tehnologie de securitate. „Daca nu mi s-a intamplat nimic, inseamna ca nu trebuie sa investesc nici un dolar in securitate” – iata modul de a gandi al multor manageri romani. Totusi, intensificarea atacurilor ii cam face sa isi schimbe optica. De curand, producatorul autohton de automobile Dacia a sistat timp de trei zile comercializarea modelului Logan din cauza virusarii sistemului informatic de evidenta-facturare al grupului Renault. Iata un alt exemplu la fel de graitor: celebrul virus Sasser a blocat incasarile si platile companiei Electrica Moldova.Probabil ca in realitate, numarul companiilor afectate de virusi este mult mai mare. „Am facut un studiu care arata ca 15% din companiile romanesti au fost atacate macar o data in 2004. Insa cred ca procentajul este mult mai mare”, spune Mihai Radu, director de imagine si comunicare la BitDefender din cadrul Softwin. Cifra exacta nu este cunoscuta cu precizie pentru simplul motiv ca firmele ascund de multe ori faptul ca au fost atacate. Mai ales daca informatiile pe care le detin in reteaua de calculatoare sunt de importanta critica. „O banca, de exemplu, va evita sa faca publica informatia ca a fost atacata si ca a suferit pagube pentru a nu-si pierde credibilitatea”, este de parere Bogdan Olteanu, Chief Information Officer la GeCAD Net. Domeniul financiar este cel mai „sensibil” la atacurile informatice. Intr-o situatie comparabila se afla companiile din industria telecom, furnizorii de Internet, institutiile publice. Totusi, sumele pe care le cheltuiesc companiile locale pentru solutii de securitate sunt inca reduse, daca este sa facem o comparatie cu ce se intampla in Occident. Potrivit Softwin, piata romaneasca de antivirus este de patru milioane de dolari, valoare care reprezinta cam 65% din totalul pietei de securitate a datelor.De ce este valoarea atat de mica? „In Romania, exista un numar mare de activitati care inca nu folosesc spatiul virtual”, spune Marian Vasile, director IT la compania de consultanta Schnecker van Wyk & Pearson.Raportat la pierderile pe care le pot inregistra, investitiile si costurile anuale pe care le presupun solutiile de securitate nu sunt foarte mari. De pilda, pentru o banca, o investitie initiala in securitate in valoare de 100.000 de dolari este „acoperitoare”, potrivit lui Mihai Radu de la Softwin. In ceea ce priveste costurile, solutiile antivirus si antispam ale unei companii medii cu 50 de calculatoare (inclusiv server de mail si statii de lucru) se ridica la circa 1.500 de dolari pe an. Conform Softwin, o companie medie care are grija de securitatea datelor salveaza trei dolari pentru fiecare dolar investit. Acest castig vine din evitarea pagubelor potentiale: pierderea datelor plus costuri suplimentare (personal si tehnologie) cu refacerea sistemului. Bineinteles, costurile unei solutii de securitate mai complexe pot creste de la caz la caz. De exemplu, cei de la Schnecker van Wyk & Pearson cheltuiesc in jur de 1.000 – 2.000 de euro pe luna pentru protectia unei retele de 20 de calculatoare. Pe langa banii investiti in securitate, companiile trebuie sa fie foarte atente si la factorul uman. „Pe langa investitiile in echipamente si software sunt necesare si cele in trainingul angajatilor”, explica Bogdan Olteanu de la GeCAD. In aceeasi ordine de idei, „Schnecker van Wyk & Pearson a incercat sa isi ajute angajatii sa inteleaga fenomenul virus si, mai ales, sa diminueze efectele negative”, explica Marian Vasile, directorul IT al companiei.In ultimul timp, producatorii si distribuitorii de solutii de securitate observa o scadere a frecventei atacurilor cu virusi informatici, in favoarea „viermilor” de Internet. Daca primii infecteaza utilizatorii prin intermediul casutei de mail, „viermii” sunt mult mai periculosi, instalandu-se singuri pe baza vulnerabilitatii sistemului de operare. In Romania, chiar daca dependenta de mediul electronic nu este foarte mare, valoarea estimata a pagubelor provocate de spam este evaluata de Softwin la 270 de milioane USD pe an.
Solutiile de securitate In cifre cheie
· 4 milioane de dolari reprezinta piata solutiilor antivirus din Romania
· 6,1 milioane de dolari este valoarea intregii piete de solutii de securitate
· 270 de milioane de dolari sunt pagubele anuale provocate de spam
· 100.000 de dolari este suma pe care trebuie sa o investeasca in securitate o institutie financiara
· 1.500 de dolari sunt costurile anuale cu solutiile antivirus si antispam ale unei companii de dimensiuni medii care are o retea formata din 50 de calculatoare (server de mail si statii de lucru).