Aviatia civila ar putea trece, in urmatoarele luni, prin cea mai "turbulenta" perioada a sa de la inceputuri si pana acum. Companiile de transport aerian ce ofera bilete de avion la preturi reduse castiga din ce in ce mai mult teren in fata competitorilor lor consacrati, companiile aeriene nationale. Pentru urmatorii opt ani prognozele indica o crestere a numarului de pasageri ai companiilor aeriene ce ofera disconturi cu o rata anuala de 25 - 30% pe an. In cazul companiilor aeriene nationale, c
Aviatia civila ar putea trece, in urmatoarele luni, prin cea mai „turbulenta” perioada a sa de la inceputuri si pana acum. Companiile de transport aerian ce ofera bilete de avion la preturi reduse castiga din ce in ce mai mult teren in fata competitorilor lor consacrati, companiile aeriene nationale. Pentru urmatorii opt ani prognozele indica o crestere a numarului de pasageri ai companiilor aeriene ce ofera disconturi cu o rata anuala de 25 – 30% pe an. In cazul companiilor aeriene nationale, cresterea numarului de pasageri va fi pe acelasi interval de doar 5% pe an.
Ryanair, easyJet sau Virgin Express, companii aeriene specializate in transportul aerian de calatori cu pret redus, au reusit deja sa acapareze cateva rute europene importante de scurt parcurs (pe distante mici). Secretul consta in pretul biletelor de avion, care este cu aproximativ 60% mai mic decat cel al comapaniilor aeriene traditionale. Iar aceste disconturi sunt posibile pentru ca respectivele companii si-au diminuat costurile de operare, renuntand la toate acele servicii oferite in mod traditional calatorului cu avionul si care pe rutele scurte nu erau de stricta necesitate (masa servita in avion, de exemplu).
Rezultatul? Ryanair, easyJet sau Virgin Express fac bani, in timp ce competitorii lor sunt pe pierderi. Cu vanzari de 550 milioane de dolari anual, Ryanair, este singura companie aeriana europeana care a reusit sa incheie fiecare an, din ultimii 12, cu profit .
In prima luna a anului, compania irlandeza de aviatie Ryanair a comandat constructorului american de avioane Boeing nu mai putin de 150 de avioane de tipul 737. Michael OLeary, directorul Ryanair, a anuntat totodata lansarea a opt noi rute pentru Europa, precum si intentia de a deschide o a doua baza pe Continent la Frankfurt-Hahn (aproximativ 100 km vest de Frankfurt), in Germania, dupa cea din Charleroi, Belgia. Deschiderea noii sale baze aeriene de la Hahn va permite Ryanair sa mareasca numarul de avioane pe 10 din rutele sale europene la peste 30 de zboruri zilnice. OLeary se afla in discutii cu alte opt aeroporturi germane, intentionand chiar sa deserveasca, incepand de anul viitor, cateva rute interne din Germania.
La ora actuala, de pe baza din Dublin a Ryanair decoleaza avioane pentru 75 de rute, catre 13 tari europene. „Ryanair e pe cale de a deveni un monstru in Europa, in urmatorii 10-12 ani”, declara domnul OLeary.
Companiile nationale pierd rutele de scurt parcurs
Expansiunea rapida a Ryanair reprezinta semnalul unor schimbari majore ce vor avea loc in industria transportului aerian de calatori.
Actualele comenzi pentru marirea flotei, facute de companiile aeriene ce ofera bilete cu pret redus – easyJet fiind si ea in plin proces de achizitie a noi avioane – prezic nori negri la orizont pentru companiile de transport aerian consacrate.
Castigarea de noi rute pe segmentul de scurt parcurs de catre Ryanair sau easyJet are o influenta directa si asupra numarului de calatori de pe cursele aeriene de lung si mediu parcurs ale British Airways, Lufthansa, AlItalia, KLM sau ale altor companii nationale. Cursele de scurt parcurs erau un rezervor de calatori pentru aceste din urma companii aeriene, iar pierderea acestui rezervor le-ar putea mari cheltuielile, atat pe cele de operare, cat si pe cele efectuate pentru atragerea clientilor. „Profitabilitatea curselor de lung parcurs este pusa serios sub semnul intrebarii”, spunea Chris Avery, analist la JP Morgan Chase & Co, specializat in industria aeronautica.
Din noiembrie anul trecut, British Airways (BA) pierde 2,8 milioane USD pe zi. In incercarea de stopa aceste pierderi, ea a redus numarul locurilor de munca cu 7.200 persoane si a desfiintat 25% din cursele sale de scurt parcurs. Datoriile BA se ridica in prezent la peste 9 miliarde USD. Pe 25 ianuarie, BA a trebuit sa renunte la planificata alianta cu American Airlines, optand in final doar pentru o aliniere a orarului, preturilor si capacitatilor de transport cu aceasta. Analistii se asteapta ca urmatorii pasi ai BA sa fie retragerea sa de pe segmentul de „up-market” (segment de lux, cu preturi foarte mari ale biletelor), concentrarea sa pe segmentul celor ce se deplaseaza in scopul afacerilor si eliminarea tuturor rutelor de scurt parcurs (chiar si a celor care azi ofera profit). BA va incepe si utilizarea unor avioane de capacitate mai mica, incercand sa creasca in schimb frecventa zborurilor. „BA va fi o companie mai mica, dar mult mai profitabila”, declara Chris Avery.
si in cazul celorlalte companii aeriene nationale vor aparea, cu siguranta, schimbari in structura zborurilor si in modul de operare al acestora. Un alt drum ce poate fi ales de catre companiile nationale este copierea modelului Ryanair: preturi mai mici, servicii mai putine pe rutele de scurt parcurs.
O „victima colaterala” a acestor schimbari este compania franceza Airbus. Aproape toate companiile ce ofera bilete de avion la tarife reduse au optat pentru Boeing 737. Doua ar fi motivele principale pentru care companiile aleg modelul firmei Boeing. Produsul comparabil al Airbus, modelul A320, desi mai ieftin (54 mil. USD un aparat, fata de 60 mil. USD) are o capacitate cu noua locuri mai mica decat rivalul sau american, ceea ce inseamna venituri anuale per avion de un milion USD. In al doilea rand, Boeing 737 este cu 22 de ani mai vechi decat rivalul sau european, fapt ce face ca 737 sa beneficieze de o larga piata „second-hand” (cu avioane mult mai ieftine), un avantaj pentru companiile ce ofera bilete la pret redus, mai ales cand abia intra pe piata.