Din acest motiv, piaţa chineză are toate şansele ca în câteva decenii să devină mai importantă pentru companiile americane decât este SUA în prezent.
În 1960, populaţia Chinei era de 667 de milioane de persoane, mai mult decât dublu faţă de cea a Statelor Unite în 2010. Acum, China numără 1,34 de miliarde de locuitori. Dar creşterea nu ar conta prea mult pentru companii dacă majoritatea populaţiei continua să fie săracă şi din mediul rural, aşa cum era în urmă cu o jumătate de secol. Dar industria prelucrătoare, care a devenit motorul de creştere a PIB-ului Chinei, a generat rapid o clasă de mijloc mare, în continuă expansiune. Potrivit estimărilor Diviziei pentru Populaţie a ONU, China va avea 1,4 miliarde de consumatori din clasa de mijloc până în 2030, comparativ cu 365 de milioane în SUA. În plus, economia chineză creşte într-un ritm mai rapid decât cea a SUA, motiv pentru care interesul marilor companii americane faţă de China este în creştere.
Apple
Febra iPhone a atins şi China. Ţara are cel mai mare număr de abonaţi din lume la telefonia mobilă: aproximativ un miliard. De aceea, atunci când, în februarie, CEO-ul Apple Tim Cook le-a spus investitorilor că este foarte concentrat asupra Chinei, declaraţia sa nu a fost o surpriză.
În ultimul an, vânzările Apple din China au crescut de patru ori, totalizând 12 miliarde de dolari. Deşi clienţii din SUA continuă să reprezinte mai mult de o treime din vânzările companiei la nivel mondial, China recuperează din acest decalaj şi reprezintă aproximativ 12% din veniturile totale ale Apple.
Boeing
Compania îşi concentrează eforturile asupra transformării Chinei în principalul său client pentru avioanele comerciale. Boeing estimează că în următorii 20 de ani China va avea nevoie de 5.000 de noi avioane, investiţie de circa 600 de miliarde de dolari. Concurenţa pentru furnizarea de aeronave va fi, cel mai probabil, una strânsă, interes existând şi din partea Airbus, Embraer şi Bombardier, şi a unor companii din Rusia, China şi Japonia. Dar Boeing speră să obţină cel mai mare contract, de aceea investeşte considerabil în China, lansând programe de educaţie aerospaţială.
În prezent, Boeing are peste 6.000 de angajaţi în China, iar în 2011 veniturile din China au fost de 4,8 miliarde de dolari.
YUM! Brands
Cum vânzările din China sunt în creştere, iar cele din SUA în scădere, proprietarul lanţului de restaurante fast-food KFC, Pizza Hut şi Taco Bell, a investit masiv în China. Acum, veniturile de pe piaţa chineză sunt mai mari decât cele din Statele Unite.
Anul trecut, vânzările au crescut cu 19% în China, în timp ce în Statele Unite au scăzut cu 1%. CEO-ul Yum!, David Novak, spune despre China că reprezintă "cea mai bună oportunitate de creştere a restaurantelor fast-food a secolului XXI". În 2011, compania a deschis 656 de noi restaurante în China.
Coca-Cola
Consumul de suc este în scădere în Statele Unite, dar în creştere pe pieţele emergente. Din fericire pentru Coca-Cola, brandurile sale, Sprite, Fanta şi Coca-Cola au succes în a doua mare economie a lumii, compania înregistrând anul trecut vânzări mai mari cu 12%.
În 1998, un consumator chinez bea opt produse Coca Cola pe an, faţă de 30 în prezent.
În plus, în 2005 a lansat în China sucul de portocale Minute Maid Pulpy, care a ajuns să fie unul dintre cele mai bine vândute produse ale brandului. După numai cinci ani, vânzările sucului Minute Maid Pulpy au atins 1 miliard de dolari.
Best Buy
În urmă cu patru ani, Best Buy a preluat controlul unuia dintre cei mai mari retaileri de electrocasnice din China, Five Star. La scurt timp, distribuitorul american de echipamente electronice a lansat brandul Best Buy şi în China. Însă Five Star s-a dovedit a fi mai profitabil, aşa că anul trecut compania a anunţat că va închide magazinele sale pentru a se concentra pe extinderea lanţului chinez de magazine. Best Buy plănuieşte să lanseze în jur de 40-50 de noi magazine Five Star în China, în timp ce în Statele Unite va închide 50 din magazinele sale.
Sotheby’s
S-ar părea că elita din China are un apetit dezvoltat pentru artă şi antichităţi. În 2004, aproximativ 3% din vânzările casei de licitaţii Sotheby’s veneau din China. În 2011, procentul a urcat la 17% din vânzările companiei la nivel mondial. "Aceasta este cea mai mare schimbare în datele demografice şi de consum înregistrate în 270 de ani," spunea William Ruprecht, preşedinte şi CEO aSotheby’s, în octombrie.
Creşterea a determinat Sotheby’s să-şi extindă facilităţile din Hong Kong şi să se concentreze pe stabilirea unor relaţii bun cu colecţionarii de artă din China.
Merck & Co
CEO-ul companiei farmaceutice americane Merck Sharp&Dohme (MSD) numeşte China o piaţă câştigătoare pentru compania sa. Cunoscut sub numele de MSD în afara Statelor Unite şi Canada, gigantul farmaceutic a angajat reprezentanţi de vânzări în China, în timp ce tăia din Europa şi SUA. Între timp, MSD construieşte o facilitate de cercetare şi dezvoltare de 1,5 miliarde de dolari în Beijing.
Compania se aşteaptă să înregistreze o creştere de 30% a vânzărilor în China în următorul an.