte sunt simtite si azi, au descurajat multi pasageri, afectand activitatile pe rutele transatlantice. Presedintele IATA, Peter Morris, a declarat recent ca o mare parte din pierderi va fi suportata de operatorii nord-americani, dar ca anul viitor poate aduce o redresare a industriei aeriene. Aceasta cu conditia sa nu inceapa un nou razboi in Irak.
Singurele care au avut de castigat in acest context sunt cateva companii mici, cum ar fi linia aeriana irlandeza Ryanair si compania americana JetBlue. Ambele companii au o strategie orientata catre atragerea pasagerilor care nu-si permit sa plateasca prea mult pentru un bilet de avion si nici nu au nevoie de servicii de lux la bord.
Un sondaj realizat de forbes.com, pe un esantion de peste 1.000 de persoane, a scos la lumina faptul ca cea mai apreciata clasa I apartine companiei Singapore Airlines. Astfel, 54% din respondenti au votat in favoarea serviciilor, stewardeselor si cocteilurilor cu sampanie din avioanele Singapore Airlines.

1. Singapore Airlines

Aceasta companie este constienta de importanta modului in care este tratat calatorul. Singapore Airlines ofera pasagerilor truse cu produse cosmetice Bulgari, precum si pijamale si paturi Givenchy. Cabinele de clasa I au pereti despartitori, iar scaunele sunt dotate cu perne cu aer. Fiecare cabina dispune de un sistem propriu de redactare a unui memo in timpul zborului, de prize pentru computere si de un ecran de televiziune mai mare decat la orice alta companie. Mesele sunt servite in regim a la carte si pot fi comandate prin sistemul special „Book the Cook”.
Punctul forte: posibilitatea pasagerilor care sosesc in Singapore de a folosi un telefon celular timp de sapte zile.
Destinatii: Changi, Bangkok,
Shanghai, Londra, New York
Bilet dus-intors: 8.940 USD
New York-Changi
Bonus: produse Givenchy.

2. British Airways
In 1996, British Airways a fost una din primele companii aeriene care a introdus fotolii
complet rabatabile. De atunci, BA si-a rafinat serviciile oferite la clasa I, inclusiv check-in-ul, salile de asteptare din aeroporturi si serviciile oferite pe durata zborului. BA a angajat un designer de interior pentru a redecora sectiunea respectiva din avioanele
sale in piele, catifea, lemn inchis la culoare si casmir.
Punctul forte: fotolii rabatabile, televizoare personale, meniu a la carte.
Destinatii: New York, Londra,
Washington, Toronto, Detroit, Boston
Bilet dus-intors: 11.514 USD
New York – Londra
Bonus: pijamale si patura.

3. Cathay Pacific

Serviciile pentru pasagerii de la clasa I ai companiei Cathay Pacific incep din aeroport. Fiecare pasager este intampinat de un angajat al companiei care ii ofera tichetul de imbarcare si cel de bagaje. Meniul poate fi comandat cu o saptamana inainte.
In aeroportul din Hong Kong, pasagerii au la dispozitie doua sali de asteptare, una din ele incluzand si un restaurant in toata regula. In avion, pasagerii pot achizitiona obiecte din minigaleria de arta sau se pot delecta cu produse traditionale din orez, preparate
de un bucatar specializat.
Punctul forte: Scaune rabatabile, meniu a la carte, expresso si capuccino
Destinatii: Hong Kong, Kuala Lumpur, New York, Auckland, Sidney,
Los Angeles
Bilet dus-intors: 13.480 USD New York – Hong Kong
Bonus: cosmetice La Prairie.

4. Virgin Atlantic Airways

Aceasta companie se numara constant printre preferintele pasagerilor si aceasta din mai multe motive: servicii excelente, sali de asteptare super confortabile si inovatii la bordul avionului, precum barul pe rotile si zona rezervata masajului. Astfel incat, recenta campanie de publicitate, al carei slogan este „Sit, shower and Shave” (Stai jos, fa un dus si barbiereste-te) este foarte aproape de adevar.
Punctul forte: totul, de la scaunele rabatabile, paturile si pijamalele pufoase, barul, masajul din timpul zborului, soferul care va duce si va ia de la aeroport, check-in-ul care se poate face in masina, ecranul video personal cu 43 canale de filme
Destinatii: Londra, Atena, Cape Town
Bonus: meniul care iti permite sa
comanzi un desert la mijlocul zborului
Bilet dus-intors: 7.260 USD
New York-Londra

5. American Airlines

Sectorul de clasa I al companiei American Airlines este ideal pentru persoanele care nu pot sta nemiscate. Pasagerii nu numai ca pot manca si dormi confortabil in scaunele lor, dar au si posibilitatea de a-si roti scaunul, astfel incat sa ia masa in patru sau sa organizeze o miniconferinta. Fotoliul se rabate la orizontala si, in plus, fiecare pasager
are un taburet pentru un vizitator. Pasagerii primesc cate un DVD si 20 de filme.
Punctul forte: scaunele care se rotesc.
Destinatii: New York, Los Angeles, Japonia, cele mai mari orase
europene
Bilet dus-intors: 9.670 USD
New York-Paris
Bonus: casti fonoizolatoare.

6. British Airways Concorde

Desi, din punct de vedere tehnic, nu este chiar clasa I, Concorde merita o atentie speciala.
Concorde nu are scaune complet rabatabile, nu este dotat cu televizoare, nu are prize
pentru laptop, iar cabinele sunt destul de scunde. Dar aceste mici defecte sunt compensate de timpul record in care traverseaza Oceanul Atlantic. si totusi, la 32 de ani de la primul sau zbor, Concorde este ultima inovatie in materie de turism de lux.
Punctul forte: o cursa Londra-New York se efectueaza in timpul record de trei ore si jumatate
Destinatii: Londra, New York, r
Barbados. La cerere se inchiriaza pentru curse charterr
Bonus: produse Kiehlr
Bilet dus-intors: 12.652 USD r
Londra-New York.r
r
7. Emiratesr
r
Compania aeriana cu sediul in Dubai isi rasfata pasagerii din momentul in care pun piciorul in aeroport. Salile Emirates sunt dotate cu telefoane, faxuri, imprimante, computere cu acces la Internet, precum si dusuri. Pasagerii sunt serviti cu sampanie, suc, cafea inainte de decolare, iar in timpul zborului primesc un meniu compus din opt feluri de mancare, de la ficat de gasca si somon afumat la expresso si capuccino. Pasagerilor de origine araba li se ofera un zbor intern gratuit. r
Punctul forte: pasagerul isi poate reincarca laptopul in timpul zborului si poate inchiria gratuit un telefon mobilr
Destinatii: Dubai, New York, Londra, Australiar
Bilet dus-intors: 8.192 USD New York – Dubair
Bonus: camere video care inregistreaza imagini de la decolare, r
aterizare si din timpul zborului.r
r
r
8. Lufthansar
r
Unul din multele bonusuri oferite pasagerilor care zboara la Frankfurt sau la MUnchen este o zi de cazare la Hotelul Kempinski. La cerere, Lufthansa poate aranja inchirierea unei masini pe durata sejurului. Grija pentru confortul pasagerilor este concretizata prin scaune rabatabile si paravane despartitoare, iar compania pune un accent deosebit pe bucatarie. In fiecare luna, un bucatar celebru este invitat sa gateasca meniul de la clasa I, iar pasagerii pot degusta vinuri din toate regiunile Europei. Cum un zbor transatlantic dureaza cel putin sase ore, aveti suficient timp pentru a va delecta cu vinuri provenite din Portugalia si Grecia. r
Punctul forte: posibilitatea de cazare la Hotelul Kempinskir
Destinatii: MUnchen, Frankfurtr
Bilet dus-intors: 8.490 USD r
New York – Frankfurtr
Bonus: mostre de mancare si bautura.r
r
9. Qantasr
r
Indiferent cat de multa apa beti sau cate reviste va luati cu dvs., un zbor de 20 de ore, cum este New York-Sydney, doboara chiar si un pasager experimentat. Totusi, in cabinele super luxoase ale companiei Qantas timpul trece mai repede. Compania a angajat unul din cei mai renumiti bucatari australieni pentru a oferi consultanta in privinta meniului. Toate felurile de mancare se prepara pe loc, asa ca puteti comanda orice, de la o friptura obisnuita de porc la o friptura speciala din pui de trei saptamani. r
Punctul forte: scaune complet rabatabile, mancare la comandar
Destinatii: Los Angeles, New York, Londra, Singapore, Africa de Sud, Franta, Germania. r
Bilet dus-intors: 12.290 USD r
Los Angeles-Sydneyr
Bonus: cosmetice Clarins.r
r
10. South African Airwaysr
r
Sectorul de clasa I este atat de spatios incat face suportabil un zbor de 17 ore de la New York la Johannesburg. Toate scaunele sunt complet rabatabile si sunt dotate cu prize, precum si ecrane de televiziune care pot fi pornite oricind in timpul zborului. Pasagerii sunt insa innebuniti dupa sistemul audio care le permite sa-si selecteze melodiile preferate pe un CD. Bineinteles, meniul este servit a la carte, iar favoritele tuturor sunt salatele. r
Punctul forte: scaunele rabatabile, cuverturile de bumbac, cafeaua frantuzeascar
Destinatii: New York, r
Johannesburg, Atlantar
Bonus: mostre de vinuri r
sud-africaner
Bilet dus-intors: 9.320 USD r
New York-Johannesburg.