Modul in care o companie aeriana exploateaza un astfel de aeroport este simplu. In fiecare zi, pe aeroportul respectiv aterizeaza sute de avioane din directii diferite si decoleaza altele in sute de alte directii. In hub se face, practic, conexiunea intre oricare dintre punctele de plecare si oricare dintre destinatiile celorlalte curse. Toate companiile de talie mondiala practica acest sistem pe un megaaeroport. Hub-ul Lufthansa este Frankfurt, al KLM Amsterdam, British Airways realizeaza toate
Modul in care o companie aeriana exploateaza un astfel de aeroport este simplu. In fiecare zi, pe aeroportul respectiv aterizeaza sute de avioane din directii diferite si decoleaza altele in sute de alte directii. In hub se face, practic, conexiunea intre oricare dintre punctele de plecare si oricare dintre destinatiile celorlalte curse. Toate companiile de talie mondiala practica acest sistem pe un megaaeroport. Hub-ul Lufthansa este Frankfurt, al KLM Amsterdam, British Airways realizeaza toate aceste conexiuni pe aeroportul London-Heatrow, iar Air France pe Charles de Gaulle, din Paris.
Numarul conexiunilor posibile in aceste aeroporturi este imens. Air France ofera pe Charles de Gaulle, in fiecare saptamana, un numar de 11.300 de conexiuni posibile, cu timp de asteptare intre curse sub 2 ore. Alte conexiuni care se pot face pe aeroportul parizian sunt cele dintre cursele aeriene si cele ale TGV-ului (train a grande vitesse), care are statie chiar in aeroport. Anul trecut, din 1,3 milioane de calatori care au trecut prin statia TGV Charles de Gaulle, peste 850.000 au avut conexiuni cu cursele aeriene. In 1999, mai mult de 18.055 de pasageri, reprezentand peste 53 % din numarul total, au beneficiat, zilnic, de conexiunile de pe aeroportul parizian.
100 de avioane pe ora
In fiecare zi, pe cele trei piste de pe Charles de Gaulle aterizeaza si decoleaza, in medie, 97 de avioane pe ora. Infrastructura necesara gestionarii unui asemena trafic trebuie sa fie foarte bine pusa la punct. Numarul imens de bagaje este sortat si manevrat complet automatizat, pe kilometri de banda transportoare, dispusa pe mai multe niveluri. Pasagerii care schimba avionul pot circula intre cele sase terminale existente cu autobuze care vin la fiecare doua minute, in timp ce bagajele sunt sortate si ajung in cala noii aeronave pe benzile rulante.
Avantajele hub-ului sunt ilustrate foarte bine de evolutia curselor Air France in Romania. Dupa indelungi calcule de rentabilitate, la sfarsitul lunii martie, s-a decis marirea numarului de zboruri spre Paris, de la sapte, la 12 pe saptamana. Efectul a fost surprinzator. „Daca anul trecut gradul de umplere a aeronavelor a fost de 57%, in luna aprilie a acestui an, indicatorul a crescut la 60%, desi s-a dublat numarul curselor. Secretul este hub-ul, numarul de conexiuni care s-a marit si posibilitatea intoarcerii in tara in aceeasi zi. Peste 50% din pasagerii care zboara cu noi din Romania la Paris sunt in corespondenta cu alte curse care pleaca de pe Charles de Gaulle”, afirma Jean-Daniel Ayache, responsabil de linii pentru Europa Centrala, la Air France. Aceeasi evolutie exista si la nivelul intregii companii, gradul de ocupare a aeronavelor crescand de la 69,7% anul trecut, la 79%.
Indicatori Air France
· 174 de orase deservite in intreaga lume
· 210 avioane
· 55.199 de angajati
· 79 %-coeficient mediu de incarcare a aeronavelor
· 59.692 milioane franci cifra de
afaceri, exercitiul 1998-1999
· 1.636 milioane franci profit net
Recordurile aeroportului Charles de Gaulle
· 688 de zboruri, la 15 octombrie 1999
· 80.966 pasageri, la 15 octombrie 1999
· 23.897 de pasageri in tranzit, la 16 octombrie 1999
· 32.288 de bagaje in tranzit, la 16 octombrie 1999
· 67% de pasageri in tranzit, din numarul total, la 25 septembrie 1999.