Pentru companiile aeriene, pandemia de coronavirus a însemnat o lovitură fără precendent. Restricțiile impuse au generat mari probleme, însă odată cu introducerea certificatului verde, acestea au consemnat o revenire semnificativă, iar odată cu ea, interesul investitorilor europeni a crescut la finalul anului 2021.
Lufthansa își revine după câteva săptămâni agitate. British Airways și Virgin Atlantic și-au pus speranțele în redeschiderea rutelor din Europa către Statele Unite. În genere, marile companii aeriene globale precum IAG, United, Delta și American Airlines au nevoie de călătorii internaționale pe distanțe lungi pentru a restabili profitabilitatea la nivelurile de dinainte de pandemie.
Pe măsură ce riscurile unor noi blocaje globale scad, prețul acțiunilor din sectorul de transport aerian ar putea beneficia, dar volatilitatea s-ar putea menține cel puțin până în 2022, atrage atenția, într-o analiză de piață, Radu Puiu, Financial Analyst în cadrul XTB, casă de brokeraj pe bursele internaționale.
Luna trecută, în Germania, Lufthansa s-a menținut drept alegerea de top a investitorilor din această țară, ceea ce ar putea părea o atitudine „ciudată” la prima vedere, dar, de fapt, contextul volatil a reprezentat o oportunitate pentru ambele părți ale baricadei.
Lufthansa a traversat câteva săptămâni extrem de agitate, pe măsură ce în Germania au început cazurile de îmbolnăviri cu Covid-19 generate de noua mutație Omicron. Totuși, firma a declarat că nu și-a ajustat programul pentru zborurile către Africa de Sud din cauza noii variante. Un purtător de cuvânt al companiei a declarat că rezervările pentru zboruri nu au avut major de suferit.
Pe măsură ce experții din sănătate au constatat că Omicron nu pare să determine forme grave, acțiunile Lufthansa și-au revenit.
Se remarcă și noua tendință a călătoriilor ecologice. Pe măsură ce călătoriile de afaceri încep să revină, oamenii în general și tot mai multe firme iau în calcul aspectul ecologic al zborurilor. Astfel, Lufthansa raportează că a văzut o cerere în creștere pentru utilizarea combustibililor durabili din partea clienților săi corporativi.
Un nou contract pentru combustibili
În acest sens, compania aeriană a semnat recent un contract pentru combustibili durabili în valoare de 250 de milioane de dolari pentru următorii trei ani. Aceasta este cea mai semnificativă investiție în SAF (Sustainable Aviation Fuel) din partea Lufthansa Group până în prezent și face transportatorul să devină cel mai mare client de combustibil durabil al Europei.
Firma vizează în continuare proiecte interesante, iar în acest sens a lansat în colaborare cu TripActions o platformă de rezervare și management co-branded, care vizează clienții mici și mijlocii ai grupului de companii aeriene. Platforma permite membrilor programului de recompense corporative al Grupului Lufthansa, PartnerPlusBenefit, să rezerve printr-o versiune specializată a instrumentului TripActions și permite utilizatorilor să câștige puncte în program. În plus, Lufthansa va putea face oferte speciale clienților prin intermediul platformei, se precizează în analiza XTB.
În Spania, o companie de transport aerian, International Airlines Group, din care fac parte nume precum British Airways, dar și operatorii naționali, Iberia și Vueling, a atras tot mai multe investiții în luna noiembrie.
Piața însă continuă să fie volatilă. Companiile aeriene au așteaptat să vadă cât de repede s-a răspândit noua tulpină Omicron și cât de eficiente sunt vaccinurile actuale împotriva ei, dar firmele de turism ar trebui să învețe să trăiască într-un mediu incert atunci când vor fi identificate noi variante, constată Radu Puiu.
Companiile aeriene și alte acțiuni de călătorie au resimțit presiune spre sfârșitul lunii noiembrie, după ce mai multe guverne europene au introdus noi blocaje locale în urma unui val de infecții cauzate de varianta Delta.
Cele mai depreciate acțiuni
Acțiunile IAG au suferit una dintre cele mai mari deprecieri în ultima lună, pierzând aproximativ 21% în urma reacțiilor față de varianta Omicron. Grupul este deosebit de sensibil la perturbarea rutelor pe distanțe lungi și transcontinentale. Interdicția de călătorie din SUA și alte probleme legate de pandemie au menținut capacitatea de pasageri a companiei la doar 43,4% față de septembrie 2019, se constată în analiza XTB.
Totuși, dacă excludem temerile cauzate de noua variantă a virusului, redresarea companiei justifică interesul investitorilor pentru tranzacționarea ei. International Airlines Group a declarat pe 22 noiembrie că rezervările sale transatlantice au atins deja aproape 100% din nivelurile din 2019, după ce Statele Unite au renunțat la restricțiile la începutul lunii noiembrie.
Companiile aeriene mari precum British Airways și Virgin Atlantic și-au pus speranțele în redeschiderea rutelor din Europa către Statele Unite, acestea fiind vitale pentru refacerea finanțelor, după ce mai mult de 18 luni de restricții au dus la înregistrarea unor datorii de miliarde de dolari, subliniază analistul XTB.
Marile companii aeriene globale precum IAG, Lufthansa, United, Delta și American au nevoie de călătorii internaționale pe distanțe lungi pentru a restabili profitabilitatea la nivelurile de dinainte de pandemie.
Astfel, pe măsură ce riscurile unor noi blocaje globale scad, prețul acțiunilor din sectorul de transport aerian ar putea beneficia, dar volatilitatea s-ar putea menține cel puțin până în 2022, concluzionează Radu Puiu, Financial Analyst în cadrul XTB.