Giganții IT ai lumii se bat și în România pentru pozițiile fruntașe la vânzări. Un lucru foarte bun dacă ne gândim că piețele în care nu se implică cele mai mari companii globale sunt cele prea puțin dezvoltate pentru a fi luate în seamă. De asemenea, numărul mare de oferte înseamnă concurență, care se traduce prin prețuri mai bune pentru clienți.
La nivel mondial, chinezii de la Lenovo sunt lideri pe piața de PC-uri. La mai puțin de zece ani de la preluarea diviziei de PC-uri a IBM, Lenovo a reușit să depășească nume care reprezentau standardul în materie de laptopuri, precum Sony, Toshiba, HP sau Dell. Cu o strategie explicată simplu de Aymar de Lencquesaing, președintele Lenovo EMEA: „Noi am păstrat și departamentul de cercetare-dezvoltare și pe cel de producție in house. Un lucru important, având în vedere că multe inovații aduse vin de la inginerii de producție, de la partea mecanică a laptopurilor.“
Și Lenovo au avut de luptat cu costurile, însă nu și-au bazat strategia pe acest amănunt. Drept pentru care au reușit să își majoreze vânzările și să facă profit, în timp ce rivalii au mers în jos până la dispariție. Trebuie menționat, totuși, că prima poziție în vânzările de PC-uri (la nivel global, dar și în România) a fost atinsă, în urmă cu ceva mai mult de un an, după ce compania a intrat mai mult în zona de consumer, cu produse mai ieftine decât cele destinate sectorului de business. Sectorul de consumer este din ce în ce mai important în prezent, în special prin tendința BYOD (bring-your-own-device), adică prin acceptarea în companii a electronicelor deținute personal de angajați.
Lupta pentru produse medii
La categoria tablete, Lenovo se află pe locul al treilea global și al doilea în România, în timp ce la telefoane se găsește pe locul patru mondial, iar în România abia și-au lansat oficial smartphoneurile. Principalul competitor al chinezilor este Samsung, coreenii care au reușit să bată inclusiv Apple la vânzări și care acum vând cele mai multe tablete și telefoane. În acest sector, tablete și telefoane, atât Lenovo, cât și Samsung au o varietate mare de produse (mai largă la coreeni), fiind incluse în portofoliu și modele medii sau ieftine. De altfel, pentru un succes la nivel global ai nevoie de produse care să poată fi achiziționate și de clienții din piețele mai puțin dezvoltate, zonă care nu pare să îi intereseze pe cei de la Apple, care au o strategie de marketing bazată pe produse premium, de foarte bună calitate dar și foarte scumpe. Problema Apple este că există, în prezent, o mulțime de produse medii care oferă aceleași performanțe ca produsele de top, iar competiția pe piața telefoanelor este mai acerbă decât în orice alt sector. Samsung, Apple, Huawei și Lenovo sunt cei mai mari la nivel global, dar se luptă cu o mulțime de producători mai mici, care pot scoate terminale excelente (atât tablete, cât și telefoane). În România, piața mai are o caracteristică, ce se mai regăsește la același nivel doar în Turcia: clienții cumpără și produse ale brandurilor locale (Allview, Utox, Evolio, Eboda etc.). Acestea sunt, de regulă, ieftine, cu performanțe pe măsură (adică slabe), dar încep să scoată și produse medii, cu performanțe mai bune.
Dacă ne luăm după Aymar de Lencquesaing, producătorii locali nu vor rezista pe termen lung deoarece nu au sprijin din zona de cercetare-dezvoltare. Se bazează pe arhitecturile oferite de fabricile din China, care, la rândul lor, au departamente de cercetare reduse sau inexistente.
Ofertă mare și la electrocasnice
Samsung Electronics România a reușit, în schimb, să urce pe primul loc în categoriile de Consumer Electronics, cu o cotă de piață de 30% ca valoare și de 25% ca volum. Coreenii sunt, conform vânzărilor din al doilea trimestru al anului, lideri pe piața de televizoare, pe cea a cuptoarelor cu microunde și aspiratoarelor și pe locul doi pe piața frigiderelor și a aparatelor de aer condiționat cu inverter. „Suntem lideri la televizoare cu o cotă de piață valorică de 50% și la cuptoare cu microunde cu 40%“, spune Victor Armășelu, director Consumer Electronics la Samsung România, care mai arată că succesul a fost generat de „oferta cuprinzătoare pe care o avem în fiecare categorie“ și de produsele lansate în fiecare an. Compania a reușit să își majoreze vânzările și la frigidere, aspiratoare (unde este lider), mașini de spălat și cuptoare cu microunde. De altfel, la categoria mașini de spălat se estimează atingerea primelor trei poziții din top după lansarea unui produs premium, Crystal Blue, realizat împreună cu designerul vestimentar Stephan Pelger.
În sectorul de electrocasnice există și competiție din partea unor producători autohtoni sau care au unități de producție în țara noastră, precum Arctic. De asemenea, piața are loc de creștere masiv având în vedere că vârsta medie a electrocasnicelor depășește, cel mai probabil, zece ani.